Medzi najobľúbenejšie miesta, kam vyraziť na dovolenku autom, sa u Slovákov a Čechov jednoznačne radí Chorvátsko či Taliansko, ale aj Grécko. Napríklad obľúbený chorvátsky Krk je z Prahy vzdialený len necelých 9 hodín jazdy, na Makarskej ste autom za 11 hodín a na presun na taliansky ostrov Elba stačí o zhruba dve hodiny viac. Lenže čistý čas cesty málokedy vypovedá o tom, koľko času v kabíne auta, či za volantom, strávime naozaj.
Kedy vyjsť, aby cesta ubehla rýchlo a pokiaľ možno čo najpohodlnejšie a najbezpečnejšie? "Osobne by som odporúčal nočnú jazdu, kedy sú nižšie teploty, ale aj predpoklad nižšej premávky, pretože z ciest a diaľnic vymiznú minimálne miestni ľudia dochádzajúci za prácou. Väčší pokoj bude tiež na veľkých čerpacích staniciach, kde sa môžeme osviežiť, opláchnuť sa a dať si niečo na jedenie," odporúča Roman Budský z českého Tímu silniční bezpečnosti.
Jedným dychom však dodáva, že na nočnú jazdu musí byť vodič poriadne odpočinutý. Svoje sily totiž často preceňujeme. "Zvyk z čias, keď sa Česi chválili, že dali cestu na Balaton na jeden záťah, nám zostal dodnes. V tomto sme bohužiaľ nepoučiteľní. Často počujeme chválenie sa vodičov, ako zvládli dlhú cestu na dovolenku naraz alebo bez striedania a za rekordný počet hodín," upozornil Budský s tým, že rozhodne nejde o nič, čím by sa mali vodiči pýšiť, pretože ohrozili seba aj spolucestujúcich v aute.
Príliš unavený vodič je rovnako nebezpečný ako ten, ktorý práve vypil dva panáky tvrdého alkoholu. Pravdepodobnosť zavinenia fatálnej nehody sa zvyšuje sedemkrát. "Najnebezpečnejšie je obdobie od polnoci do štvrtej hodiny rannej. Menej známe však je, že nás môže únava prekvapiť aj počas dňa - najčastejšie medzi druhou až štvrtou hodinou popoludní," varuje Roman Budský.
Pred nočnou jazdou je preto potrebné si poriadne oddýchnuť, vypustiť nervozitu pred dovolenkou z hlavy a na pár hodín si zdriemnuť. Treba tiež robiť časté zastávky - ideálne po 2 až 2,5 hodinách na 15 minút zastaviť, vyvetrať auto, dať si ľahkú desiatu a predovšetkým sa napiť. "Je potrebné myslieť aj na deti a ostatných spolucestujúcich a pauzy naozaj nepodceňovať. Rovnako tak ako pitie, ktoré vodiči riešia až v momente, keď majú pocit smädu - a to už je neskoro," varoval Roman Budský s tým, že aj ľahká dehydratácia znižuje koncentráciu vodiča a vedie k vyššiemu riziku nehody.
V horúcom dni pomôžu zeleninové šťavy
Vodiči, ktorým sa v tme zle jazdí alebo ich v noci častejšie premáha únava, by nemali svoje zvyky kvôli dovolenke meniť. Aj na cestu cez deň však platí predovšetkým - sadajte za volant oddýchnutí. "Vodič by sa mal dobre vyspať, jesť ľahké jedlá, ktoré nás neuspia, a piť. Cez deň, kedy je horúco a človek upadá do malátnosti, je to veľmi dôležité. Stály pocit smädu zaženie skôr než obyčajná voda a minerálka, napríklad zeleninová šťava s trochou pridanej soli, ktorá nám doplní minerály stratené potením, udrží nás v kondícii a pomôže na koncentráciu," radí expert.
V horúcom dni je potrebné urobiť vodičovi aj cestujúcim komfort v kabíne auta. Klimatizácia by však mala vzduch schladiť o maximálne 6 až 7 stupňov - pojazdná chladnička nikomu neprospeje. "Ak opomenieme banálnu nádchu, môže nám taká studená cesta k moru priniesť na prvé dni dovolenky zápal dutín alebo angínu. Pozor tiež na zlé natočenie výduchov klimatizácie - nemali by mieriť do očí alebo na krk. A pozor na teplotný šok, keď vysedáme z podchladeného autá na rozpálenom odpočívadle, "doplnil Budský.
Zostať v pokoji a nad vecou
Či už vo dne alebo v noci, skúste brať cestu v kľude, počítajte s možnými komplikáciami a zostaňte nad vecou. Dlhé cestovanie je samé o sebe veľmi náročné na psychiku, veľmi pravdepodobne sa k tomu pridá hustá doprava, možné kolóny, stres z neznámej cesty či dopravné komplikácie. V kabíne auta je preto dobré mať po ruke všetko potrebné, vrátane malých vankúšikov, dostatku jedla a nápojov či výstražných viest.
Zaručené rady, ako rýchlo prísť k energii - napríklad šálka silnej kávy, okná otvorené dokorán či hlasné rádio - sú popravde celkom k ničomu, zaberajú len na chvíľu. Pokiaľ na vodiča prichádza únava, mal by jednoducho zastaviť a odpočinúť si. Nič iné tak dobre nefunguje. "Je potrebné si priznať, že spánok a únavu jednoducho nemožno prekonať. Stačí zastaviť a len na 15 - 20 minút sa prespať, umožniť telu si odpočinúť," myslí si Roman Budský s tým, že v opačnom prípade vodiči riskujú, pretože môžu rýchlo upadnúť do mikrospánku.
Podľa výskumu poisťovne Allianz aspoň jeden z desiatich vodičov už za volantom niekedy zaspal a takmer štvrtina si počas prázdninových alebo iných dlhších jázd, hoci len na sekundu, zdriemla. A pri dlhších cestách sa riziko mikrospánku logicky zvyšuje, najmä ak idete po dlhej rovnej diaľnici, kde je koncentrácia vodiča nižšia.
"Mikrospánok sa nedá predvídať," upozorňujú experti. Existujú však jasné príznaky, ktoré varujú vopred: pálenie očí, ťažké viečka, časté zívanie, zahmlené videnie, pocit zimy. Ideálnym riešením je, ak posádku tvoria dvaja vodiči a môžu sa striedať. "Pri prázdninových cestách je ďalším riešením spojiť si už presun do konečnej destinácie s objavovaním zaujímavých miest a rozdeliť cestu tak na niekoľko kratších úsekov," radí Václav Bálek z poisťovne Allianz.
Doplnil, že vodiči havarujú najčastejšie z dôvodu nepozornosti, či už bola znížená slabým sústredením, zanedbaným odpočinkom na dlhej ceste či mikrospánkom. Z hľadiska poisťovne to nehrá rolu. "Ak je vodič triezvy, nie je pod vplyvom drog a splnil ostatné všeobecné podmienky poistky, poisťovňa neberie ohľad na to, či sa len zahľadel do spätného zrkadla alebo zanedbal odporúčaný odpočinok. Vodiči sami by mali mať pud sebazáchovy," dodal.