Bez dlhej diskusie sa drvivá väčšina zrejme zhodne, že Škoda Tudor koncept je historicky jednou z najkrajších Škodoviek. Platí to dodnes, napriek tomu, že ho predstavili ešte v roku 2002. Aj po 17 rokoch by sa našlo mnoho fanúšikov okrídleného šípu, ktorí by také auto chceli a ak by sa na dnešnom trhu ukázali, aj kúpili.
Dokonca by sme mohli povedať, že keby Škode bolo umožnené také auto vyrábať, prilákalo by množstvo nových zákazníkov. No nestalo sa. Po premiére na autosalóne Ženeva 2002 sa tento jedinečný kúsok dostal do depozitára Škoda Auto v Mladej Boleslavi. A potom ho zas opustil.
Škoda Tudor koncept je auto, po akom mnohí v novodobej histórii značky túžili. Po skočení výroby modelov Garde a Rapid ešte v 80. rokoch bol pre mnohých najvyšší čas. Práve totiž dospievali tí, ktorých otcovia ako chlapcov v socialistických kupákoch vozili. A synovia chcú často to, alebo lepšie, ako mali otcovia.
Dizajnéri Škody si urobili malé cvičenie. Podobné, ako robia mladí študenti dnes. Nejde totiž o koncept v pravom slova zmysle. Na báze typu Škoda Superb I. generácie postavili jedinečné dvojdverové, štvormiestne kupé.
Technicky stavali na vtedajšom top modeli. Teda na verzii s 2,8 litrovým šesťvalcovým motorom s maximálnym výkonom 142 kW (193 koní). Samozrejme, práce na ňom bolo ohromne veľa. Kupé má kratší rázvor, zásadne zmenenú líniu karosérie a mnoho ďalších ručne urobených prvkov.
Je zrejmé, že necelých päť metrov dlhé kupé nikdy nebolo pre sériovú výrobu určené. Vtedajší šéf Škody Vratislav Kulhánek totiž zažil moment, ktorý o osude auta jasne rozhodol a definitívne zabil akékoľvek možnosti jeho prípadnej výroby, v ktorú možno niektorí v Mladej Boleslavi verili.
Deň pred otvorením autosalónu Ženeva 2002 bolo potrebné stánok oficiálne prevziať. Kulhánek zavolal Ferdinandia Piecha, vtedajšieho šéfa koncernu Volkswagen AG, do stánku Škody a ukázal mu zahalené a dovtedy utajené červené kupé. Jeho reakcia a odpoveď boli jasné: "Príliš krásne pre Škodu!" A táto veta auto i celkové nádeje na výrobu definitívne pochovala.
Po výstave vo Švajčiarsku teda Škoda Tudor putovala do múzea značky. No po nejakom čase sa rozhodli, že ho vystavia ešte raz. Na opačnom konci sveta v Indii, kde si Škoda začínala budovať meno a trh. Škodováci oficiálne povedali, že po výstave sa auto stratilo za pomerne dramatických okolností.
To v preklade znamená, že bolo ukradnuté. Následne ju vcelku intenzívne v Indii hľadali a o niekoľko mesiacov neskôr ju našli pri akejsi vlakovej stanici. Páchateľ je neznámy a evidentne nebol len jeden. Tento príbeh svojím spôsobom dáva autu poctu, pretože toto sa nestáva ani oveľa drahším a jedinečnejším konceptom iných značiek.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.