StoryEditor

Ťahanie automobilu nie je jednoduché. Viete, ako to správne zvládnuť?

21.06.2017, 14:00
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Lano už niekoľko rokov nie je povinnou výbavou auta. Do popredia sa dostávajú asistenčné služby a odťahovky, no čo ak sa ťahaniu auta nevyhnete?

Správne ide o vlečenie auta, i keď v živote som ten pojem nepoužil. Pri ťahaní je dôležité ísť pomalšie a plynulo tak, aby lano ostalo napnuté. Žiadne prudké „trhance“, navyše musíte dávať dvakrát pozor a predvídať, aby sa vám niekto náhle nepriplietol do cesty. Ak idete v ťahanom aute, majte pripravenú ruku na ručnej brzde, prípadne na rýchlostnej páke a v prípade prudkého brzdenia zaraďte rýchlosť (alebo majte zaradenú rýchlosť a vyšliapnutú spojku), aby ste nepoškodili ťahajúce auto.

Avšak pekne po poriadku. Ťažné lano nie je povinnou výbavou áut už roky. Namiesto toho sa využívajú asistenčné služby. Autá s automatickými prevodovkami sa neodporúča ťahať vôbec. Pár kilometrov pomalou rýchlosťou ich ale núdzovo odtiahnuť môžete, no neodporúča sa to.

Každý vodič by mal vedieť, kde má auto miesto na zakotvenie lana. Niektoré sú pevné a viditeľné, iné sú schované pod krytkami, a niektoré musíte dokonca naskrutkovať do ukrytého závitu. Zvyčajne je jedno oko vpredu a jedno vzadu. Niektoré autá majú miest na ukotvenie viac. Nepripevňujte lano na ľubovoľné miesto tam, kde vám to pasuje, alebo kde si myslíte, že by to mohlo fungovať.

Pri bežnom ťahaní po ceste upevnite lano tam, kde to bolo navrhnuté. Inak si v 99 percentách prípadoch poškodíte auto. Ľudia, ktorí ťahajú často, lano upevňujú aj na iné miesta, ktoré majú praxou overené, napr. o nápravy. Väčšinou však ide o vytiahnutie auta z blata, snehu, priekopy, z miesta mimo spevnenej cesty, čiže o vyprostenie.

Nie je lano ako lano

Existuje viac ťažných lán z rôznych materiálov, či už z umelých vlákien, alebo z ocele. Ťažšie autá sa ťahajú ťažnými tyčami. Bežné lano na ťahanie sa nesmie používať na vyprostenie auta, pretože nevydrží nápor a môže prasknúť. V lepšom prípade jeho kovová spona rozbije jedno zo skiel áut, v tom horšom prípade zasiahne okolostojaceho človeka. Tak isto aj spôsob prichytenia lán o karosériu je rôzny. Niektoré sa len prevlečú, iné majú karabíny a ďalšie treba zaviazať.

To že lano by malo byť počas ťahanie napnuté, som už spomenul vyššie. O to by sa mal starať vodič ťahaného auta neustálym pribrzďovaním. Keď sa lano po zemi šmýka, dochádza k jeho poškodeniu a pri následnom šklbnutí môže prasknúť. Na starých autách môžu byť ťažné body oslabené a pri trhnutí ich môžete úplne oddeliť od karosérie.

Pri jazde z kopca môže celú „súpravu“ pribrzďovať ťahané auto. Pozor však, aby nielen pri jazde z kopca, neprešlo po lane. Pri ťahaní je dobré dať vedieť aj iným, že nejde po ceste len jedno auto. Spravidla sa zapínajú výstražné smerovky na ťahanom aute, alebo sa na ťahané vozidlo pripevní trojuholník. Pri jazde sa snažte neobmedzovať ostatných vodičov, držte sa viac pri krajnici.

Youtube

Smerovky či trojuholník? Legislatíva to nedefinuje

- Ťahať sa smie motorové vozidlo len rýchlosťou najviac 60 kilometrov za hodinu a vtedy, ak má účinné riadenie a brzdy; toto sa vzťahuje aj na vodiča ťahajúceho vozidla. Obaja vodiči si musia dohodnúť pravidlá dorozumievania sa. Väčšinou sa to robí blikaním svetiel.

- Pri poruche osvetlenia musia byť na ťahanom aute za zníženej viditeľnosti rozsvietené svetlá na strane k stredu vozovky – vpredu bielym neoslňujúcim svetlom a vzadu aspoň jedným červeným svetlom. Tieto svetlá musia byť dobre viditeľné a nesmú byť umiestnené ďalej ako 400 milimetrov od bočného obrysu.

- Ťahanie viacerých áut alebo ťahanie auta s prívesom je zakázané; smie sa však ťahať motorové vozidlo s návesom. Za autom s prívesom sa nesmie ťahať iné auto. Motorové vozidlo ťahané pomocou osobitného zariadenia, autobus a trolejbus sa smú ťahať len bez prepravovaných osôb; nákladný automobil sa smie ťahať len bez osôb prepravovaných v jeho ložnom priestore. Motocykel bez postranného vozíka sa nesmie ťahať ani použiť ako vlečné vozidlo.

- Pri ťahaní auta musí byť dĺžka spojnice taká, aby vzdialenosť medzi vozidlami nebola väčšia ako 6 metrov. Ak sa použije lano, nesmie byť vzdialenosť medzi vozidlami menšia ako 2,5 metra; ak sa použije tyč, nesmie byť menšia ako jeden meter. Spojnica musí byť zreteľne označená, a to tyč striedavo priečnymi červenými a bielymi pruhmi so šírkou 7,5 centimetra a lano červenou zástavkou alebo štítkom s rozmermi najmenej 20x20 centimetrov.

V podstate nie je v legislatíve uvedené, či pri vlečení auta použiť trojuholník pripevnený na vozidlo, alebo mať zapnuté výstražné smerové svetlá. K označeniu pomaly idúcich vozidiel sa viaže len predpis EHK č. 69, v ktorom je uvedené, že trojuholníkom musí byť povinne označené každé vozidlo kategórie L7e (nákladná štvorkolka), M, N, O, T, C, R, S a P, ktorých najväčšia konštrukčná rýchlosť nepresahuje 40 kilometrov za hodinu.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-12-25 23:00:00 - Feat.: - Title: Problém naštartovať či otvoriť dvere. Táto výbava vám v zime nemôže chýbať v aute 02 - Modified: 2024-12-24 23:00:00 - Feat.: - Title: Skráťte si čakanie na teplo: Poradíme vám, ako čo najrýchlejšie v zime vykúriť auto 03 - Modified: 2024-12-23 23:00:00 - Feat.: - Title: Mali by ste radšej vrátiť vodičák? Tento kvíz musí zvládnuť každý motorista bezchybne 04 - Modified: 2024-12-23 10:00:00 - Feat.: - Title: Odborníci zistili, prečo sa elektrické vozidlá predávajú horšie. Nie je to len o cene 05 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Český bestseller stláča nedostatky na minimum. Zaujme rodiny i firemných klientov
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. december 2024 08:31