Predaj áut v krajinách Európskej únie tento rok klesne o rekordných 25 percent na 9,6 milióna. Vo svojej utorkovej správe to odhaduje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).
Ak sa jeho predpoklad naplní, predá sa v únii najmenej áut od roku 2013, kedy odvetvie ukončilo šesťročný prepad po finančnej kríze. Na sektor výroby automobilov totiž doliehajú dopady opatrení zavedených proti šíreniu koronavírusu.
V januári, teda pred vypuknutím pandémie spôsobenej koronavírusom, združenie ACEA na tento rok počítalo s dvojpercentným poklesom predaja. Vlani sa v únii predalo 12,8 milióna osobných áut.
Po prvom šoku v dôsledku pandémie medzi polovicou marca a májom registruje európsky trh od začiatku roka medziročný prepad predaja áut o 41,5 percenta. V nadchádzajúcich mesiacoch by sa mala situácia podľa združenia do určitej miery zlepšiť, pretože opatrenia proti šíreniu nákazy COVID-19 sa začínajú v jednotlivých krajinách postupne uvoľňovať.
"ACEA aj naďalej dúfa, že ten dramatický scenár je možné zmierniť, ak EÚ a vlády jednotlivých krajín rýchlo zavedú účinné opatrenia," poznamenal k vyhliadkam sektoru generálny riaditeľ združenia ACEA Eric-Mark Huitema.
"Vzhľadom k bezprecedentnému kolapsu predaja od začiatku roka, je naliehavo potrebné zaviesť v celej EÚ stimuly na nákup a šrotovné, aby sme vytvorili toľko potrebný dopyt po nových autách," dodal.
Huitema upozornil, že v záujme odvetví a európskej ekonomiky je potrebná aj politická podpora. Tá by mala byť zabezpečená na úrovni EÚ a jednotlivých vlád. Jedine tak je podľa šéfa združenia možné obmedziť hospodárske škody, vrátane dopadov na zamestnanosť v nasledujúcich mesiacoch.
České Združenie automobilového priemyslu očakáva vzhľadom na fakt, že viac ako 90 percent domácich vozidiel mieri do zahraničia, v súvislosti s prepadom dopytu na svetových trhoch pokles tuzemskej výroby áut zhruba o pätinu.
"Situácia je napätá ako u finálnych výrobcov, tak hlavne u dodávateľov do autopriemyslu. Tí dodávajú zhruba tri štvrtiny svojej produkcie do zahraničných automobiliek a veľkým odberateľom," uviedol výkonný riaditeľ združenia Zdeněk Petzl.
ACEA tento rok čaká pokles predaja áut o viac ako tri milióny, pritom už za prvých päť mesiacov roka bolo v EÚ registrovaných o 2,4 milióna áut menej, upozornil expert na automobilový sektor Petr Knap zo spoločnosti EY.
"Ťažko možno predpokladať, že by sme v niektorých mesiacoch výrazne prekračovali minuloročné registrácie, tak je logické očakávať ďalšie zväčšovanie medzery v registrovaných vozidlách. Bez masívnej a širokej štátnej pomoci dopytu je scenár takéhoto poklesu bohužiaľ veľmi možný," dodal Knap.
Pokiaľ by ACEA počítala aj s Veľkou Britániou, bol by prepad predaja áut ešte vyšší, pretože tamojší trh klesá o desať percentuálnych bodov viac ako EÚ, dodal Knap.
Česká automobilka Škoda Auto na tento rok odhaduje pokles domáceho trhu v optimistickom variante zhruba na 20 percent, čo by znamenalo asi na 200-tisíc áut. V tej pesimistickej vidí pokles na úrovni 25 až 30 percent.