Juhočeská pobočka MBtech Bohemia je aj vývojovým centrom, funguje rok, má 18 zamestnancov, ich počet by však chcela do troch rokov až strojnásobiť. Po roku má za sebou vyše 10 úspešných projektov.
Nedávno predstavila aj robotickú ruku, vďaka ktorej vzniklo niekoľko patentov pre automobilový priemysel. Pobočku v Budějoviciach otvorila spoločnosť hlavne preto, aby bola bližšie rakúskym zákazníkom. Prácu na novom projekte oznámil vedúci tímu vývoja elektrických a elektronických systémov Ondřej Hála.
Takto vyzerala limitovaná "rozlúčková verzia" pôvodného legendárneho modelu Defender s označením Works a päťlitrovým osemvalcom pod kapotou
Ten si cení to, že nadviazali spoluprácu s dodávateľom jednej automobilky v Rakúsku. Pre budúci rok vidí ako jednu z najzaujímavejších práve prácu pre Veľkú Britániu. "Hoci hrozí brexit, existujú milionári, ktorí sa rozhodnú zakladať automobilky. Som rád, že sme pri tom," povedal Hála.
Aj napriek tomu, že nechce prezradiť meno automobilky, jeho slová naznačujú, že ide o projekt britského miliardára Jima Ratcliffe, ktorý smutní po legendárnom starom modeli Land Rover Defender. Rustikálny offroad sa v pôvodnej podobe rozlúčil v januári 2016, pred mesiacom mala na autosalóne vo Frankfurte premiéru nová generácia vyrábaná na Slovensku pri Nitre. Tá je však úplne iná, štýlovejšia, modernejšia a menej ortodoxná, píše iDNES.cz.
To Ratcliffe tušil od začiatku, spočiatku sa teda snažil automobilku presvedčiť o prevzatí výroby pôvodného modelu. To sa nepodarilo, Ratcliffova firma Ineos sa teda rozhodla postaviť pôvodný Defender znova, v septembri oznámila, že sa bude volať Grenadier.
Výroba doma
Už vo februári minulého roka Ineos oznámil, že pre neho 200 inžinierov vo vývojovej kancelárii MBtechu v Stuttgarte bude od jari 2018 pracovať na novom vozidle. Spoločnosť MBtech mala podľa vyhlásenia oboch firiem zabezpečovať veľkú časť vývojových prác a do konca roka 2018 dodať prvé prototypy.
Zmluvu o spolupráci podpísali zástupcovia oboch firiem štýlovo v starej pivnici Grenadier pub v londýnskej nóbl štvrti Belgravia, kde Ratcliffe so svojimi spolupracovníkmi začal v júni 2016 spriadať plány na založenie novej automobilky. O tom, či si meno krčmy vypožičia tiež pripravovaný model, nechala novovzniknutá automobilka hlasovať svojich fanúšikov.
V septembri tohto roku Ineos okrem definitívneho mena vozidla tiež oznámil, že na výrobu postaví úplne novú fabriku v britskom Walese. Továreň v Bridgende zamestná 500 ľudí, prvé auto má vyjsť z brán v roku 2021. Do celého projektu Ratcliffe napumpuje 600 miliónov libier. Z toho, že sa bude novo vyvinutý britský klasik vyrábať doma, majú pochopiteľne radosť aj domáci politici, ktorým aktuálne pribúdajú vrásky kvôli brexitu. Ineos však dodal, že otvorí ešte ďalšiu menšiu továreň v portugalskej Estarreje, kde sa majú vyrábať karosérie a nápravy.
Novo vyvíjané auto má zachovávať základné charakteristiky Defenderu, na oceľovom ráme bude spočívať skelet karosérie s hliníkovými panelmi. Pozdĺžne uložené motory má podľa predbežných informácií Ineos kupovať od BMW. Sir Jim Ratcliffe, zakladateľ a majiteľ chemickej spoločnosti Ineos, chce ročne predať na celom svete 15 až 20-tisíc modelov Grenadier.
Testovanie v Česku
Podľa všetkých indícií teda MBtech delegoval na juh Čiech časť vývojových prác na novom offroade. V Českých Budějoviciach má MBtech niekoľko tímov. "Najväčší je ten, ktorý robí automatizované testy riadiacich jednotiek. Iní zamestnanci vyvíjajú hardvér riadiacich jednotiek, ďalší robia výkresy pre výrobnú dokumentáciu alebo vyvíjajú motory, "uviedol Hála.
Na pracovisku je aj robotická ruka, niekedy je nutné urobiť aj desať tisíc testov, z ktorých každý trvá 10 až 15 sekúnd. Firma testuje aj systém tiesňového volania eCall. MBtech Bohemia patrí do francúzskej skupiny AKKA Technologies. Tento rok, ako za firmu uviedla Kristína Grebíková, investovala spoločnosť najviac do rozvoja prototypového centra v Plzni. Sumu firma neoznámila.
V Českej republike má 520 zamestnancov: v Prahe, Plzni, Mladej Boleslavi, Liberci a v Českých Budějoviciach. Vyvíja pohony, podvozky, karosérie, interiéry, robí testy. Práve zamaskované prototypy áut testujú už dlhé roky v mestskej premávke v uliciach Prahy, najčastejšie to sú modely Mercedesu.
Nemecká automobilka totiž túto vývojovú kanceláriu pred viac ako 20 rokmi založila. Firma vznikla v roku 1996 pod názvom Mercedes-Benz Engineering. Vlani sa jej stopercentným vlastníkom stala skupina AKKA Technologies. Marketingová špecialistka firmy Šárka Vaňková uviedla, že skupina zamestnáva v 22 krajinách celkom 21 020 ľudí.