Legendárny hipisácky van zo 60. rokov minulého storočia má nástupcu. A pozornosť púta takmer rovnako.
Ešte sa mi nestalo, aby som priťahoval toľko pozornosti v podobnom aute. Kombinácia červenej a bielej urobila svoje. A navyše, v priebehu týždňa som tento veľký Volkswagen šoféroval radšej ako Volvo S90, ktoré som mal v rovnakom čase (predsa len nesedím každý deň v „dodávke“), a užíval si obrovský priestor či výborný výhľad z auta.
Dodávka, ktorá ovládla svet. Aj takéto klišé môže opísať Volkswagen, ktorý bol so svojou prvou verziou Transporteru ikonou šesťdesiatych rokov. Správne, bola to povestná „hipisácka“ dodávka, no a práve to, čo vidíte na obrázku so šialenou farebnou kombináciou, je odkazom na prvú generáciu.
Myslelo sa aj na detaily ako disky kolies. Imidž auta je zárukou toho, že je neprehliadnuteľné. Úplne dokonale vystupuje z davu obyčajných a tuctových dodávok. Ak by som mal firmu, tak vozím ľudí v tomto. Nech to je trošku originálnejšie a konečne iné.
Volkswagen ide za Mercedesom
Multivan, ktorý sa dostal do redakčnej garáže, patril výbavou medzi špecialitu. Bol v edícií „Generation Six“, ktorú už síce priamo nekúpite, no nie je problém si auto aj dnes vyskladať veľmi podobne.
Často píšem o diaľničných autách, ktoré pohodlne hltajú kilometre, či obrovskom priestore. No to je úplne iný level v každom smere.
Okrem toho je Multivan, samozrejme, ideálne firemné auto, ktoré nachádza konkurenta, úprimne, zrejme len v Mercedese triedy V. Práve ten zmenou celého konceptu obdobného auta trafil do čierneho. Urobil z obyčajnej dodávky luxusné osobné auto. No a to mu teraz dalo možnosť, ako predávať drahšie a lepšie vybavené „Véčka“ vo väčšom množstve než v minulosti (Vito). Volkswagen ide rovnakou cestou.
Auto má obrovské možnosti variability či doplnkových služieb. V top verzii si doň môžete kúpiť sedadlá z Bentley, vzadu nie je problém mať chladničku alebo si zo sedadiel urobiť hoci improvizovanú, no na počudovanie pohodlnú posteľ. Na možnosti auta si ihneď zvyknete a keď ho šoférujete, stále máte pocit, že by ste najradšej „zmizli“ niekam na výlet.
Viem si ho predstaviť aj ako ideál pre rodiny alebo auto pre dvojicu, ktorá sa rozhodne „pobehať“ kúsok sveta. Hoci trend dnes skôr ukazuje na SUV. Ak skutočne chcete cestovať, poobzeral by som sa po niečom takom.
Komplikované sedadlá
V Multivane bolo sedem miest rozdelených v troch radoch. Vpredu dvojica, v strede opäť dve sedadlá a vzadu trojica sedadiel. Prvé štyri sedadlá boli úplne rovnocenné, nastaviteľné vo viacerých smeroch a s operadlami na ruky. Navyše masívne, kožené a s obrovským priestorom okolo vás. Zadná trojlavica bola skromnejšia, no nie je to nič, kde by ste „neprežili“ výlet na druhú stranu Slovenska.
Okrem toho stredné sedadlá viete otočiť tak, aby boli chrbtom proti smeru jazdy. Variabilita priestoru je obrovská. Všetko môžete vybrať von a bez problémov do Multivanu dostanete čokoľvek, čo potrebujete presťahovať.
Len vyberanie nie je práve ideálne. Nezvládne ho jeden človek a povedal by som, že bez problémov to nepôjde ani dvojici dievčat. Na to, aby ste uvoľnili celý priestor, musíte rozobrať časť koľajničiek a pomaly vybrať sedadlá. Najskôr samostatne dve, z ktorých každé má odhadom do 40 kilogramov, a napokon zadnú trojku, ktorá môže mať pokojne aj 80 kilogramov. Sedadlá sa pri vyberaní navyše nedržia práve ideálne a doslova čakáte, čo omylom odtrhnete.
Ďalšou nevýhodou pri takomto aute je pre mňa v roku 2016 nepochopiteľný počet USB konektorov. Našiel som len jeden, a to v prednom priečinku. V Multivane môžete mať, samozrejme, vlastnú Wi-Fi, a tak o vybíjanie telefónov nebude núdza.
Škoda je, že sa Volkswagen viac nepohral s interiérom, ktorý vyzerá takmer totožne s minulou generáciou. Napríklad displej na palubovke nemá práve ideálny sklon a ak sa doň oprie slnko, nevidíte na ňom nič.
Zabudnite na SUV
Pochvalu si zaslúži to, že bočné posuvné dvere boli elektrické, rovnako ako zadné na kufri. Tiež je zaujímavou vychytávkou, že vodič má nad sebou mikrofón, ktorý automaticky dozadu posiela do reproduktorov to, čo poviete.
Pokiaľ ide o techniku auta, podvozkom a riadením je to, samozrejme, niečo iné ako v „osobáku“. Pod kapotou sme mali 150 koní, čo bolo úplne optimálne a aj naložené auto malo na diaľnici spotrebu 8 litrov na 100 kilometrov. Vozidlo pritom disponuje pohonom všetkých štyroch kolies a má automatickú prevodovku. Ak s autom plánujete jazdiť intenzívne, určite by ste si mali priplatiť za LED svetlá, ktoré svietia vynikajúco.
Prekvapením bol aj rejd (polomer otáčania), ktorý dovolí dobre manévrovať aj v úzkych priestoroch. Základ auta dostanete už pod 30-tisíc, no naša verzia stála 66-tisíc.
Ja som fanúšikom úplne iných vozidiel než „nejakých“ Multivanov, no musím uznať, že toto auto ma dostalo. A pokojne prehodnotím rebríček, čo by som si asi do rodiny kúpil ako veľké auto na výlety a hltanie kilometrov. A SUV to možno nebude.
Volkswagen Multivan
Motor 2,0 TDI
Výkon 110 kw (150 koní)
Krútiaci moment 340 Nm
Prevodovka DSG sedemstupňová (automatická)
Pohon 4MOTION štvorkolka
Spotreba kombinovaná nameraná – 8,4 l na 100 km
Cena testovaného vozidla 66-tisíc eur