Výrobcovia áut často popri svojom primárnom zameraní načrú aj do ďalších oblastí. Aktuálne informovala japonská značka Toyota o prebiehajúcej spolupráci a odvážnych plánoch s Japonskou vesmírnou agentúrou JAXA.
Ide o vývoj lunárneho vozidla pre posádku na prieskum Mesiaca. Koncept vznikol v roku 2019, keď sa Toyota a JAXA rozhodli spojiť sily a vyvinúť vozidlo na vodíkový pohon určené na prieskum Mesiaca.
Palivové články pritom majú poskytnúť vozidlu fantastický dojazd až 10-tisíc kilometrov a priestor pre štyroch astronautov. Nedávno tvorcovia nezvyčajného vozidla oznámili aj názov – Lunar Cruiser.
Zvládne najnáročnejší terén
Označenie sa okamžite zapáčilo obidvom spoločnostiam a je odkazom na legendárnu Toyotu Land Cruiser, terénne auto známe na celom svete, ktorého tradícia siaha až do roku 1951.
Automobilka a Japonská vesmírna agentúra zjavne rátajú s tým, že Lunar Cruiser poskytne prieskumníkom Mesiaca rovnako spoľahlivé vlastnosti ako Land Cruiser v náročnom teréne a zároveň i záruku úspešnej misie a bezpečného návratu domov.
Plán postaviť lunárne vozidlo s pretlakovou kabínou poháňané vodíkovými palivovými článkami oznámili ešte 13. júna 2019, pričom dokončené vozidlo by mali predstaviť v druhej polovici tohto roku a potom začne jeho testovanie.
Na prvú misiu sa lunárny krížnik vydá na konci dekády. Ešte tento rok vyvinú špecialisti oboch firiem súbor testovacích postupov na kontrolu všetkých komponentov a funkčnosti vozidla ako celku. Budú zahŕňať fyzické testy, aj digitálne simulácie.
Toyota má v tejto oblasti bohaté skúsenosti – ako prvá zaviedla do automobilového priemyslu softvér pre virtuálne nárazové testy a digitálne figuríny, ktoré odzrkadľujú dynamický vplyv rôznych typov nárazov na všetky kľúčové vnútorné orgány a tkanivá ľudského tela u detí aj dospelých rôzneho veku.
Pre štyroch astronautov
Lunar Cruiser bude dlhý šesť metrov, široký 5,2 metra, vysoký 3,8 metra a kapacita pre astronautov bude približne 13 metrov kubických. Vozidlo je navrhnuté pre dvoch cestujúcich, ale v prípade núdze ho môžu využiť až štyri osoby. Podmienky v interiéri pritom umožnia fungovanie bez skafandra.
Zdrojom energie budú spomínané palivové články – je to efektívne a bezemisné riešenie, ktoré umožňuje nepretržite generovať prúd na palube vozidla reakciou vodíka s kyslíkom a jediným vedľajším produktom procesu je voda. Vďaka vysokej hustote energie sú práve palivové články vhodné na použitie vo vesmíre.
Nepôjde o prvé vodíkové vozidlo značky, Toyota je totiž najväčším výrobcom vodíkových vozidiel od roku 2004, keď debutoval jej civilný model Mirai s výkonom 154 koní a dojazdom minimálne 500 kilometrov. Do dnešného dňa automobilka predala viac ako 10-tisíc kusov a v trende chce pokračovať druhá, o 30 percent efektívnejšia generácia.
Pre masové rozšírenie na rôzne trhy je však potrebné vybudovať dostatočnú infraštruktúru staníc. Automobilka ale predáva aj vodíkové mestské autobusy a testuje vodíkové nákladné vozidlá. Tento rok dokonca vyvinula špeciálnu verziu palivových článkov pre experimentálnu oceánsku jachtu.