Vodíkové články sú jednou z alternatív elektromobility. Autá disponujúce touto technológiou nie je potrebné dobíjať z externého zdroja a tankovanie vodíka trvá podobne ako pri klasických palivách.
"Za dve dekády by mali mať rôzne technológie pohonu zhruba rovnaké zastúpenie a žiadna nebude dominantná," cituje z prieskumu Jan Linhart z KPMG. Prieskum robí spoločnosť každoročne už 12 rokov.
Pozrite si tiež menej známe, no dôležité modely značky Toyota:
Zákazník si bude pohon vyberať podľa toho, k čomu auto potrebuje a čo mu bude vyhovovať. Vývoj nových pohonov a technológií je podľa Linharta daný hlavne drastickým tlakom na reguláciu emisií.
Dôležitým postrehom z výskumu tiež je, že bude klesať trhový podiel výrobcov zo západnej Európy, čo predpokladá tri štvrtiny respondentov. "Nutne to však neznamená pokles výroby v Európe, ale zvýšenie výroby v iných častiach sveta. Zrejmé však je, že Európa už nebude hrať tak dôležitú úlohu," uviedol Linhart.
Podobne ako v predchádzajúcich rokoch sú dôležitými trendmi robotizácia a automatizácia výroby a vývoj autonómnych áut. Naopak úplne mimo trendov sa dostáva vylepšovanie spaľovacích motorov.
Veľkou témou je pridaná hodnota automobiliek, ktorú požadujú zákazníci. "Preto budú kľúčovú úlohu zohrávať dáta, ktoré dokážu automobilky získať z prevádzky predaných áut," uviedol Linhart.
Viac variantov elektromobility
Výrobcovia automobilov na elektrický pohon by mali byť pripravení na to, že existuje viac variantov, ako dodávať elektromotoru energiu. Aká sa nakoniec ujme, bude závisieť na zákazníkoch, povedal generálny riaditeľ Toyota Central Europe-Czech Martin Peleška. Aj on prorokuje veľkú budúcnosť palivovému článku z vodíka, ktorý vyrába elektrickú energiu priamo v aute.
"Existuje možnosť externého dobíjania, dobíjanie z vodíkového článku aj kombinácia oboch. Z nášho pohľadu neexistuje jednoznačné riešenie. Svet nebude čierny, alebo biely, ale šedivý. Využitie bude fungovať na báze dopytu. Regulácie môžu rozhodovať len krátkodobo. Dôležité je, čo bude trvalo udržateľné a funkčné," uviedol Peleška. Kto bude mať pripravené preferované riešenie, bude podľa neho nakoniec úspešný.
Toyota umiestnila na trh prvý plne hybridný automobil už pred 20 rokmi. Technológia spočíva v tom, že motor na konvenčné palivo možno za jazdy úplne vypnúť a ísť výhradne na elektrinu.
Množstvo výhod vodíka
Vodík vníma Toyota ako palivo budúcnosti aj vďaka tomu, že na minuloročnom Svetovom ekonomickom fóre v Davose založilo 11 veľkých svetových firiem takzvanú Vodíkovú radu, ku ktorej sa pridávajú postupne ďalšie veľké firmy vrátane finančných inštitúcií. Dohodli sa na postupe vo vývoji a výskume a okrem iného sa dohodli, že budú používať kompatibilné technológie. Ročne sa vyrobí 50 miliónov ton vodíka.
Toyota už v Japonsku vyrába a dodáva do vybraných krajín model Mirai (v preklade Budúcnosť), ktorý je plne elektrický s palivovým vodíkovým článkom. "Predaje sú zatiaľ nízke, ale v roku 2020 už to bude 10-tisíc kusov a distribúcia sa rozšíri do ďalších krajín. Tankovanie trvá do piatich minút, emisie oxidu uhličitého sú nulové, dojazd je 500 kilometrov," povedal Peleška.
Výrobca už má aj autobus s vodíkovými článkami, ktorý má jazdiť v Tokiu pri olympijských hrách v roku 2020 a bude prelomom vo verejnej doprave.
"Testujeme tiež kamióny pre ťažkú nákladnú dopravu a spoluvlastníme projekt na výrobu lodí. Tá si vyrába sama vodík z morskej vody a z neho elektrinu, čo znie futuristicky, ale funguje to," povedal Peleška. Veľké nákladné lode sú pritom jednými z obrovských znečisťovateľov životného prostredia.