Kategórii najmenších áut v Európe kraľuje Fiat s takmer 200-tisíc predanými kusmi modelov 500 a Panda v prvom polroku tohto roka. Štvorkolesových drobcov majú výrobcovia v ponuke okrem zotrvačnosti často aj preto, aby sa mohli prezentovať širokým portfóliom, vďaka malooobejmovým motorom s nízkou normovanou spotrebou znižujú tiež flotilový priemer automobiliek požadovaný európskymi predpismi, píše iDNES.cz
Aby sa však do flotilového priemeru také auto s nízkou spotrebou započítavalo a vyvažovalo tak emisie veľkého manažérskeho kombíku, musí sa tiež predať. A to je zase problém pre dílerov. Tí majú na malých autách len veľmi malý zisk. Vzhľadom k tomu, že cenový odstup najmenšieho vozidla od toho o kúsok väčšieho je len veľmi malý, zákazníci teda logicky radšej kupujú to väčšie. Automobilky tiež predaj tých najmenších modelov nijak výrazne nepodporujú.
Pozrite si tiež najpredávanejšie modely áut za rok 2017:
So stále prísnejšími emisnými limitmi však malé autá prestávajú dávať zmysel úplne. "Nové normy znižujú priemerné flotilové emisie na úroveň, ktoré dnes dosahujú len tie najmenšie modely s konvenčnými technológiami pohonu. Po roku 2020 budú potom automobilky aj do týchto najlacnejších a najjednoduchších áut nútené nasadzovať zložité a drahé technológie, ako napríklad komplikované systémy čistenia výfukových plynov či hybridné pohony. Vzhľadom k extrémne nízkej marži u týchto vozidiel a vysokej citlivosti zákazníka na cenu tým však tieto autá zdražia na úroveň, kedy sa stanú nepredajné. V konečnom dôsledku tak hrozí, že táto kategória vozidiel na trhu úplne zmizne," vysvetľuje pre iDNES.cz Zdeněk Petzl, riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu AutoSAP.
Kórejská automobilka Kia, ktorej model Picanto dnes patrí k najúspešnejším malým autám, vo svojich interných materiáloch, ktoré má redakcia k dispozícii, uvádza, že najnižšia úroveň hybridizácie znižujúca emisie CO2 o päť percent bude stáť u každého vyrobeného vozidla 700 eur.
To je pri vozidle asi desaťpercentné zvýšenie ceny, ktoré Citroën C1 posúva k cene väčšieho modelu C3, čo je z pohľadu predajov pre automobilku oveľa dôležitejší model. Práve u Citroënu je nezávideniahodná situácia najmenších áut najmarkantnejšia: akčný cenník modelu C1 dnes štartuje na sume 7 990 eur, za väčšie a praktickejšie C3 si potom zákazník priplatí len tisíc eur.
Neistý osud modelov z Kolína
A práve nad budúcnosťou C1, Peugeotu 108 a Toyoty Aygo sa vznáša pomyselný otáznik. Rovnako ako nad celým projektom kolínskej fabriky TPCA.
Prvý model vyrobili v obci Ovčáry v okrese Kolín 28. februára 2005. Továreň je spoločným podnikom japonskej Toyoty a francúzskeho koncernu PSA, výrobné procesy obstaráva japonská značka. Doteraz TPCA vyrobilo vyše 3,2 milióna áut, tento rok 2. mája tam rozbehli výrobu inovovaných modelov, ktoré sú na trhu od roku 2014. Partneri sa dnes však nemôžu zhodnúť, čo ďalej, rozhodnúť sa má v nasledujúcich 12 mesiacoch.
"Je pravda, že prebieha debata medzi partnermi o tom, ako by mal celý projekt pokračovať," potvrdzuje zdroj zo zákulisia, ktorý nechce byť menovaný. "Hovorí sa o tom, či vôbec pokračovať, prípadne s akým modelom a akým pohonom. Malé autá totiž prestávajú automobilkám dávať ekonomický zmysel," dodáva.
Citroën C1
"Súčasná dohoda o spolupráci, ktorá bola podpísaná v januári 2002, obsahuje dojednania, podľa ktorého každý z partnerov bude vyhodnocovať svoje aktivity po roku 2021. Jediné, čo môžeme v tejto chvíli potvrdiť je, že obaja partneri vyhodnocujú spoločný projekt a rokujú o spolupráci s ohľadom na ďalšiu výrobu v Kolíne," uvádza pre iDNES.cz Tomáš Paroubek, hovorca továrne. "TPCA Toyota Peugeot Citroën je spoločným podnikom Toyota Motor Corporation a PSA Group s rovnocenným podielom 50 percet," upresňuje.
Súčasný počet zamestnancov je 2 400. V tomto roku automobilka zvýšila výrobu o 2,4 percenta a očakáva výrobu viac ako 210-tisíc kusov áut. "Továreň TPCA má výrobnú kapacitu 300-tisíc vozidiel, lenže tá sa v poslednej dobe využíva len asi z dvoch tretín," uvádza magazín AutoWeek.
Nová generácia mala z Kolína vychádzať od roku 2020. Automobilky však aj preto, že je dopyt po miniautách stále menší, musia prehodnotiť stratégiu. Vzhľadom na to, že vývoj nového vozidla trvá päť až šesť rokov, bude už pravdepodobne viacmenej rozhodnuté. Vyhlásenia šéfov automobiliek však naznačujú nesúlad.
Zmena je nevyhnutná
Linda Jacksonová, šéfka značky Citroën, na autosalóne v Paríži začiatkom októbra vyhlásila, že by nová C1 mohla byť v budúcnosti elektrickým vozidlom. To isté by teda malo platiť aj pre prevedenie so značkou Peugeot. Toyota na elektrifikáciu toľko netlačí, radšej by však zvýšila atraktivitu modelu. Napríklad tým, že ho posunie smerom k crossoverom - to znamená atraktívnejší svalnatý dizajn a zvýšený podvozok. Obe vylepšenia každopádne zvýšia cenu.
Celková produkcia v Kolíne je medzi Toyotu Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 podľa Tomáša Paroubka z TPCA rozdelená takmer na tretiny.
Peugeot 108
"My chceme pokračovať, ale je otázkou ako," uviedol pre Aktuálně.cz k budúcnosti Ayga výkonný viceprezident európskej Toyoty Hiroaki Nanahara. Generálny riaditeľ európskej Toyoty Johan van Zyl pre zahraničný magazín Carscoops dodal, že Aygo je pre značku dôležitý model, pretože k značke priťahuje mladých ľudí. "Je to pre nás najväčší dobyvateľ nových zákazníkov," vysvetlil.
"To, či bude Toyota pokračovať v spolupráci aj v tretej generácii, závisí od toho, či sa obe spoločnosti dohodnú na ďalšom smerovaní tohto modelu. Pokiaľ nájdeme spoločnú stratégiu, môžeme pokračovať. Ak budeme mať rozdielne predstavy, tak by to mohlo byť dôvodom, prečo to zastaviť," povedal v Paríži podľa portálu AutoWeek predseda spoločnosti Toyota Europe Didier Leroy.
Najmenšie autá sú pre automobilky okrajovými kategóriami. Pre zníženie nákladov na vývoj a výrobu spolupracujú naprieč trhom. Renault a Daimler spolupracujú na výrobe dvojičiek Smart ForFour a Renault Twingo. Značky koncernu Volkswagen zase vyrábajú v Bratislave trojčatá VW Up!, Škoda Citigo a Seat Mii.
Tieto najmenšie modely koncernu Volkswagen sú podľa neoficiálnych informácií veľmi drahé na výrobu, vzhľadom k tomu, že boli úplne novo vyvinuté a zarábajú automobilkám len veľmi málo peňazí, budú musieť vo výrobe prežiť pravdepodobne ešte dlho, aby sa náklady na vývoj zaplatili.
Pravdepodobne sa dočkajú ešte niekoľkých väčších faceliftov, inovované Citigo predstavené vlani prešlo úpravami po piatich rokoch. Novou cestou je tiež práve ich elektrifikácia: Volkswagen už elektrický Up! ponúka, Škoda oficiálne oznámila, že Citigo do zásuvky bude vôbec prvým sériovo vyrábaným elektromobilom značky. Jej predaj má začať budúci rok.