Najmenšie mestské autá to dnes majú veľmi ťažké. Súčasná legislatíva ich samozrejme nezakazuje, rovnako ako vyslovene nezakazuje predaj áut so spaľovacími motormi V8, či V12, výrazne im však komplikuje život a hádže pod nohy nemalé polená, ktoré im skôr, či neskôr zlomia väz.
Jedným z legislatívnych „polien“ je aj prepočítavanie povolených emisií podľa pohotovostnej hmotnosti. Čím je auto ľahšie, tým nižšiu má hranicu, od ktorej automobilky už platia „emisné“ pokuty.
Vyrábať veľmi ľahké autá sa tak fabrikám neoplatí, lebo si tým zbytočne komplikujú život a stojí ich to na pokutách ďalšie peniaze. Ak to zrátame s bezpečnostnými požiadavkami, kvôli ktorým sú dnes výrobné náklady malých a väčších áut prakticky totožné, je len logické, že nad nimi automobilky neraz lámu palicu.
Segment najmenších mestských áut už teda nebude nikdy ako predtým. Autá, ktoré majú paradoxne najmenšie spotreby a opotrebovanie spotrebných dielcov (podvozky, tlmiče, brzdy a podobne) sú dnes v nevýhode. Sú skrátka príliš ľahké na to, aby sa legislatáíve zdali ekologické.
Tá pozerá výlučne na produkciu CO2 v pomere k hmotnosti, takže nie je prekvapením, že automobilky povedali „Dosť!“ a segment najmenších áut postupne opustili. Najnovšie tak robí spomínaný koncern PSA.
Kompaktné mestské modely Peugeot 108 a Citroën C1 sa teda pomaly stávajú minulosťou. Zatiaľ bez náhrady, hoci nie je vylúčené, že ich duch neskôr prežije v budúcich mestských elektromobiloch tohto koncernu.
Rovnako totiž uvažuje aj koncern Volkswagen, ktorý svoje najmenšie trojičky pretransformoval na elektrické autá, ktoré čoskoro dostanú svojich plnohodnotných nástupcov (ako prvý sa pravdepodobne objaví VW ID.1).
Na elektrické auto sa premenila aj najnovšia generácia modelu Fiat 500, či sa tak však stane aj s autami koncernu PSA, zatiaľ nikto nepotvrdil.
Koncern PSA pritom v súčasnosti čaká zlúčenie s koncernom FCA (Fiat/Chrysler), využitiu techniky zhodnej s elektrickým Fiatom 500 by tak teoreticky v budúcnosti nemuselo nič brániť.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.