StoryEditor

Motosprávy

19.01.2003, 23:00

Poľský minister priemyslu a práce Jerzy Hausner povedal, že rozhodnutie koncernu PSA Peugeot Citroën postaviť nový závod na Slovensku a nie v Poľsku prišlo preto, že južný sused Poľska má lepšiu infraštruktúru a iné komunikačné prednosti. Podľa poľskej tlačovej agentúry PAP minister dodal: "Je jasné, že zlá infraštruktúra v poslednom období odrádza zahraničných investorov od vstupu do Poľska." Ak krajina nevyrieši problematiku kvality ciest, ďalšie oblasti infraštruktúry a logistiky, aj v budúcnosti sa bude podľa ministra stretávať s rovnakými rozhodnutiami ako v prípade PSA Peugeot Citroën.
Spoločnosť General Motors Corp. (GM) zaznamenala v poslednom štvrťroku viac ako trojnásobný nárast zisku vďaka silnému predaju vysoko ziskových úžitkových automobilov. Detroitský výrobca dosiahol za štvrtý kvartál zisk 850 mil. USD, resp. 1,62 USD za akciu. Za rovnaké obdobie minulého roka zisk predstavoval 255 mil. USD. Analytici oslovení firmou Thomson First Call v priemere očakávali zisk 1,53 USD na akciu.
GM očakáva v tomto roku zisk 5 USD na akciu bez zarátania divízie Hughes Electronics Corp. Spoločnosť uviedla, že plánuje zvýšiť svoj podiel na trhu vo všetkých regiónoch. Analytici v priemere predpovedajú, že GM vrátane divízie Hughes dosiahne zisk 5 USD na akciu. GM predpokladá, že jej automobilová divízia v severnej Amerike zaznamená zisk vo výške 1,7 až 1,9 mld. USD, kým európska divízia by mala podľa spoločnosti skončiť na nule alebo so stratou až do 200 mil. USD.
Maďarská spoločnosť MOL apelovala na maďarskú vládu, aby čo najskôr schválila nový zákon o zemnom plyne. Tento zákon by totiž firme pomohol vytvoriť príjmy, nevyhnutné na financovanie rozvoja, aby sa zabezpečili dostatočné dodávky plynu do Maďarska. MOL zároveň privítala nedávne rozhodnutie vlády zvýšiť maloobchodné ceny plynu o 12 % od 15. mája a ceny pre niektorých veľkých priemyselných odberateľov o 15 %.
Spoločnosť MOL sa už niekoľko rokov sťažuje na to, že domáce ceny plynu v Maďarsku, ktoré reguluje vláda, sú stále nižšie ako ceny, za ktoré MOL nakupuje plyn v zahraničí. Táto skutočnosť je príčinou výrazných strát v jej plynárenskej divízii.
Francúzska vláda pripravuje opatrenia ťažkého kalibru proti vodičom a výrazne pritvrdí sankcie proti nim. Hoci pôvodne mali byť sankcie proti zlým vodičom motorových vozidiel súčasťou trestného zákonníka, napokon budú v samostatnom zákone. Hlavným cieľom novej zákonnej úpravy je posilniť represívne opatrenia proti vodičom, ktorí zapríčinia smrteľné dopravné nehody. Tento delikt, za ktorý v súčasnosti vodičovi vo Francúzsku hrozí trojročné väzenie a pokuta 45.000 eúr, bude podľa návrhu zákona tvrdšie postihovaný: ak sa nevyskytnú priťažujúce okolnosti, vodiča takej dopravnej nehody bude možné odsúdiť na päť rokov väzenia a 75.000 eúr pokuty. Vodič sa vystavuje riziku odsúdenia na sedem rokov väzenia a pokutu 100.000 eúr, ak sa pri vyšetrovaní nehody zistí priťažujúca okolnosť: medzi ne patrí riadenie motorového vozidla pod vplyvom alkoholu, drog a iných omamných látok, prekročenie maximálne povolenej rýchlosti najmenej o 50 kilometrov, fakt, že vodič riadil vozidlo bez vodičského preukazu, hrubé porušenie povinnosti viesť vozidlo so zvýšenou opatrnosťou na vyznačených miestach a podobne. Ak sa zistia dve priťažujúce okolnosti, potom vodiča bude možné odsúdiť na 10 rokov väzenia a pokutu 150.000 eúr. Vodiči, ktorí pri dopravnej nehode spôsobia účastníkovi cestnej premávky zranenie s práceneschopnosťou vyše troch mesiacov, sa vystavia možnosti, že ich odsúdia na tri roky väzenia, na päť rokov, ak sa vyskytne jedna priťažujúca a na sedem rokov, ak sa zistia dve priťažujúce okolnosti. Doteraz za taký priestupok je možné odsúdiť na dva roky väzenia. Riadenie motorového vozidla pod vplyvom drog bude znamenať, že vodič sa vystaví možnosti odsúdenia na dva roky väzenia a pokutu 30.000 eúr, aj keď nespôsobí nehodu.
Paolo Fresco, prezident automobilového koncernu Fiat, diskutuje s americkým General Motors (GM) o vstupe nového partnera, ktorý by mohol prispieť k záchrane talianskej skupiny. Podľa talianskych médií sa stretli P. Fresco a Alessandro Barberis ešte v utorok s Richardom Wagonerom z GM. Na stretnutí mu predložili rôzne možnosti na záchranu Fiatu. GM, ktorý vlastní od roku 2000 vo Fiate 20-% podiel, sa zaručil, že podporí v októbri predložený sanačný plán koncernu. Tento plán zahrňuje okrem iného zrušenie 8100 pracovných miest. GM chce však preveriť plán finančníka Emilia Gnuttiho, ktorý chce s pomocou bánk a podnikov získať 500 miliónov EUR na navýšenie kapitálu vo Fiate. Ďalších 2,5 miliardy EUR plánuje Gnutti vyzbierať cez banky. P. Fresco má s GM diskutovať aj o alternatívnom pláne finančníka Roberta Colaninna. Ten vidí záchranu Fiatu v odčlenení automobilovej divízie od zvyšku skupiny a jej fúzii s výrobcom športových vozidiel Ferrari. R. Colaninno, ktorý má svoj plán oficiálne predstaviť vo štvrtok, chce pre Fiat získať 8 miliárd EUR, no záujem má aj o vedúcu pozíciu v koncerne. Proti tomu sa však bráni zakladateľská rodina Fiatu Agnelli.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
23. december 2024 07:19