Manažéri nemeckých automobiliek vyjadrujú šok a prekvapenie nad tým, že sa škodlivosť automobilových emisií v minulosti testovala na opiciach, časť z nich o tom ale podľa serveru Spiegel Online vedela a nič proti tomu nemala. Televízna a rozhlasová stanica NDR zase informuje o tom, že sa testy pôvodne mali uskutočniť na ľuďoch.
Testy škodlivosti emisií naftových vozidiel na opiciach financovalo Európske výskumné združenie pre životné prostredie a zdravie v dopravnom sektore (EUGT), ktoré v roku 2007 založili automobilky Volkswagen, BMW a Daimler spolu s firmou Bosch.
Pokusu, ktorý sa uskutočnil v Spojených štátoch, bolo podrobených desať opíc, ktoré podľa denníka Bild museli v sklenených klietkach štyri hodiny vdychovať automobilové splodiny. EUGT okrem toho vplyv rôznych koncentrácií oxidu dusičitého (NO2) skúmala aj na ľuďoch, hoci výrazne iným spôsobom ako tomu bolo na opiciach.
To, že teraz vedenie nemeckých automobiliek dáva hlasne najavo prekvapenie, že niečo také bolo možné, nechápe Helmut Greim, ktorý bol šéfom výskumnej rady EUGT. "Samozrejme výrobcovia áut vedeli o testoch na opiciach a pokusných osobách. Terajšie reakcie členov predstavenstva automobiliek sú pre mňa preto nepochopiteľné," tvrdí Greim.
Zástupcovia koncernov sa podľa neho pravidelne zúčastňovali zasadnutí výskumnej rady. Boli na nich informovaní o už začatých i plánovaných pokusoch, ku ktorým sa tiež vyjadrovali. "V prípade pokusov na opiciach a ľuďoch však nemali žiadne výhrady," poznamenal Greim, ktorý sám vykonané testy považuje za bezproblémové.
Stanica NDR dnes v súvislosti s ďalším škandálom nemeckých automobiliek, ktoré tentoraz čelia aj tvrdej kritike vlády, uviedla, že sa automobilové splodiny mali pôvodne testovať na ľuďoch.
"Pôvodne sme to chceli testovať na ľuďoch," pripustil Jacob McDonald, vtedajší vedúci testov na americkom inštitútu Lovelace, ktorý pokus vykonal. Kvôli tomu, že dieselové splodiny boli v roku 2012 označené za rakovinotvorné, sa nakoniec test uskutočnil na opiciach.