Škoda tradične pripravuje v spolupráci so študentmi jej školy štúdie zaujímavých verzií jej doterajších automobilov. V minulosti sa svetu predstavil napríklad kabriolet Sunroq na základoch Škody Karoq, kupé Atero odvodené od Škody Rapid a dnes pokračujú práce na ďalšej novinke. V poradí šiesty model dostal krkolomné označenie Mountiaq a predstavuje štúdiu pick-up verzie Škody Kodiaq.
O prípravách, prvých skiciach a prvotných informáciách sme písali ešte v marci tohto roka, proces však pokročil a štúdia pomaly prezrádza svoje reálne krivky. Osem mesiacov vkladalo do projektu úsilie a kreativitu hneď 35 žiakov (medzi nimi dokonca šesť dievčat) Stredného odborného učilišťa strojárskeho Škoda Auto v Mladej Boleslavi.
Doterajšie práce si vyžiadali celkom dvetisíc hodín a nechýbala ani podpora odborníkov z oblasti techniky, výroby a dizajnu spoločnosti.
"Meno MOUNTIAQ dokonale vyjadruje dobrodružný charakter a jedinečné offroadové vlastnosti tohto silného pickupu. Som neuveriteľne hrdý na to, že som sa mohol na tomto jedinečnom projekte podieľať," hovorí Petr Zemanec, jeden zo žiakov z tohtoročného študentského tímu.
Základom je, ako sme spomínali, Škoda Kodiaq so zdvihnutou svetlú výškou oproti modelu Kodiaq Scout ešte o ďalších zhruba desať centimetrov. Pre dosahovanie dobrých vlastností aj mimo spevnené cesty boli osadené 17-palcové disky Rocket II so špeciálnymi terénnymi pneumatikami. Pod kapotou novinky Mountiaq sa nachádza benzínový dvojlitrový motor TSI s maximálnym výkonom 140 kW (190 koní).
Štúdia má po odhalení upútať svoju karosériou v štýle pick-up, vysoko vyvedeným nasávaním, LED svetelnou rampou osadenou na streche a tiež špičkovým navijakom či predným ochranným rámom.
Ani lakovanie nebude obyčajné, má sa totiž použiť oranžový odtieň Sunset, ktorý si žiaci navrhli sami. Zaujímavosťou je i osvetlená ložná plocha a pod ňou skryté úložné priestory, také tradičné "Simply Clever" riešenie. Osvetlená je napríklad aj predná maska.
Zosilnená bola za účelom bezpečnosti a lepších vlastností automobilu v teréne aj samotná karoséria. Dvere vodiča a spolujazdca boli skrátené a rozšírené, pričom žiaci vyvinuli pre navijak dokonca špeciálny držiak pre uchytenie v prednej časti, ktorý znesie enormné zaťaženie. Integrácia plne funkčného zadného výklopného veka vozidla na konci ložnej plochy predstavovala jednu z najväčších výziev projektu.
Študenti brali ohľad aj na aktuálny dizajnový jazyk značky a preto v zadnej časti vozidla osadili jednotlivé písmená ŠKODA - podobne ako pri modeloch Scala a Kamiq, ktoré sú vybavené týmto prvkom ako prvé sériové modely v Európe. Oranžové sfarbenie sa prenáša z karosérie aj do interiéru, kde nájdeme čierno-oranžové prevedenie s koženou výbavou.
Vo výsledku by si z projektu mohla zobrať inšpiráciu i samotná automobilka a priniesť podobný model na trh. Sériové uvedenie modelu tohto segmentu je však veľmi nepravdepodobné.