Meno vzniklo spojením slov „Art“ (umelec, umenie) a „eon“ (prémiový model). Ide o nástupcu obľúbeného štvordverového kupé modelu Passat CC a CC, avšak odlišuje sa hneď v niekoľkých smeroch.
Tým prvým je veľkosť a priestor vo vnútri kabíny. Arteon meria na dĺžku 4 862 milimetrov, na šírku 1 871 milimetrov, na výšku 1 450 milimetrov a jeho rázvor má hodnotu 2 837 milimetrov. Batožinový priestor s obrovskou nakladacou plochou ponúkne objem 563 litrov, čo je pre manažérov, ale aj rodiny postačujúce.
Odvážny kúsok
„Pohľadomagnet“, asi tak by som zhrnul túto nemeckú veľkoleposť. Je až neuveriteľné, koľko pozornosti na vás padne v priebehu jazdy po meste. Pritom sme mali bielu verziu, ktorá sa svojou (ne)farebnosťou skôr radí medzi také sivé myšky.
No práve dizajn Arteonu strhával pozornosť, kdekoľvek sme prišli. Komu by bolo málo, v príplatkovej ponuke je aj výrazná žltá farba Kurkuma. Reč je hlavne o prednej časti, ktorá je na pomery Volkswagenu priam šialená. Maska chladiča s horizontálnymi linkami tiahnucimi sa až do LED svetlometov, ktorých vzhľad dopĺňalo aj diódové denné svietenie. K tomu pridaná jedna z najdlhších kapôt spomedzi modelov so znakom VW.
Hoci veľkosťou je takmer totožné so Superbom tretej generácie, vďaka vysunutým blatníkom a nižšej svetlej výške pôsobí auto dominantnejšie. Samozrejmosťou sú bezrámové okná, ktoré prispievajú k luxusnému vzhľadu. Doobjednať si môžete dokonca aj dvojité sklo, čím autu zaručíte ešte nižšiu hlučnosť, no tá je aj bez toho pomerne nízka.
Horšie je to so zadnou časťou, ktorá je trochu fádnejšia. Oživuje ju predovšetkým len veľký nápis Arteon na veku kufra medzi dvojicou LED koncových svetiel s dynamickými smerovkami. V našej verzii Elegance sa spätné zrkadlá ponorili do striebornej farby a celkovo je auto v príjemnom luxusnom duchu.
Povedomé riešenie
Keď sa presunieme do interiéru, cítime sa ako v už známych starších modeloch. Samozrejme, pokiaľ auto nemáme naštartované. Pretože ihneď v tomto momente na nás „vyskočí“ osempalcový dotykový displej v strede palubnej dosky. V časoch, keď všetkému vládnu dotykové plochy, je fajn mať poruke aspoň dva otočné ovládače. Tie s vyššou výbavou však dokážu tiež „zmiznúť“.
Na povrchu obrazovky je vidieť každý otlačok prsta a v tomto prípade zamrzí aj nastavenie charakteru vozidla výhradne cez menu infotainmentu. No posádka sa naozaj nemá na čo sťažovať – sedí v pohodlných sedadlách v kombinácii materiálu Alcantara a kože Vienna.
Do rúk pekne padne aj trojramenný multifunkčný volant, spoza ktorého vykúkajú digitálne budíky s príjemnou grafikou. Eleganciu zakončujú malé hodiny v strede, nerezové pedále, dekoratívne obklady, ambientné osvetlenie a o praktickosť sa starajú viaceré odkladacie priestory či držiaky na nápoje.
So sedením nemajú problém ani cestujúci na zadných sedadlách. Miesta na nohy a hlavu je dostatok a to platí aj pre tých „vodou zalievaných“, hoci sa strecha smerom k zadnej časti znižuje.
Motorizácia a podvozok
K dispozícii sme mali momentálne verziu s dvojlitrovým TDi motorom, ktorého výkon bol 110 kW, čiže 150 koní. Spriahnutý bol so sedemstupňovou automatickou DSG prevodovkou. Spotreba sa pohybovala na úrovni 6,5 litra na sto kilometrov pri diaľničných presunoch a na okreskách viete jazdiť aj za 6 a menej litrov nafty (ak máte naozaj citlivú nohu). Myslím si, že auto ponúkne dostatok dynamiky a že práve táto motorizácia bude tá, ktorá pôjde na dračku.
Hoci tých 190 koní s výkonnejším 140 kW motorom by mohlo byť zaujímavejších. No ako som spomenul, Arteon žije dostatočne aj so základnou „stodesiatkou“ pod kapotou a nemá problém pri akcelerácii pretáčať predné kolesá. Na ceste však drží pekne a nerovnosti tlmí celkom dobre. Podvozok má ale športovejší charakter, preto je rany cítiť viac, než napríklad pri Škode Superb.
Technologická bomba
Arteon sa pýši aj svojimi systémami. Nejde len o tie bezpečnostné, ale aj asistenčné. Vyzdvihnúť môžeme napríklad systém na sledovanie diania pred vozidlom a systém núdzového brzdenia pri hroziacom náraze, systém rozpoznania únavy vodiča, elektronické rozdeľovanie brzdnej sily EBV, elektronickú uzávierku diferenciálu EDS či asistent zachovania jazdného pruhu s aktívnym zásahom do riadenia pre udržanie sa v pruhu.
Hlavnou zaujímavosťou Arteonov je schopnosť zájsť ku krajnici v prípade, že vodič pri jazde upadne do bezvedomia a nie je schopný venovať sa riadeniu.
Automobil sa vás najskôr pokúsi upozorniť akusticky, vizuálne a následne prudkým pribrzďovaním. Ak stále neprevezmete riadenie, začne sa núdzový manéver, keď vozidlo zapne výstražné smerové znamenia a presunie sa okraj cesty (na diaľnici z ľavého do pravého pruhu).
Vo výbave sa nachádza aj adaptívny tempomat ACC až do rýchlosti 210 kilometrov za hodinu. Vďaka čítaniu GPS súradníc a dopravných značiek dokáže s predstihom reagovať na obmedzenie rýchlosti, križovatky, zákruty, prípadne kruhové objazdy.
Za pohľady sa platí
Arteon jednoducho veľmi dobre vie, ako zaujať. Človek mu tak väčšinu nájdených nedostatkov odpustí. Je jasné, že je určený predovšetkým pre manažérov, no obľúbiť si ho určite dokážu aj rodiny uprednostňujúce nápadný štýl. Nemôžu mať však hlboko do vrecka, pretože cena za základný model Arteonu (ktorý nemá špeciálne označenie) s 1,5-litrovým motorom TSI Evo a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou sa začína na sume 32 810 eur.
Testovaný kúsok vo výbave Elegance s motorom 2.0 TDi s výkonom 110 kW a automatickou sedemstupňovou prevodovkou štartuje na sume 41 380 eur. Náš mal hodnotu 48 040 eur. Ak však chcete siahnuť po najvýkonnejšej verzii s dvojlitrovým benzínovým TSI agregátom, ktorého výkon je 206 kW so sedemstupňovým automatom, prichystajte si pri výbave R-Line statočných vyše 50-tisíc eur.
Okrem toho, ak by niekomu bolo málo, k dispozícii je pomerne dlhý príplatkový zoznam.