Kto si pamätá parížske autosalóny v minulosti, je mu v súčasnosti do plaču. Zmena je totiž jasná na prvý pohľad, no ústup zo slávy začal už v uplynulej dekáde. V Paríži sa podujatie koná vždy v párnom roku, o organizovaní jesennej výstavy áut sa totiž mesto nad Seinou delí s Frankfurtom, píše iDNES.cz.
Tiež už to nie je autosalón, sami organizátori ho prezentujú ako "salón mobility". Okrem áut sú oddnes do 14. októbra na výstavisku pri Porte de Versailles k videniu motorky, prezentácie zdieľaní áut a ďalších služieb, ktoré sa ľudskej prepravy týkajú.
Z tohto ročníka sa odhlásilo veľké množstvo svetových výrobcov na čele s Volkswagenom, nedorazili ani značky koncernu FCA na čele s Fiatom, Jeepom a Alfou Romeo. Návštevníci neuvidia ani expozície Fordu, Nissanu, Subaru alebo Mazdy.
Z japonských automobiliek sa v Paríži s novinkou - klasickým sedanom Camry - prezentuje len Toyota. Francúzsku výstavu si nenechala ujsť ani Honda, nič nové však v Paríži nepredstavila. Už tradične vynecháva autosalóny aj švédske Volvo. Parížsky autosalón je však tradične výsostné územie domácich automobiliek.
Francúzi sú doma
Francúzsky automobilový trh je silno nacionálny, Peugeot s Citroënom či Renault s Daciou tam držia 60-percentný podiel na predajoch. Aj to vysvetľuje, prečo je najstarší a najslávnejší autosalón svetový i dnes, keď je v porovnaní s predchádzajúcimi ročníkmi asi tretinový. A tiež to naznačuje, že ani po 120 rokoch nie je výstave koniec.
Francúzske značky a ich kapitáni na čele s osobnosťami ako sú Carlos Tavares (PSA - Citroën, Peugeot, Opel) a Carlos Ghosn (Renault, Nissan, Mitsubishi) sa budú vždy chcieť pýšiť doma. A predstavovať svoje novinky; obrovská socha leva, ktorého má Peugeot v znaku, namierená proti rozľahlej expozícii Renaultu, to jasne potvrdzuje.
Šikovný ťah urobili BMW s Mercedesom, obe značky totiž priviezli do Paríža do posledných chvíľ utajené výrazné novinky. Mníchovská automobilka predstavila novú generáciu radu 3. Model, ktorého sa za viac ako 40 rokov predalo cez 15 miliónov kusov, je základným stavebným kameňom značky. BMW tiež prvýkrát naživo ukázalo novú generáciu SUV X5.
Podobne to urobil Mercedes, do Paríža priviezol do poslednej chvíle utajenú novú generáciu obľúbeného MPV triedy B a tiež nové SUV menom GLE (pokračovateľ úspešného modelu ML). Obe značky využili to, že sa z tohtoročného autosalónu odhlásilo toľko značiek.
Zvyčajne totiž automobilky predstavujú svoje novinky mimo autosalónov, kde by inak zapadli a bojovali o pozornosť verejnosti a médií s desiatkami ďalších premiér. Teraz, keď je v Paríži dohromady asi desiatka naozajstných autonovinek, tak môže "trojka" a "béčko" strhnúť pozornosť práve na seba.
Elektrická nádej
Volkswagen na výstavisku síce nie je, ale podľa informácií iDNES.cz usporiadal vo francúzskej metropole v prvých dvoch autosalonových dňoch špeciálnu akciu pre svojich hostí. Na rok 2020 už má tiež objednané miesto na výstavisku a bude na ňom prezentovať elektromobily.
Práve na rok 2020 si ako ostrý štart elektrifikácie naplánovalo viacero automobiliek. A pretože Francúzsko je jeden z dôležitých európskych trhov, v ktorom automobilky predpokladajú veľký potenciál pre predaje áut do zásuvky, bude pre výrobcov dôležitá. Možno v roku 2020 pôjdeme už na parížsky autosalón elektromobility.
Jazda od zásuvky k zásuvke však prestáva byť prijímaná a ospevovaná bez výhrad ako v uplynulých sezónach. Rozmáhajú sa totiž obavy, že elektromobilita bude príliš drahá pre výrobcov, ale aj zákazníkov. Spotrebitelia sa zdráhajú platiť za vozidlá s elektrickým pohonom viac peňazí a automobilky ich musia predávať s väčšou stratou, aby splnili emisné ciele.
"Každý si musí uvedomiť, že čistá mobilita je ako organické jedlo, je drahšie," komentuje dnešný "trend" šéf skupiny PSA Carlos Tavares. "Buď budeme akceptovať väčšie výdavky za čistú mobilitu, alebo ohrozíme európsky automobilový priemysel," dodal.
Nadšenie z elektromobilov je u automobiliek často vynútené. Mercedes s Audi prezentujú v Paríži svoje elektrické SUV modely, ktorých výrobu už naplno rozbehli. Škoda chce potom v najbližších piatich rokoch do rozvoja elektromobility a nových technológií investovať dve miliardy eur.
Berhnard Maier, šéf českej značky na autosalóne zopakoval plány na budúce roky: "V budúcom roku predstavíme model Superb s plug-in hybridným pohonom a prvý čisto elektrický automobil v našom portfóliu bude model Citigo, ktorý predstavíme tiež v roku 2019. Prvým novo vyvinutým čisto elektrickým modelom bude v roku 2020 sériová verzia konceptu Vision E. Do roku 2025 budeme mať v ponuke desať elektrifikovaných modelov. "
Škoda na autosalóne predstavuje štúdiu Vision RS, ktorá napovie, ako bude vyzerať nástupcu modelu Rapid. Športovo situovaný hatchback je vybavený plug-in hybridným pohonom a využíva ekologicky vyrobené a vegánske materiály.
Okrem toho je na stánku Škody k videniu aj SUV Kodiaq v športovej úprave RS. Ako prvé vozidlo Škody využíva motor TDI s dvoma turbami, pričom je to najvýkonnejší turbodiesel, ktorý kedy nejaká škodovka mala. S cenou zhruba 47-tisíc eur je to tiež najdrahší model značky.
Škoda je následne jediná z koncernu Volkswagen, ktorá sa na parížskom autosalóne prezentuje ako v predchádzajúcich ročníkoch, jej expozícia je teda v réžii samotnej značky, ostatné divízie nemeckej skupiny (Audi a Seat) prezentujú lokálne francúzske zastúpenia. Škoda má v súčasnosti, mimochodom, väčší stánok než v predchádzajúcich ročníkoch.
Obrovský záujem budí expozícia ešte len rok starej, vôbec prvej vietnamskej automobilky Vinfast, ktorá bude vyrábať prepracované BMW predchádzajúcej generácie. Na autosalóne v Paríži jej expozíciu otvárala bývalá futbalová superstar David Beckham. Pod Eiffelovku sa tiež prišla ukázať čínska značka GAC, špecializovaná na vozidlá typu SUV.