Písal sa rok 1991, českú automobilku kúpil koncern Volkswagen. Hneď si uvedomili, že s Favoritom dieru do sveta nespravia a preto hneď uvažovali, čo s ním ďalej. Najjednoduchšie bolo ho na pár rokov zatraktívniť novým zaobleným kabátom. Tak vznikla Škoda Felícia.
Prvé prototypy uzreli svetlo sveta v roku 1992. O rok neskôr už prišla na rad prvá overovacia séria. Felicia po technickej stránke vychádza z Favorita. Prepracovaných alebo nových bolo až 1187 súčiastok, ale o novom aute sa hovoriť nedá. Nehovorím, že to bolo výslovne zlé auto, ale žiaden etalón triedy to rozhodne nebol.
Felicie prišli v roku 1994 (combi v roku 1995) a okrem zmeny dizajnu interiéru a exteriéru, priniesli mnohé technické novinky týkajúce sa motora, podvozku aj výbavy.
Po dizajnovej stránke došlo k zaobleniu všetkých dôležitých partií auta. Vzhľadom na nízku cenu mohla Felicia o lepených sklách snívať. Navyše, medzi dverami a strechou muselo byť hrubé tesnenie, lebo inak zlícovať proste nešlo. Vďaka týmto zmenám sa zmenil aj koeficient odporu vzduchu o 0,02, na celkovú hodnotu 0,34.
V roku 1998 prešla Škoda Felicia modernizáciou. Zmenili tvar prednej masky, ktorá bola súčasť kapoty, nárazníky boli iného tvaru a navyše vo farbe karosérie. Výroba definitívne skončila v roku 2001. Úžitkových verzií sa modernizácia nedotkla.
Karosárske verzie Škoda Felicia
Hatchback vyrábali, rovnako ako Favorit, iba s piatimi dverami. Trojdverová karoséria k dispozícii nebola. Pohotovostná hmotnosť základného modelu bola 935 kilogramov, ale s ťažkým dieselovým motorom razom vážila 1020 kilogramov. Počet vyrobených kusov bol 915 853 kusov. Combi malo väčšinu dielov rovnakých ako hatchback. Tvar zadných partií vychádzal z Favorita. Predstavili ho o rok neskôr na autosalóne v Prahe. Kombíkov vyrobili 351 895 kusov.
Medzi veľmi populárne verzie patril model Pickup – bez pomlčky. Ľudovo označený ako krabička alebo búdka. Zadnú nápravu oproti klasickým modelom museli upraviť z dôvodu zvýšenia nosnosti. Vyrobili ich 127 595 kusov. Na tejto báze postavili aj predĺžený model s názvom Laureta. Málokto ale vie, že túto verziu Felicie predávali aj pod značkou VW, a to konkrétne ako Caddy pre exportné trhy.
Felicia Vanplus vychádzala z Combi. Bola vždy 5-dverová, dvojmiestna a za prednými sedadlami mala deliacu mrežu. Na aute bola umiestnená plastová nadstavba, ktorá výrazne zväčšila objem úložného priestoru. Vzniklo ich len 5168 kusov.
Felicia Fun bolo na tú dobu špeciálne vozítko. Jednalo sa o dvojmiestny pickup, ale mala jednu technickú odlišnosť. Zadná stena kabíny sa dala presunúť a vznikli dve ďalšie miesta na sedenie s otvorenou strechou. Vyrobili ich 4216 kusov. Charakteristická bola žltá farba a za príplatok ste si mohli objednať laminátový hardtop.
Felicia N1, bola úžitkovou verziou vyrábanou, resp. upravovanou vo firme Meralex RS. Takúto prestavbu mohli zvoliť aj majitelia krátkej verzie alebo Combi.
Pohon
S motormi to bolo všelijako. Hoci v Škode už mali pripravené nové štvorvalcové motory s objemom 1,4 a 1,6 litra s rozvodom OHC, k ich uplatneniu nikdy nedošlo. K slovu sa dostali konštrukčne staručké motory s objemom 1,3 litra s rozvodom OHV, ktoré dostali vstrekovanie.
Pôvodná koncepcia tohto motora pochádzala z 60. rokov. Tieto motory mali majoritne vstrekovanie, ale pre niektoré menej náročné trhy dostali ešte karburátor. Spočiatku výroby bolo vstrekovanie Bosch MonoMotronic, neskôr jednobodové vstrekovanie MPI od Siemensu.
Na papierový výkon to však žiaden vplyv nemalo. Vďaka spojeniu VW Felicia dostala darom ešte dva motory. Benzínovú 1,6ku s výkono 55 kW, ktorú majitelia veľmi vychvaľovali, a naftovú 1,9ku bez turba s výkonom 47 kW. Benzínové motory boli často doplnené o LPG inštalácie. Dynamické údaje na dnešné pomery boli smiešne.
Najslabší motor s krabicou na korbe dokázal „šprintovať na stovku“ za 19 sekúnd a dosiahol maximálku 130 kilometrov za hodinu. Najsilnejší to dokázal za 12 sekúnd a maximálnu rýchlosť mal 170 kilometrov za hodinu. Prevodovky boli výhradne 5-stupňové.
Interiér a výbava
Interiér bol plný lacných a tvrdých plastov. Dokonca aj spodná časť vychádzala z Favorita, len jej vrch trošku zmodernizovali. Z estetického a hlavne funkčného hľadiska to nebolo na tú dobu vôbec zlé. Výplne dverí sa s prvým Favoritom nedali ani porovnať.
Z dnešného pohľadu Felicia nebola bohatá na výbavu. Ale i tak v mnohých ohľadoch bola pre značku priekopníkom. Ako prvé auto značky mohla mať ABS, klimatizáciu, dva eirbagy, posilňovač riadenia, elektrické okná a zrkadlá či palubný počítač. Počas výroby existovali dva stupne výbavy LX a GLX. Doplnené boli o rôzne špeciálne verzie Lato, Mystery, Safe Line, Sport Line a iné.
V základe ale nebolo takmer nič. Nebol tu otáčkomer, posilňovač riadenia, ani hmlovky a centrálne zamykanie.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.