StoryEditor

Číňania nakupujú. Okolo ktorých automobilových značiek momentálne krúžia?

17.08.2017, 12:15
Čínski výrobcovia podľa informátora magazínu Automotive News teraz veľmi intenzívne študujú nielen značky Fiat a Jeep, ale celú taliansko-americkú automobilku.

V sídle koncernu Fiat-Chrysler v Detroite sa vraj teraz striedajú čínske delegácie a ponúkajú za firmu viac, než je jej aktuálna hodnota. Do koncernu FCA teraz patria značky Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Ram a SRT. K tomu vlastní firmy Comau (systémy pre priemyselnú automatizáciu), Magneti Marelli (komponenty pre autopriemysel), Mopar (automobilové doplnky) a oceliareň Teksid.

Podľa Automotive News už do centrály FCA v Auburn Hills na predmestí Detroitu v uplynulých týždňoch dorazila od čínskych automobiliek minimálne jedna konkrétna ponuka na odkúpenie firmy, ktorú však manažment odmietol, pretože mala byť príliš nízka. Záujemca mal ponúkať o niečo viac, než aká je aktuálna hodnota firmy.

Podľa zdroja NBC News mal s ponukou prísť čínsky partner FCA, kantonská automobilka GAC ​​(Guangzhou Automobile Group). FCA a GAC ​​vyrábajú v rámci jonit-venture v Číne Fiat Viaggio a niekoľko modelov Jeepu. Na začiatku tohto roka John Murphy, analytik Merrill Lynch, vyhlásil, že FCA kúpi čínska firma do troch až piatich rokov a práve GAC bude jedným z tých, kto bude mať záujem.

Podľa čínskych zákonov musia zahraničné automobilky, ktoré tam chcú vyrábať, spolupracovať s miestnou automobilkou. A naopak na dovážané autá je uvalené vysoké clo, na autá vyrobené v Amerike je to napríklad 25 percent. Automotive News zistil, že vedenie FCA bolo tiež v uplynulých týždňoch na návšteve v čínskej automobilke Great Wall Motor a naopak čínska delegácia bola minulý týždeň v centrále taliansko-amerického koncernu.

V máji 2016 bola v FCA návšteva vysokých vládnych činiteľov z Číny, bol tam okrem iného Chu Čchun-chua, člen politbyra Komunistickej strany, Cchuej Tchien-kchaj, veľvyslanec Číny v USA, alebo Čang Fang-jou, šéf automobilky Guangzhou Automobile Group. V hre majú byť ešte ďalší výrobcovia áut - Dongfeng Motor alebo Zhejiang Geely Holding Group. Číňania majú teraz analyzovať stav FCA, podľa Automotive News sú pod tlakom vlády, aby expandovali do zahraničia tým, že budú skupovať cudzie značky (smernica nazvaná China Outbound).

Čína spustila program obrích investícií po celom svete a pracuje na prepojení Číny s Euráziou, ktorej má Pekingu zároveň umožniť zohrávať väčšiu úlohu v regióne aj na globálnom poli. Program sa začal v roku 2013 nesie názov Jeden pás, jedna cesta (oficiálne One Belt, One Road čiže OBOR) a jeho cieľom je vytvorenie hlavného námorného uzla s novými prístavmi a pozemného uzla, ktorý počíta s výstavbou ciest i železníc.

Čínske automobilky skupujú zavedené svetové značky už vyše desať rokov. Po akvizíciách skrachovaného Roveru a MG je jednou z najvýznamnejších kúpa švédskeho Volva automobilkou Geely v roku 2010. Geely však už oficiálne vyhlásilo, že o FCA záujem nemá. Vyhlásil to Kuej Šeng Jüe z vedenia automobilky. Bloomberg minulý týždeň oznámil, že čínske spoločnosti plánujú za také akvizície minúť 1,5 bilióna dolárov v nasledujúcom desaťročí. To je 70-percentný nárast v porovnaní s dneškom. "Práve teraz majú čínski výrobcovia automobilov plnú podporu Pekingu, aby to urobili," komentuje Michael Dunne, expert na čínsky autopriemysel z hongkonskej investičnej spoločnosti Dunne Automotive, podľa ktorého na tieto nákupy tlačí čínska vláda už od roku 2015.

Ako príklady akvizícií vykonaných na základe plánu China Outbound uvádzajú kúpu talianskeho výrobcu pneumatík Pirelli (od marca 2015 vlastnený firmou ChemChina) alebo nemeckého výrobcu priemyselných robotov Kuka (od roku 2016 patrí pod Midea Group). "Záujem je skutočný, nepochybujem," povedal Dunne. "Komplikácie sú na politickej stránke: čo by to znamenalo keby čínska firmy získala americkú automobilku, bez ohľadu na to, kde sídli jej ústredie?" FCA má na celom svete 162 výrobných závodov a ďalších 87 vývojových stredísk.

V Severnej Amerike má spoločnosť FCA sieť približne 2 600 dílerov v USA a k tomu rozsiahlu distribučnú sieť v Kanade a Mexiku. Práve dealerská sieť je kľúčová, ak chce automobilka na nejaký trh vstúpiť. Jej vybudovanie však stojí obrovské peniaze. Výhodou FCA je tiež to, že má globálnu pôsobnosť. Fiat je napríklad veľmi silný v Južnej Amerike. Čínske automobilky už celú dekádu plánujú veľký útok na automobilové trhy Severnej Ameriky. Vďaka partnerstvám, ktoré uzatvárajú so svetovými automobilkami, technologickú stratu rýchlo sťahujú. Akvizícia FCA by teda bola zásahom do čierneho.

"Čínske automobilky sú si vedomé toho, že nemôžu byť závislé len na domácom trhu. Vybudovanie pozície na európskom alebo americkom trhu je však otázkou mnohých rokov a doterajšie sporadické pokusy čínskych značiek skončili neúspechom. Ako uskutočniteľný sa naopak ukazuje model, kedy kapitálovo dobre vybavená čínska firma kúpi automobilku s dobrou pozíciou na cieľovom trhu, navyše disponujúcu technologickým know-how," komentuje Jan Linhart, partner KPMG zodpovedný za automobilový sektor. "Príkladom z nedávnej doby môže byť napríklad akvizície švédskej automobilky Volvo zo strany čínskej Geely alebo investície indickej automobilky Tata Motors do britského výrobcu Jaguar Land Rover. Záujem o kúpu akejkoľvek automobilky s vybudovanou pozíciou na západných trhoch je teda pochopiteľný," dodáva.

Podľa Automotive News je FCA na predaj už dva roky, šéf firmy Sergio Marchionne však podľa všetkého aktívne nehľadá kupca, pôvodne sa zameral skôr na hľadanie partnera, s ktorým by vytvoril alianciu. Myšlienka predať FCA Číňanom mala Marchionnemu preblesknúť hlavou presne pred dvoma rokmi, v auguste 2015. Vtedy povedal, že starostlivo študuje potenciálne fúzie s početnými ázijskými automobilkami. Zistil však, že žiadna ázijská automobilka nehľadala partnerov. "Ale môžu nás kúpiť. Myslím, že nás kúpia Číňania. "

"Jediný, kto dnes má peniaze a dôvod prevziať FCA, je Čína," komentuje David Sullivan, konzultant AutoPacific. Naposledy skúšal Marchionne presvedčiť k spolupráci najväčšiu americkú automobilku General Motors. Keď ho v roku 2015 odmietli a k ​​tomu kvôli afére Dieselgate týkajúcej sa Volkswagenu na severoamerickom trhu opustil aj nápad prilákať k partnerstvu nemecký koncern, zameral sa na zmeny vo vnútri firmy, aby bola pre prípadných partnerov atraktívna.

fcagroup

​Transformácia má byť dokončená v budúcom roku a Marchionne, ktorý už niekoľkokrát vyhlásil, že vtedy vedenie firmy opustí, hovorí, že splní ciele, ktoré si naplánoval v roku 2014. Súčasťou toho by mohlo byť tiež rozpredanie niektorých divízií, ktoré nie sú priamo spojené s výrobou áut (napríklad Magnetti Marelli). FCA môže byť pre Číňanov atraktívna práve porto, že Marchionne firmu intenzívne transformuje a pracuje predovšetkým na racionalizácii. Ukončil výrobu nerentabilných modelov a naopak nakŕmil dojné kravy - značky Ram a Jeep. Ponuku v severnej Amerike jednoducho prebudoval tak, aby mierila tam, kde sú peniaze (zákazníci).

Podľa renomovaného talianskeho magazínu Quattroruote by sa prípadný predaj firmy do Číny nemal týkať značiek Alfa Romeo a Maserati, u ktorých chce fond Exor vlastnený rodinou Agnelliů a držiaci kontrolný balík FCA, zachovať ich talianskosť. Riešením má byť vyvedenie týchto značiek zo štruktúry FCA, ako to pred časom Exor urobil s Ferrari.

Podľa expertov je teraz ideálny čas na predaj, FCA má momentálne predovšetkým v značkách špecializovaných na terénne autá Jeep a RAM ponuku a predajnú sieť zodpovedajúcu požiadavkám čínskej vlády na "atraktívne akvizície". Marchionne a jeho šéfovia v Exor to hovoria jasne: vypíšte dostatočne veľký šek a kľúče od FCA sú vaše.

01 - Modified: 2024-04-17 09:39:43 - Feat.: - Title: Rokovací stôl je jediným východiskom z ukrajinskej krízy, reaguje čínska diplomacia na Scholza 02 - Modified: 2024-04-17 09:36:15 - Feat.: - Title: Nová povinnosť pre autá od júla 2024: Znamená stopku pre obľúbené fiaty i porsche 03 - Modified: 2024-04-17 08:13:38 - Feat.: - Title: Austrália má novú obrannú stratégiu, zameria sa na nátlakovú taktiku Číny. Varuje pred konfliktom v regióne 04 - Modified: 2024-04-17 05:08:20 - Feat.: - Title: Čínsky minister obrany žiadal počas rokovaní so Spojenými štátmi väčšiu dôveru 05 - Modified: 2024-04-16 16:22:50 - Feat.: - Title: Ministri obrany Spojených štátov a Číny viedli prvé rozhovory po roku a pol. Chcú zabrániť eskalácii napätia
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
17. apríl 2024 12:27