StoryEditor

Nový SEAT Ibiza v Cádize

17.02.2002, 23:00

V najtvrdšej zime sme nedávno dostali pozvanie, vybrať sa na známe španielske pobrežie blízko Cádizu, aby sme si vyskúšali "na vlastné ruky" nový modelový rad SEAT Ibiza, ktorý by mal prísť na náš trh začiatkom júna. Slnečné počasie s teplotami okolo 20 stupňov vytvorilo ideálne podmienky na testovacie jazdy cez horské serpentíny a diaľničné úseky na španielskom pobreží.
Bývalý šéfdizajnér talianskej značky Alfa Romeo Walter de Silva, ktorý už pracuje pre SEAT, a moderné vývojové centrum Centro Tecnico v Martonelli pri Barcelone, spojili svoje sily a výsledkom je nový Seat Ibiza, ktorý štýlom priznáva následníctvo po svojom predchodcovi, ale vo všetkom ostatnom je oveľa ďalej. Predná maska je športovo-agresívna so zaujímavou líniou v tvare morskej vlny, ktorá oddeľuje prednú kapotu od prednej masky s veľkým logom SEAT-u a úzkymi podlhovastými skupinovými reflektormi. Zadná časť karosérie je charakteristická spodnou hranou zadného skla na kolmých zadných dverách batožinového priestoru, ktorá je mierne zalomená do tvaru V. Všetky ostatné línie sú o niečo oblejšie a dynamickejšie.
Podľa aktuálneho usporiadania v materskom koncerne sa značka SEAT zaradila do divízie s dôrazom na šport a dravú radosť z jazdy, spolu so značkami Audi a Lamborghini. Musí sa teda čo najskôr etablovať práve silnými motormi, skvelým tvrdším podvozkom a športovým interiérom. Takmer štvormetrová nová Ibiza sa aj v tejto oblasti vybrala veľmi originálnou cestou. Ponuka motorov sa začína veľmi živým trojvalcovým benzínovým motorom so zdvihovým objemom 1,2 litra a s výkonom 64 koní. Pokračuje štvorvalcovými benzínovými motormi s objemom 1,4 litra a výkonmi 75 a 100 koní, cez dieselový agregát 1,9 SDi s výkonom 64 koní a 100-koňový turbodiesel s rovnakým objemom, až po zatiaľ najsilnejšiu motorizáciu -- a v tom je tá zvláštnosť -- je ňou 1,9-litrový motor TDI s technikou vstrekovania čerpadlo -- dýza, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a výkonom 130 koní. Topmodel, ktorý má najviac zosobňovať športový imidž značky SEAT s dieselovým motorom, to je skutočne odvaha. Keď sa však pozrieme na jeho kombináciu výkonov a spotreby -- všetko je jasné. Maximálna rýchlosť 207 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy pri priemernej spotrebe 5 litrov nafty na 100 km, to sú neuveriteľné parametre. Pritom je tento výkonný diesel výborne odhlučnený a skutočne technicky vyspelý. To, že výkony, ktoré obvykle čakáme od "smädných" benzínových "dvojlitrov", dodáva tentoraz úsporný turbodiesel, za volantom ani nezbadáte.
Dobrá kvalita spracovania, vyspelý interiér a športová elegancia sa stretli s výrazným pokrokom v technike. Príjemne tvrdý športový podvozok má k dispozícii všetky najmodernejšie asistenčné systémy, v interiéri nájdete množstvo malých dizajnérskych prekvapení, ktoré príjemne oslovia, ako, napríklad, lemovanie prístrojov v metalicky lesklých rámčekoch. Trojramenný, príjemne robustný volant, množstvo premyslených odkladacích políc a dutín -- a pritom všetko je poruke. Model s motorom 1,4 a výkonom 100 koní aj s motorom 1,9 TDi s rovnakým výkonom ide dravo za plynom a pri prejazde zákrutami nemá žiadne slabé miesta. A 130-koňový turbodiesel -- to je skutočná raketa.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
28. apríl 2024 07:42