"Je to prvé certifikované lietajúce auto na svete. Vybavené je aj poznávacou značkou," povedal ČTK riaditeľ spoločnosti Nirvana Systems Pavel Březina. Dodal, že zahraničným konštruktérom sa tiež podarilo vyrobiť prototypy lietajúcich vozidiel, avšak ich stroje zatiaľ nemôžu ísť do prevádzky na ceste.
Březina nedávno v autovírniku vyrazil z Přerova na Václavské námestie v Prahe, kde s priateľmi popil kávu. "Pristál som na letisku v Letňanoch a odtiaľ som išiel po vlastnej osi až na Václavák. Po ceste ma kontrolovali prekvapení policajti a všetko bolo v poriadku," podotkol Březina, ktorého stroj pri jazde Prahou vzbudil veľký záujem miestnych obyvateľov i turistov.
Lietajúci stroj dokáže vo vzduchu uraziť za hodinu až 180 kilometrov, na ceste za rovnakú dobu zvládne prejsť až 40 kilometrov. Pilot, ktorý sa po pristátí premení na vodiča, musí pred jazdou po ceste iba pripevniť rotor a umiestniť na zadné stabilizačné krídlo registračnú značku. Stroj je totiž vybavený homologovanými svetlami, smerovkami aj spätnými zrkadlami.
O autovírnik už má záujem niekoľko prvých nadšencov z Česka a firma Nirvana Systems ho predstaví na aprílovom leteckom veľtrhu v Nemecku. "Uvidíme, ako na novinku bude reagovať trh. Ak všetko klapne, tak by sme tento rok mohli začať výrobu prvej série 40 autovírnikov," povedal Březina. Cena autovírniku je kvôli úpravám o desať až pätnásť percent vyššia ako pri klasickom vírniku. "Bude sa pohybovať zhruba od 93 tisíc eur, podľa typu a vybavenia," uviedol Březina.
Prototyp lietajúceho vozidla, ktoré sa vo vzduchu vznáša ako vírnik a po pristátí dokáže ísť po ceste ako automobil, skonštruovala v nenápadnom hangári na bývalej vrtuľníkovej základni v Přerove spoločnosť Nirvana Systems.
Skonštruovať lietajúci stroj, ktorý kombinuje vírnik a automobil, Březina túžil už dlho. Pri dlhších letoch s vírnikom totiž piloti musia komplikovane tankovať pomocou sprievodného vozidla, ktoré v mieste pristátia zájde na najbližšiu čerpaciu stanicu a privezie kanistre s benzínom. "Raz sa nám na výlete po pristátí stalo, že sme museli požiadať políciu, aby nás na pol kilometra vzdialenú benzínku odprevadila," podotkol Březina. Tieto starosti teraz pilotom autovírniku odpadnú.
Podľa Březiny sú vírniky veľmi bezpečné. "Lietajú pomerne nízko a sú odolné voči rozmarom počasia. Nevadí im vietor, termika, dážď ani sneh," povedal Březina.
Firma Nirvana Systems vírniky na letisku v Přerove montuje od roku 2011, kedy ich začala dovážať z Nemecka. Predáva aj motorové padákové klzáky a súčasťou jej areálu je aj letecká škola.
Ako funguje vírnik ?
Vírnik (tiež autogyro) je kombináciou lietadla a vrtuľníka. Dopredu ho poháňajú tlačné (niekedy aj ťažné) vrtule. Väčšou, hornou vrtuľou (správne rotorom) sa ovláda pravoľavý náklon a výška. Stredová základňa rotora je pohyblivá a možno ju pomocou serv nakláňať.
Oproti vrtuľníku, rotor nie je poháňaný motorom (iba ho pred štartom roztočí malý motorček). Pri lete sa točia listy rotora iba vďaka prúdu okolitého vzduchu. Odstredivá sila listov rotora je tak silná, že keď sa vo vzduchu vírnik zastaví, sám klesne zvisle dole k zemi, bez toho aby sa zrútil.