Sergio Marchionne je s veľkým náskokom najväčší showman medzi kapitánmi svetového autopriemyslu, píše iDnes.cz. Keď začiatkom budúceho roka odíde šéf americko-talianskeho koncernu Fiat Chrysler do dôchodku, spolu s ním odíde aj kus zábavy. Posledné mesiace automobilový svet s napätím čakal, aké plány na budúce roky 1. júna predstaví. Marchionne to urobil vo veľkom štýle, ako inak.
Keď Sergia Marchionneho, účtovníka, z ktorého jeho usilovnosť a vizionársky mozog urobili multimilionára, stretnete, nehádali by ste, že máte pred sebou jednu z najväčších osobností autopriemyslu poslednej dekády. "Capital Market Day" koncernu FCA, ktorý naposledy v kariére viedol z pozície jeho šéfa, si náležite užil.
Muž, ktorého za jeho kariéru vo Fiate snáď nikdy nikto nevidel inak ako v čiernom svetri s ľahkou patinou, predstúpil 1. júna 2018 pred akcionárov. A citoval Oscara Wildea: "Dobre uviazaná kravata znamená prvý vážny krok do života."
Potom Marchionne rozopol zips svojho čierneho svetra, aby upozornil na modrú kravatu starostlivo uviazanú pri golieri kockovanej košele, a pokračoval: "Ako môžete vidieť, ja mám kravatu uviazanú dobre." A oznámil, že do konca júna sa automobilka zbaví všetkých dlhov, ktoré ju roky ťažili.
A potom kravatu odložil, aby vysvetlil, čo štvrtej najväčšej automobilke sveta naplánoval do roku 2022. Treba dodať, že podľa očakávania oznámil upravenie kurzu - ako už niekoľkokrát za dekádu, čo vedie značky Fiatu vrátane Ferrari. Najväčšou zmenou je to, že musel vziať pod tlakom okolností a reality dnešného autopriemyslu na milosť elektrický pohon.
Nulový dlh a obrovský "prevrat"
FCA sa teda v najbližších rokoch bude sústreďovať na SUV (to je dlhodobá stratégia, ktorú už automobilka vedie dlhé roky) a terat aj na vozidlá na elektrický a hybridný pohon. Do ich vývoja chce investovať deväť miliárd eur.
Marchionne vo veku 65 rokov začiatkom budúceho roka svoj post opustí a znovu zdôraznil, že o nástupcovi sa bude ešte len rozhodovať. Najčastejšie sa hovorí o Alfredovi Altavillovi, šéfovi Európskej časti FCA, Mikovi Manleymovi, generálovi značiek Jeep a RAM alebo Richardovi Palmerovi, finančnom riaditeľovi skupiny.
Marchionne uviedol, že dieselové motory postupne zmiznú z vyrábaných osobných vozidiel do roku 2021. Plne elektrifikovaný sa stane model Fiat 500. Za finančne najsľubnejšie potom označil značky Jeep, RAM, Alfa Romeo a Maserati.
Hlavnou značkou koncernu je už roky Jeep, ktorý v posledných štyroch rokoch vždy predal cez milión áut a podľa talianskeho magazínu Quattroruote tvorí 70 percent zárobkov FCA. "Tento rok sa dostaneme na 1,9 milióna áut," vyhlásil Mike Manley, šéf Jeepu. Z toho v Číne to má byť až 330-tisíc áut. Globálny trh s SUV má tento rok celosvetovo dosiahnuť 37 miliónov áut a všetky podtriedy tohto segmentu porastú, zaznelo na prezentácii FCA.
Marchionne zopakoval, že značka Fiat dostane novú úlohu. "Fiat nezmizne," povedal Marchionne. Už skôr vyhlásil, že modely Panda a 500 (výrobu mnohoročného Punta ukončí Fiat tento rok v auguste) bude Fiat vyrábať v krajinách s lacnejšou pracovnou silou (Srbsko, Poľsko) a v Taliansku bude vyrábať drahšie modely, od jeepov, cez alfy po Maserati.
Chrysler má potom zostať významným hráčom na severoamerickom trhu. Spoločnosť tiež plánuje založiť svoju finančnú divíziu, ktorá by ponúkala pôžičky na nákup automobilov.
Automobilka predpokladá, že do roku 2022 sa jej podarí zdvojnásobiť prevádzkový zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) na 13 až 16 miliárd eur z vlaňajších 6,6 miliardy. Počíta pritom s rastom predajov v priemere o sedem percent ročne.
Na dividendách chce v najbližších piatich rokoch vyplatiť šesť miliárd eur. Podľa doterajších výsledkov by mala splniť alebo aj prekročiť všetky ciele päťročného plánu do roku 2018, predovšetkým zlikvidovať celý svoj dlh do konca tohtoročného júna.
Nulový dlh pre automobilku podľa Marchionneho znamená možnosť viac investovať a väčšiu flexibilitu potrebnú pre najväčší prevrat na automobilovom trhu. "Najväčšiu revolúciu od dôb, kedy auto nahradilo koňa," povedal Marchionne.
A vysvetlil, že po ére budovania solídnych základov automobilky, čomu venoval prvú dekádu svojej vlády u Fiatu (v rokoch 2004-2014), pracoval práve na zmazaní jej dlhu.
Hodnota FCA sa podľa Marchionneho zdvojnásobila. "Zatiaľ čo akcionári našich desiatich hlavných konkurentov stratili priemerne šesť percent," dodal.
K zásuvke
Veľkým prevratom je príprava elektrifikovaných modelov. V príprave je hneď päť variantov elektromotorov použitých v závislosti na architektúre daného modelu. Chystajú sa mildhybridy, fullhybridy, plug-in hybridy a plne elektrické modely. Každá pripravovaná platforma má byť pripravená na zástavbu všetkých týchto variantov pohonov.
Mark Chernoby, šéf vývoja vysvetlil, že zmenu smeru k elektromobilom si vyžiadal dopyt trhu a stále prísnejšie emisné normy. Podiel 20 percent ponuky značky budú tvoriť fullhybridy, nabíjacie (plug-in) hybridy a elektromobily. Mildhybridy potom majú mať dokonca 40-percentný podiel v ponuke. Naopak, v Číne a USA bude podiel elektrifikovaných áut nižší, okolo 15 až 20 percent.
Okrem hybridnej a elektrickej verzii modelu 500 potvrdil na rok 2020 uvedenie hybridného prevedenia Jeepu Grand Cherokee (fullhybrid) a plug-in hybridný Wrangler a Renegade. V rovnakom roku má doraziť tiež plne elektrický superšport Maserati Alfieri.
V roku 2021 dorazí mildhybridný (48V) Jeep Renegade, plug-in hybridné Alfieri a plne elektrický Jeep Grand Commander. Na rok 2022 je naplánovaná premiéra elektrického Maserati Quattroporte.
Tim Kuniskis naplánoval rast Alfe Romeo, ktorú má na starosti. Základom ponuky budú najnovšie modely Giulia a Stelvio. K nim pribudnú ďalšie dve SUV - jedno menšie a druhé väčšie ako Stelvio. Prídu tiež dve ďalšie vyložene športové alfy, ktoré nahradia puristický model 4C ponúkaný dnes. Z prezentácie Kuniskisa taliansky automagazín Quattroruote tiež vydedukoval, že sa chystá nová generácia Giulietty.
Konštruktéri Alfy pracujú aj na predĺžených verziách Stelvia a Giulie, ktoré sa predstavia v Číne. Diesle pod kapotami týchto dvoch modelov nahradí hybridný pohon vo všetkých troch formách: mild, full, plug-in.
Väčší z modelov dorazí pod označením 8C a má to byť vrchol ponuky športových modelov. Karbónová karoséria bude ukrývať uprostred uložený šesťvalec biturbo a na prednej náprave elektromotor.
Celkový výkon bude cez 700 koní, ktoré auto rozbehnú na stovku za menej ako tri sekundy. Druhý projekt má znamenať návrat označenia GTV. Bude to kupé odvodené zo sedanu Giulia. Cez 600 koní dodá hybridný pohon v prevedení Quadrifoglio, model má mať aj pohon všetkých kolies. Cieľom Alfy je pritom v roku 2022 predávať 400-tisíc áut ročne.