Model 3 má meškanie a ukazuje sa, že sa firme zatiaľ nedarí automatizovať jeho výrobu. Problémy vraj nie sú vážne, napriek tomu automobilka musela znížiť plánovaný počet vyrobených vozidiel.
"Výroba Modelu 3 sa skladá z tisícov procesov. Pohybujeme sa tak rýchlo, ako ten najpomalší a, najmenej šťastný 'z týchto procesov," povedal Musk investorom. Výrobu podľa neho teraz brzdí hlavne továreň na batérie Gigafactory 1, ktorá začala výrobu na začiatku roka, ale stále funguje len jej časť.
Problémy má však aj hlavná továreň v kalifornskom Fremonte, kde Tesla vyrába hotové vozidlá. Niekoľko nemenovaných zdrojov denníka Financial Times (FT) potvrdilo, že je síce továreň robotizovaná, ale rad strojov stále musia ovládať ľudia ručne.
Manuálna práca
"Nikdy som nevidel toľko manuálnej práce na výrobnej linke," opísal denníku zdroj, ktorý navštívil výrobné závody automobiliek po celom svete. "V automatizovanej továrni som čakal oveľa menej ľudí." Iný zdroj potom dodal, že linka je tiež často zastavovaná kvôli kontrolám kvality.
Ďalším dôvodom zdržania je oneskorenie dodávateľov, ktorí sa museli potýkať so zmenami dizajnu niektorých dielov zo strany Tesly na poslednú chvíľu. Výsledkom výrobných problémov potom je, že z linky schádza rad nekompletných vozidiel.
"Vždy sme vedeli, že doladenie linky bude vyžadovať čas," povedal hovorca automobilky. "S výrobou Modelu 3 nie sú žiadne fundamentálne problémy. Veríme, že výrobné prekážky vyriešime v krátkom čase," dodal. Podľa expertov oslovených FT by spomínané problémy naozaj nemali byť vážne a pramenia hlavne z rýchlosti, s akou sa Tesla snaží vyvíjať a vyrábať nové autá.
Tesla má s riešením výrobných problémov dlhodobé skúsenosti. Automobily už skôr vychádzali z továrne napríklad bez počítačových súčiastok, displejov alebo dokonca bez sedadiel. Tieto vozidlá Tesla aj napriek tomu poslala do dílerstiev, kam následne letecky doručila chýbajúce diely, a auto dokončila tesne pred odovzdaním zákazníkovi. FT to potvrdil bývalý zamestnanec Tesly, ktorý tvrdí, že tento postup bol pomerne častý a využívaný niekoľko rokov.
"Môže to byť nezvyklé, ale nám tento postup vyhovuje," povedal FT hovorca Tesly. Podľa neho prechádzajú autá neustálym vylepšovaním a niekedy dokonca automobilka zasiela do dílerstiev časti, ktoré vylepšila potom, čo vozidlo odoslala k zákazníkom.
Netradičný postup síce nie je v rozpore s obchodnými podmienkami, vyvoláva ale otázky, či nové vozidlá prechádzajú dostatočnou kontrolou pred doručením zákazníkom. Podobná praktika navyše môže fungovať pri výrobe malého množstva vozidiel, pri veľkej automobilke, ktorou sa Tesla chce stať, je ale podobný postup nemysliteľný.
Prudký nárast produkcie tak bude pre automobilku veľkou skúškou. Za tento rok automobilka vyrobí zhruba stotisíc vozidiel, v drvivej väčšine Modely S a X. Do roku 2020 má byť výroba desaťnásobná - až milión kusov.
Len 260 vozidiel
Výrobné predsavzatia sa Tesle, minimálne v prípade Modelu 3, zatiaľ plniť nedarí. V treťom štvrťroku sa podarilo vyrobiť len 260 týchto vozidiel, automobilka pritom pôvodne plánovala dokončiť 1500 nových elektromobilov.
Práve kvôli problémom s výrobou navyše automobilka posunula aj ďalšie plány. Pôvodne spoločnosť tvrdila, že na konci roka bude vyrábať päťtisíc áut týždenne a budúci rok toto číslo zdvojnásobí. Minulý týždeň však päťtisícový cieľ posunula na prvý štvrťrok budúceho roka. Problémy s výrobou navyše uvrhli automobilku aj do rekordnej straty.
Tesla pritom na model spustila predobjednávky už na jar 2016 a teraz má na čakacej listine pol milióna záujemcov. Dá sa tak čakať, že tí, ktorí si objednajú vozidlo teraz, ho dostanú najskôr v roku 2019.
Aj cez všetky problémy ale Musk ďalej plánuje novinky do budúcnosti. Ešte v novembri chce predstaviť elektrické nákladné vozidlo nazývané Tesla Semi. Jeho uvedenie však automobilka už raz odložila. Pôvodný októbrový termín Musk zrušil práve kvôli problémom s Modelom 3, ale tiež kvôli pomoci Portoriku, ktoré zničil hurikán.