Cena osobných áut na vodíkové palivové články sa do desiatich rokov vyrovná cene hybridných modelov áut. Očakáva to japonská automobilka Toyota, ktorá po svete predala už 15 miliónov hybridov v rámci značky Toyota a Lexus, no zároveň je výrobcom prvého sériového vozidla na vodík pomenovaného Mirai. Firma to uviedla vo svojej tlačovej správe.
Cena vodíkovej Toyoty Mirai sa pohybuje okolo 60-tisíc dolárov, teda asi 53-tisíc eur. Hybridný Prius + potom stojí približne 33-tisíc eur. Okrem Toyoty majú autá na vodík v rôznom štádiu vývoja i ďalšie automobilky ako napríklad Hyundai, Honda alebo Mercedes Benz. Popri osobných autách už existujú aj autobusy na vodíkové články.
"Zelená" chce byť aj britská polícia, ktorá minulý rok zaradila do svojho vozového parku aj vodíkové modely Mirai:
miPrvá generácia vodíkového modelu Mirai sa zatiaľ predáva len na vybraných trhoch. Technológia ponúka vodičom podobnú praktickosť a jazdný dosah ako klasické autá na benzín, avšak bez výfukových emisií, čím spĺňa náročné emisné normy a pomáha znižovať flotilové emisie značky.
"Realisticky očakávame, že u tretej generácie bude cena palivových článkov porovnateľná s hybridmi," uviedol európsky šéf predaja a marketingu Toyoty Matt Harrison. Dodal, že značka už nie je ďaleko od spustenia predaja modelu druhej generácie, pričom do desiatich rokov sa objaví aj generácia tretia.
Súčasný náskok technológie elektrických vozidiel je daný dlhšou dobou vývoja aj oveľa dostupnejšou infraštruktúrou nabíjania. Naopak staníc na doplňovanie vodíka je v Európe len niekoľko desiatok.
Výrobcov k hľadaniu alternatívnych palív nútia spomínaná stále prísnejšia politika EÚ ohľadom emisií CO2. Do roku 2021 musí byť totiž priemerné množstvo CO2 v rámci modelovej ponuky každej automobilky 95 g / km a v ďalších rokoch má ďalej výrazne klesať.
Na splnenie emisných cieľov podľa Harrisona neexistuje žiadna dokonalá technológia. "Pripravujeme rôzne alternatívy a necháme rozhodnutie na našich zákazníkoch, ktorá podoba elektrifikácie im najviac vyhovuje," dodal.
Hybridné technológie sú síce ekologickejšie než konvenčný spaľovací motor, stále však emisie CO2 produkujú. Hybridné vozidlá sú tiež limitované kapacitou batérií, prípadne dobou ich dobitia. Autá na vodík vypúšťajú z výfukov iba vodu, majú vysoký dojazd a doba načerpanie vodíka sa príliš nelíši od bežného natankovania benzínu či nafty.
Experti očakávajú, že vodíkovú technológiu čaká vzhľadom k jej perspektíve podobný vývoj ako u hybridov. Napríklad Toyota od uvedenia prvého Priusu v roku 1997 znížila cenu hybridnej technológie o 75 percent.
Jedným z hlavných dôvodov, prečo sú palivové články drahšie ako technológie pre elektromobily a hybridy, je používanie platiny pri ich výrobe. Cesta teda vedie cez znižovanie spotreby tohto kovu na jeden automobil.
Technologická firma Bosch, ktorá chce vstúpiť na vodíkový trh, sľubuje, že technológiu dokáže zlacniť súčasne so znížením spotreby vzácneho kovu. Vlastná konštrukcia Bosch si vyžiada iba obdobné množstvo platiny ako katalyzátory dnešných naftových motorov.