Hiroki Nakajima, šéf vývoja všetkých áut Toyota s rámovou konštrukciou, prešiel 110 krajín, aby pochytil zvyky a pripomienky vodičov. A potom postavil nový Hilux, legendu predávanú v 172 krajinách sveta, píše František Dvořák pre idnes.cz.
Pick-up patrí k najslávnejším autám sveta. V Európe máme asfaltky, pick-upy do terénu ale začínajú objavovať poľnohospodári, stavbári, ťažbári. Tí skôr ako asistenta pre jazdu v pruhu potrebujú pevný rám, aby mohli zapriahnuť ťažký príves (v prípade Hiluxu 3,5 tonový).
Hilux novej generácie dostal moderné tvary zvonku aj kabíny. Predok ozdobujú vo vyšších výbavách diódy denného svietenia, palubovke dáva šťavu tvarovanie, ktoré nadväzuje na cestné Toyoty. Len ten ikonický nápis TOYOTA na zadku chýba, pretože tieto autá používajú vo svojich propagandistických videách teroristi z Islamského štátu (IS).
Hlavné sú robustnosť a jednoduchosť. Dizajnéri ale všetko šikovne vybalansovali, aby Hilux zaujal aj vzhľadom. Pravda, niekedy to úplne neladí: multimediálny tablet "zavesený" na palubovej doske pôsobí trochu nepatrične, hlavne kontrast s obyčajnými plastmi bije do očí. Až všetko pokryje prach stavby alebo žatvy, kontrast sa zakryje. Robotník módu neocení a v rukaviciach si ani nepustí rádio. Tablet ale môžete pri objednávaní obísť, v nižších výbavách je klasické rádio ovládané mechanicky.
Ľahká rustikálnosť kabíny má klady aj zápory: plytká palubovka a čelné sklo pri nose patria k žánru, minimálne odkladacie priestory ale už nie - vrecká vo dverách sú vyslovene malé a dve schránky pred spolujazdcom to svojou veľkosťou tiež nevytrhnú. Niekomu úplne nevyhovuje malý rozsah nastavenia volantu. Volant je ako z osobného vozidla, rovnako ako budíky pod ním - moderné, pekné, prehľadné. Kabína má byť oproti predchádzajúcemu prevedeniu o niečo priestrannejšia. Napríklad stredový tunel medzi prednými sedadlami je nečakane malý.
Jedna dĺžka, tri verzie
Hilux je v ponuke s jedným rázvorom, ale rôznymi dĺžkami kabíny, ku ktorým prislúchajú rôzne veľkosti ložnej plochy, celková dĺžka je vždy 533 centimetrov. V ponuke je na niektorých trhoch aj prevedenie bez korby, určené pre montáž špeciálnych nadstavieb. Ložná plocha je väčšia, šírka 1 645 mm je vraj rekordná v kategórii. Karoséria korby je zosilnená, aby lepšie odolávala poškodeniu, zosilnené sú aj závesy výklopného veka. Hilux postavila Toyota v ôsmej generácii nanovo. Osvedčený koncept ale dodržala bezo zvyšku. Konštruktéri spevňovali karosériu kabíny alebo zväčšili zdvih kolies. Hlavne ale zosilneli rám - priečniky a pozdĺžniky, z ktorého sú vyrobené, majú väčší prierez, takže je rám tuhšií (oproti predchodcovi o pätinu). V tom je čaro čistokrvných terénnych automobilov. Supertuhý rám zabráni tomu, aby sa na ňom posadená karoséria jazdou po jamách a na kameňoch poškodila. O to prekvapivejší je jazdný komfort na bežnej ceste alebo poľnej.
Hlavná úloha: ticho
Naznačí to už motor, ktorý je skvelo odhlučnený. Pri rýchlejšej jazde po nerovnom povrchu je Hilux komfortný a pokojný. Vôbec celý ten pracovný pick-up je skvele odhlučnený, vývojári sú na to patrične hrdí a dovolia si aj prirovnanie, že v tomto smere dali Hiluxu správanie SUV. (A to je medzi terénnymi autami skratka SUV urážkou.) Odhlučnenie bolo jednoducho hlavnou úlohou Hirokiho Nakajimu, použili špeciálne peny, tesnenia alebo na zdroj hluku pod kapotou použili kryty.
Auto je aj na relatívne veľkých nerovnostiach dokonale pokojné - neposkakuje, nehrmotí. Predná náprava je lichobežníková, zadná tuhá na listovom pérovaní (pre zaujímavosť: sú 1,4 metra dlhé). Ľahká zadná časť má samozrejme limity nižšie ako cestné SUV, rozumného vodiča to ale neprekvapí. A toho nerozumného v medziach fyziky zachráni stabilizačný systém.
Berte automat
Štvorvalec 2,4 litra je nový, vyladený na 110 kilowattov a 400 newtonmetrov. Motor sa aj po „kamzičej“ off-roadovej trati valí suverénne pokojne na dvojke. Oveľa pohodlnejšia je jazda s automatom, v teréne len točíte volantom. Pohodlie ale niečo stojí: Hilux je s ním o dosť lenivejší než so šesťstupňovým manuálom. Ten radí perfektne hladko a presne. Spotreba pri trápení v teréne a ustálenej jazde stovkou až sto dvadsiatkou je do desiatich litrov.
Nový štvorvalec so 150 „koňmi“ pod kapotou, ktorý pije naftu, je pre Európu jediná voľba. Je to príbuzný turbodieselu 2,8 l, ktorý dostal pred nedávnom Land Cruiser. Hliníkový agregát osadili turbodúchadlom s variabilnou geometriou. Aby motor splnil požiadavky na emisie, je vybavený systémom odlučovania škodlivín SCR, pre doplňovanie špeciálneho roztoku (AdBlue) potrebné ísť pod kapotu, náplň má vystačiť na interval medzi návštevami servisu, prinajhoršom to ale zvládne užívateľ sám. Pohon všetkých kolies sa dá zaradiť aj za jazdy do päťdesiatkilometrovej rýchlosti, pre priradenie redukcie už treba zastaviť. Ako to u off-roadov býva, nechce tam niekedy zapadnúť, preto je potrebné kúsok podísť.
Off-road a zároveň i frajer
Prvú generáciu predstavila Toyota v roku 1968, dodnes ich po celom svete predala vyše osemnásť miliónov. Napríklad na európskom trhu drží 23 precentný podiel segmentu, to znamená cez 34 tisíc predaných Hilux. Celkom sa ich za necelých päťdesiat rokov na starom kontinente predalo vyše osemsto tisíc.
Hiluxy sa vyrábajú pre Európu v Juhoafrickej republike. Šplhaním v cenníku a pridávaním položiek z príplatkovej ponuky sa ale môžete Hilux vyšplhať na úroveň nóbl SUV. Zaobstarať sa dá parkovacia kamera, systém núdzového brzdenia s detekciou chodcov, strážca pred vybočením z jazdného pruhu alebo čítačka dopravných značiek.