Vyhlásil to v pondelok na autosalóne v americkom Detroite generálny riaditeľ koncernu Dieter Zetsche. Prísnejšie európske normy pre emisie oxidu uhličitého (CO2) nadobudnú účinnosť o niekoľko rokov. Zetsche novinárom povedal, že "nemôže zaručiť" splnenie prísnych emisných noriem v roku 2021.
"Je to obrovská výzva pre každého," skonštatoval Zetsche. Dodal, že koncern, ktorému patrí výrobca luxusných áut Mercedes-Benz, sa bude snažiť splniť prísnejšie emisné štandardy do roku 2021, ale nemôže sa za to zaručiť.
Smernica prijatá v roku 2014 vyžaduje, aby automobilky, ktoré predávajú vozidlá v Európskej únii, až na isté výnimky, do začiatku roka 2021 znížili ich emisie na 95 gramov CO2 emitovaných na kilometer zo 130 gramov v roku 2015.
Výrobcovia, ktorí to nesplnia, dostanú pokutu 95 eur za vozidlo a gram nad povolený limit CO2. Pokuty by sa tak mohli pohybovať od desiatok po stovky miliónov eur.
Generálny riaditeľ koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne v tejto súvislosti uviedol, že chápe nespokojnosť Daimleru a aj jeho spoločnosť hľadá spôsoby, ako splniť prísnejšie normy, a domnieva sa, že je to možné.
Nemecké automobilky však vyrábajú vozidlá s väčšími motormi, ktoré emitujú viac emisií CO2 ako menšie modely, čo im podľa expertov sťažuje dosiahnutie emisných cieľov.
Doteraz sa nemecké firmy spoliehali pri znižovaní emisií na dieselové motory. Ale po emisnom škandále Volkswagenu popularita dieselových áut u spotrebiteľov klesla a úmerne tomu aj ich predaj.
Automobilky v snahe splniť nové normy sa pustili do vývoja rady elektromobilov, aj keď nemajú istotu skutočného dopytu po nich zo strany spotrebiteľov.