Henry Ford kedysi staval svet na kolesá, dnes sa jeho automobilka chváli kolobežkou na elektrický pohon. Tá je teraz tiež hitom Seatu, jeho ExS je v Česku vypredaný. A Škoda sa najčerstvejšie chváli konceptom bicykla bez pedálov poháňaným batériami, na ktorom prišiel na prezentáciu značky na autosalóne v Ženeve sám šéf automobilky Bernhard Maier.
Nie, automobilky nezošaleli, idú s dobou, píše iDNES.cz. Trendom dneška je zdieľanie (požičiavanie) všetkého, od bytov, áut, nábytku až po tie kolobežky. Ulice českých a slovenských miest zapĺňajú rychlopožičovne bicyklov, talianska minútová autopožičovňa Anytime teraz expanduje aj do Prahy. Do mesiaca začne ponúkať krátkodobý prenájom vozidiel. Celkovo je v Česku cez 700 zdieľaných áut. Funguje ešte zdieľanie áut medzi študentmi Uniqway alebo projekt HoppyGo, ktorý umožňuje zdieľanie súkromných áut.
Automobilky do toho biznisu chcú vstúpiť tiež a zarobiť na tom, že si dnes ľudia stále menej chcú veci kupovať. Auto je navyše po bývaní druhá najdrahšia položka rozpočtu, čo vedia a potichu občas aj vyslovia sami predstavitelia automobiliek. Zákazníci sa tiež nízkym jednorazovým poplatkom za krátkodobé požičanie nechajú zlákať jednoduchšie.
Výrobcovia sa preto púšťajú do nových disciplín a ponúkajú publiku komplexné riešenie mobility, len vyrábať a predávať autá sa zdá staromódne. V pohľade dneška doprava totiž nepredstavuje len jazdu autom, ale aj jazdu ďalšími prostriedkami (hromadná doprava, zdieľané vozidlá, elektrické presúvadlá do mesta, bicykle, kolobežky ...). Automobilky sa tak postupne premieňajú na dodávateľa mobility - nebudú predávať autá, ale dopravenie človeka alebo nákladu z A do bodu B.
"Predstavitelia automobilového priemyslu sú presvedčení o tom, že nastane posun od tradičných predajov na poskytovanie mobility ako služby. Lídrom sa stane ten, kto ponúkne najlepšiu zákaznícku skúsenosť a podarí sa mu skĺbiť potrebnú infraštruktúru a technológie. Ostatným zostane rola subdodávateľa," uvádza vo svojej štúdii KPMG.
Rôzne digitálne platformy pracujúce s neurónovými sieťami a umelou inteligenciou vám cestu naplánujú vrátane "záseku" v zápche. Hovorí sa tomu multimodálna preprava, donedávna tento termín poznali iba logisti, taký systém využíva viac druhov dopravy pri preprave nákladu. A rovnaké to môže byť predsa s osobnou dopravou.
Cesta od dverí domu k sústruhu, pokladni alebo pracovnému stolu nemusí obnášať len jazdu autom, ale aj dopravu ďalšími prostriedkami.
"Zdieľané dopravné prostriedky budú v husto zaľudnených mestách uľahčovať napríklad denné dochádzanie do práce a stanú sa nepostrádateľnými," opisuje Giuda Haak zo Škody Auto. V Škodovke takto už dnes pomocou špeciálnej aplikácie prepájajú zamestnancov, aby dochádzali do práce spolu.
Posledné míle
Hovorí sa tomu doprava posledného kilometra (last milo transport), tá najposlednejšia časť cesty býva tiež často tá najnáročnejšia. V preplnených centrách zaparkujete oveľa ďalej, než by ste potrebovali, a pre urýchlenie si požičiate kolobežku alebo ulovíte taxi cez aplikáciu v telefóne; poslíček zas musí doviezť zásielku do stredu mesta kamsi na pešiu zónu a na to sa najviac hodí napríklad bicykel.
Fenoménom dneška sú kolobežky. Podľa Pedra Fondevilly, ktorý má rozvoj tejto takzvanej mikromobility v Seate na starosti, je dnes kolobežka (ideálne elektrická) legitímnym spôsobom mestskej dopravy; Seat ExS takto prejde na jedno nabitie až 25 kilometrov a frčí až 25 kilometrovou rýchlosťou. Stroj prebraný od známeho výrobcu osobných prepravníkov Segway je podľa Filipa Stoulila z českého zastúpenia značky obrovským hitom, prvá várka bola okamžite vypredaná.
Súvisí to aj s poklesom záujmu nastupujúcich generácií o automobilizmus, riadenie a vlastnenie auta. Fondevilla však uznáva, že aj v tejto súvislosti je potrebná regulácia, po Európe už sa tak podľa neho začína chystať na lokálnej úrovni legislatíva, ktorá dá kolobežkárom určité mantinely. "Niekde požadujú, aby mala kolobežka dve brzdy, inde môžu jazdiť len v cyklopruhoch, niektoré krajiny dokonca plánujú povinnú helmu, registráciu kolobežky a poistenie," opisuje pre iDNES.cz Fondevilla.
Je to rýchle a vďaka moderným technológiám, ktoré proces prenájmu uľahčí na pár klikov v smartfóne, tiež ľahko dostupné. Navyše to stojí pár jednotiek eur, ktoré však vo veľkom objeme robia z toho celého zaujímavý biznis. Ford uvádza, že v Londýne každý rok narastie o 15 percent počet objem dopravy úžitkových áut kvôli dodávkam do centra mesta. Online nakupovanie raketovo naberá na objeme a napríklad práve Česi sa do neho zamilovali.
Americká automobilka tak rozbieha projekt multimodálnej prepravy: šikovný softvér sleduje a zoskupuje zásielky, plánuje im trasu a kombinuje rôzne druhy prepravy: od kamiónu a centralizovaného skladu cez rôzne decentralizované prekladisko obsluhované malými dodávkami až po kuriérov na bicykloch s nákladným priestorom tvoreným nepremokavým vakom. Nie je to len cesta k efektivite a rýchlosti, ale aj k úspore emisií z dopravy v mestách, čo je dnes nová obrovská téma autopriemyslu.
Špeciálne približovadlo
Z prieskumu KPMG medzi vrcholovými manažérmi v autopriemysle vyplýva, že celkovo 77 percent z nich očakáva, že tradičná verejná hromadná doprava počas desiatich rokov ustúpi individuálnym formám prepravy. A na to budú potrebné špeciálne približovadlá. Jednoduché vozíky, ktoré pôjdu napríklad aj samy, nebudú v uliciach prekážať, než jazdné vlastnosti u nich bude dôležité skôr to, aby na cestujúceho nepršalo, a pretože budú zdieľané, hodí sa taktiež, aby sa dalo vnútro jednoducho umyť.
Seat, ktorý sa dnes stavia do úlohy priekopníka tejto takzvanej mikromobilite v rámci celého koncernu VW, už vytvoril špeciálne vozítko. Jeho minimom je vlastne elektrická štvorkolesová motorka s karosériou. Vozidlo má integrované digitálne riešenie pre súkromných užívateľov aj klientov služieb zdieľania automobilov na základe digitálneho kľúča a bezdrôtovej technológie Android Auto.
"Dostali sme tento projekt na starosti aj preto, že sme v metropolitnom prostredí Barcelony so všetkými problémami, ktoré veľké mesto má. Sú tu veľké skúsenosti s rôznymi inými druhmi dopravy," opisuje šéf Seatu Luca de Meo. "Väčšina mestských ciest je dlhých šesť až osem kilometrov, takže nepotrebujete klasické štvormetrové auto, to sú veci, ktoré máme vyriešiť," vysvetľuje.
Súčasné carsharingové spoločnosti sú podľa neho ekonomicky neúspešné hlavne kvôli tomu, že používajú pre krátkodobé prenájmy úplne nevhodná auta. "Na párkilometrovú cestu mestom predsa nepotrebujem veľké a bohato vybavené auto ako je VW Golf. Na vnútroštátne lety si tiež nevyberieme Boeing 747," prirovnáva. "Klasické auta, ktorá sa dnes pre tieto projekty využívajú, toho vedia oveľa oveľa viac, než sa od nich pre tieto účely žiada. Snažíme sa navrhnúť vozidlo, u ktorého môžeme zredukovať prevádzkové náklady," vysvetľuje.
Spolupráca
Podľa de Mea treba aj v tomto spolupracovať naprieč trhom. Minima je podľa neho produkt, ktorý môže použiť akákoľvek značka, či už zvnútra alebo zvonku koncernu. "Logo značky sa u Minimá zobrazuje na displeji, takže sa dá ľahko zmeniť," dodáva.
Pretože pre zdieľanie rôznych druhov dopravy a služieb je potrebná spolupráca, zhlukujú sa výrobcovia do rôznych partnerstiev. Daimler a BMW tak napríklad tento rok vo februári oznámili, že prehĺbia spoluprácu v službách v oblasti mobility. Do zdieľaných služieb, parkovania, nabíjacích staníc pre elektromobily a multimodálnej prepravy investujú dohromady jednu miliardu eur. Spolupráca zahŕňa vytvorenie piatich spoločných podnikov: Reach Now pre multimodálne služby, Charge Now pre nabíjacie systémy, Free Now pre zdieľanú taxislužbu, Park Now pre parkovanie a Share Now pre zdieľanie osobných áut. Po celom svete by tak malo vzniknúť až tisíc pracovných miest.
Popri krátkodobých prenájmoch automobilov prostredníctvom aplikácií v inteligentných telefónoch chcú tiež konkurovať firmám, ako je Uber či Lyft vo sfére zdieľanej taxislužby. Spoločnosti chcú vytvoriť jediné portfólio služieb, integrovať všetky systémy a vybudovať flotilu samoriadených elektromobilov, ktorá bude prepojená s ostatnými druhmi dopravy.
Podľa Jána Linharta, automobilového experta českej kancelárie KPMG, bude pre tradičných hráčov náročné súperiť s technologickými gigantmi v oblasti softvéru. "V roku 2018 bola trhová kapitalizácia 15 najväčších technologických spoločností päťkrát väčšia ako u päťdesiatky najvýznamnejších hráčov automobilového trhu. Automobilky budú musieť v budúcnosti s IT spoločnosťami spolupracovať. Podľa prieskumu v to veria aj ich šéfovia, dvaja z troch nechcú súťažiť, ale sú pre vzájomnú spoluprácu," podotkol.
Aj šéf priekopníckeho Seatu je však nohami zemi: "Stále si myslím, že bude veľa ľudí, ktorí budú chcieť mať svoje vlastné auto, vlastniť ho. Myslím si dokonca, že to bude väčšina. Ale technológia nám dnes umožňuje ponúknuť zákazníkom ďalšie možnosti," hovorí o rôznych platformách pre mobilitu Luca De Meo.
"V tomto prípade bude väčšie zameranie na centrá veľkomiest, metropolou s miliónom, miliónom a pol obyvateľov, inak to nie je uskutočniteľné, potrebujete určitú koncentráciu ľudí na jednom mieste, ktorí tieto služby využívajú. Je to jednoducho ďalšia ponuka," vysvetľuje. "Bývam v centre Milána, používam auto. Je to veľmi jednoduché doň nasadnúť a ísť, ale niekedy je lepšie ísť metrom, inokedy idem na skútri. Otázkou je, aký podiel dopravy budú tieto platformy tvoriť. Veľa záleží na schopnosti na tom zarobiť, pretože dnes tieto veci profitabilné nie sú," uzatvára šéf automobilky Seat.