Štyridsaťpäťročný František Hadrava z českej dedinky Zdíkov lieta do práce lietadlom, ktoré si sám postavil. Vyučený zámočník pristáva pri firme Dřevostroj Čkyně, ktorá je od jeho domova po ceste vzdialená zhruba 15 kilometrov. Podmienkou je dobré počasie, potom pokojne vyvinie rýchlosť 125 km/h. Cesta ho vyjde lacnejšie ako autom.
"Cesta lietadlom mi trvá menej ako päť minút. Vyhýbam sa tým najobývanejším miestam, letím nad lesmi, aby som nebudil ľudí. O pol šiestej ráno ešte viacero z nás môže spať," povedal vo štvrtok ráno po prílete do zamestnania pilot Hadrava.
Lieta na americkom stroji Minimax, ktorého prototyp pochádza zo 70. rokov. Hadrava si ho ale zostrojil sám. "Je to moje prvé lietadlo, je urobené podľa mojich predstáv. Takže je unikátne. Jeho spotreba je asi šesť litrov benzínu na hodinu," uviedol.
Cesta do práce ho tak vyjde lietadlom lacnejšie ako autom. "Všetko je to v podstate recesia," dodal Hadrava, ktorý do kabíny lietadla sadá s bielym šálom a koženou prilbou na hlave.
Smena mu začína o 6. hodine, vo fabrike ale musí byť o trochu skôr kvôli miestu na parkovisku. Lietadlo zaparkuje ako prvý, ostatní zamestnanci ho so svojimi autami obklopia. Inak by sa na parkovisko nezmestili.
Pri pristátí už má nacvičený manéver. Firma stojí pri hlavnej ceste, ktorá spája Strakonice, Volyně, Vimperk a je hlavným ťahom smerom do Bavorska.
"Zatočím veľmi nízko nad lomom, klesám do údolia k ceste, to už som nad stromami, snažím sa aby som mal nízku rýchlosť, letím do zákruty, som nad zemou. Preletím prah lúky a vypínam motor. Potom čakám až dosadne na zem a brzdím," uviedol Hadrava.
Lúka je na druhej strane cesty než stojí továreň. S lietadlom, ktoré váži 175 kilogramov, mu pomáhajú chlapi z dielne. Celá akcia je vždy atrakciou pre prechádzajúcich vodičov.
"Sledujú ma so záujmom. Na tvárach je vidieť, že lietadlo by tu o pol šiestej ráno na ceste jednoducho nečakali," uviedol Hadrava.
Do práce by teraz v lete lietal pokojne každý deň, dôležité je počasie. "Dnes to napríklad vyzerá, že je krásne. Ale hore pekne fúkalo. Dúfam, že sa dostanem popoludní domov," uviedol.
Lietadlo vyrábal dva roky. Cez zimu ho rekonštruoval a prestavoval na nový motor, ktorý je dvojnásobne silnejší, než ten pôvodný. Celkovo ho to vyšlo na viac ako 200 tisíc korún (vyše 7-tisíc eur). Je takmer celý vyrobené z dreva. František Hadrava je slobodný, preto do svojho koníčku investuje všetky úspory.
O 200 tisíc korún drahšie ho vyšla funkčná replika trojplošného stíhacieho lietadla Fokker Dr.I, ktoré používali Nemci za prvej svetovej vojny. To je jeho druhé lietadlo, zložitejšie, sám ho vyrobil pred dvoma rokmi. Pri výrobe strávil 3 750 hodín.
Ku skutočným lietadlám sa dostal cez modely. Prvý začal lepiť asi v šiestich rokoch. "Keď som mal desať, bežal v televízii francúzsky seriál Muži na krídlach, po ňom nasledovala druhá séria s názvom Dobytie neba," spomínal.
Seriál mapoval tú najstaršiu históriu lietania pred prvou svetovou vojnou, počas nej a tiež po nej. A Hadravovi učarovala romantika historických lietadiel.
Ako konštruktér začal s tým najjednoduchším - motorovým padákom. Bola to len trojkolka a paraglidingové krídlo, potom si vyrobil motorové rogalo. Nasledovalo prvé lietadlo a začal vyrábať lietadlá na zákazku.
Pre nasledujúce roky má ďalší veľký cieľ. Keď si našetrí dosť peňazí, chystá sa postaviť presnú repliku francúzskeho lietadla typu Deperdussin z roku 1910.