Airbag tak, v prípade spomenutom v predchádzajúcom bode, skôr uškodí, než aby pomohol. Môže osobu ťažko zraniť, alebo dokonca zlomiť väz. Pre minimalizáciu rizika výrobcovia montujú do automobilov pyrotechnické predpínače bezpečnostných pásov. V prípade nárazu sa pás automaticky dotiahne a telo sa zafixuje v správnej polohe. Je dokázané, že ak sú predpínače použité spoločne s airbagmi, výrazne sa znižuje riziko zranenia. Rovnaký problém, aký spôsobí nedotiahnutý bezpečnostný pás, môže privodiť aj oblečenie a to najmä v zime, kedy sa hojne používajú hrubé teplé svetre a páperové bundy. Odporúča sa pred jazdou vyzliecť aspoň vrchnú vrstvu, ktorá tiež obmedzuje pohyb vodiča pri vykonávaní vyhýbacích manévrov. V úplne opačnom prípade je potrebné dbať na to, aby sa pás nedotýkal holej kože (napríklad v lete cestou z kúpaliska), ktorú by pri nehode mohol popáliť a spôsobiť zbytočné zranenie. Veľké komplikácie pri náraze môžu spôsobiť tiež predmety v náprsných vreckách. Kľúče, mince, alebo mobilné telefóny, ktoré zostanú medzi telom a pásom, môžu pri nehode taktiež ublížiť. Pri náraze v rýchlosti 50 kilometrov za hodinu váži 90-kilová osoba takmer 5,5 tony. Presne takú hmotnosť musí následne pás zadržať. Ak je medzi ním a telom pevný predmet, je drvený práve touto hmotnosťou.iDnes.cz (ilustračná snímka)
StoryEditor

​Hyundai pripravuje jedinečný airbag. Pomôže pri​ viacnásobných nehodách

25.01.2019, 13:58
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Novinka z dielne Hyundai, ktorú značka pripravuje, by mohla pomôcť v mnohých prípadoch zachrániť ľudské životy.

Nikoho neprekvapí, že nehoda často nevyzerá ako jednoduchý náraz do prekážky, po ktorom nastane nepríjemné ticho a syčí len prerazený chladič. Autá sa často zmietajú v hrozivom tanci, narážajú do seba navzájom, do zvodidiel či iných prekážok.

Systém airbagov vtedy rieši veľmi ťažkú otázku – kedy vystreliť a zachrániť, čo sa dá. Kedy vystrelí airbag? Takmer vždy pri prvom silnejšom náraze a ďalej posádka letí už len v objatí pásov. Hyundai však vyvíja nový systém airbagov, ktorý ponúka dodatočnú ochranu aj pri následných nárazoch.

Opakované nárazy, kým sa auto definitívne zastaví, nie sú ničím výnimočným – odhadom v tretine prípadov vážnych nehôd došlo k viacnásobným stretom s prekážkou. Spoločnosť Hyundai Motor Group sa preto rozhodla vyvíjať a čoskoro bude aj montovať prvý multi-kolízny airbag.

Až tri z desiatich

Vec taká jednoduchá a prirodzená, tak prečo až teraz? Nový ochranný systém má prísť k slovu v prípade opakovaných nárazov pri nehode. Multikolízne nehody sú tie, keď po prvotnom náraze nasleduje zrážka s ďalším objektom, ako sú stromy, stĺpy či ďalšie vozidlá. K takejto nehode dochádza v troch z desiatich prípadov.

Podľa vyjadrenia automobilky Hyundai nie sú súčasné systémy airbagov schopné účinne chrániť posádku v prípade opakovaného nárazu práve vtedy, ak ten prvý náraz bol málo intenzívny na aktiváciu airbagov. Multikolízne airbagy by totiž reagovali v takomto prípade až potom, ako elektronika vyhodnotí stav vozidla a posádky.

Nová technika Hyundai deteguje rozmiestnenie pasažierov v kabíne bezprostredne po náraze v porovnaní s predchádzajúcimi pozíciami. Ak sa totiž cestujúci dostali do nejakej neprirodzenej polohy, vystrelenie súčasných airbagov ich môže naopak ohroziť.

Multikolízny systém airbagov by mal reagovať ešte rýchlejšie najmä v situácii, keď počiatočné bezpečnostné systémy nedosiahnu potrebnú účinnosť ochrany, a práve vtedy je posádka veľmi zraniteľná. Primeranú reakciu multikolízneho systému airbagov bude zabezpečovať presnejšie nakalibrovanie intenzity nárazu potrebného na vystrelenie airbagov, aby bola posádka naozaj dodatočne účinne chránená.

​Zvyšovanie bezpečnosti automobilov zdôrazňuje dnes každá automobilka, Hyundai sa chystá ďalej systém testovať množstvom rôznorodých typov nárazov, pri ktorých dochádza k rovnako rozmanitým typom zranení

Zaujímavé príčiny nehôd

Zaujali nás aj informácie o príčinách nehôd, pri ktorých veľmi často dochádza k opakovanému nárazu a ktoré podrobne študuje aj Hyundai pri vývoji. Sú síce z Ameriky, ale podobné situácie sa určite stávajú aj u nás.

Podľa prieskumu sa najčastejšie také nehody stanú po prekročení plnej čiary (30,8-percenta), ďalej prudké zastavenie na diaľničných mýtnych stanovištiach (13,5-percenta), kolízie v strednom jazdnom pruhu na diaľnici (8,0-percenta) a bočné nárazy do stromov a stĺpov (8,0-percenta).

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 04 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba 05 - Modified: 2024-11-02 12:42:43 - Feat.: - Title: Pri nahrávaní diania z ciest na autokamery treba dodržiavať nariadenia GDPR
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 04:57