Ak by sa Rusku dostalo veľkej hospodárskej pomoci z Číny, mohol by sa prepad obmedziť na tretinu, domnieva sa analytik. Podobné poklesy zaznamenal ruský automobilový trh už v čase hospodárskej krízy v rokoch 2008 a 2009 a po anexii Krymu v roku 2014.
Vlani sa podľa údajov Centra pre výskum automobilov predalo v Rusku 1,67 milióna automobilov. To zodpovedá hodnote 2,3 percenta celosvetového trhu. Najviac vozidiel predala v minulom roku na ruskom trhu aliancia Renault-Nissan, ktorá dosiahla trhový podiel 33,8 percenta.
Za ňou nasledovali juhokórejské automobilky Hyundai/Kia s podielom na úrovni 22,7 percenta a na nasledujúcom treťom mieste sa umiestnila skupina Volkswagen s celkom 204 200 predanými vozidlami a s trhovým podielom 12,3 percenta.
Aktívni boli aj početní čínski dodávatelia. „Čínske autá sa v posledných rokoch stali v Rusku populárne. Značky ako Chery a Haval sú teraz schopné zaplniť medzeru, ktorá zostala po stiahnutí západných výrobcov. To je možné vďaka ruským rezervám jüanu,“ píše magazín Table China.
„Pred inváziou na Ukrajinu to čínskym automobilkám na ruskom trhu išlo veľmi dobre. Ich posledný podiel na trhu predstavoval 7,5 percenta. To je stále ďaleko za Európanmi, Kórejcami a Japoncami.“ Oproti roku 2020 to však znamená dvojnásobný nárast.
„Vnímanie čínskych značiek sa zásadne zmenilo,“ okomentoval nezávislý automobilový analytik Sergej Burgaslijev. „Kvalita a design v posledných rokoch pokročili na svetovú úroveň. Značka Chery sa v poslednej dobe teší zvláštnemu úspechu v Rusku, nasledovaná Great Wall, Geely, Changan a FAW,“ dopĺňa.
Väčšina výrobcov, ktorí chcú v Rusku predávať, montujú autá lokálne. Inak by ich totiž obmedzovali vysoké clá. Táto výroba by sa však mohla rýchlo pozastaviť, ak by sa stiahli západní partneri. Iba každé dvadsiate predané vozidlo má vlastnú technológiu z Ruska, uviedol Dudenhöffer.
Najpredávanejším vozidlom na ruskom trhu vlani bola domáca Lada, ktorej predaj sa zvýšil o dve percentá na viac ako 350-tisíc vozidiel. Podiel týchto áut na trhu následne predstavoval nemalých 21 percent.
Klesol predaj áut českého výrobcu Škoda Auto, a to o štyri percentá na 90 443. Podiel značky na ruskom trhu sa znížil o 0,5 percentuálneho bodu na 5,4 percenta. Model Rapid PA II sa potom stal ôsmym najpredávanejším v Rusku.
Škoda vo štvrtok 3. marca oznámila, že v reakcii na ruský útok na Ukrajinu prerušuje všetky aktivity v Rusku. Situácia je pre značku o to zložitejšia, pretože od tohto roku prevzala zodpovednosť za všetky aktivity (výroba, predaj) skupiny Volkswagen v Rusku. Pre Škodu je to navyše aktuálne druhý najväčší trh.
Situácia sa navyše nevyvíja dobre, Rusko opustili aj ďalšie svetové automobilky a podľa neoficiálnych informácií považujú za reálny najhorší scenár, že o svoje aktivity v Rusku prídu, píše iDNES.cz.
Je možné, že sa Rusko bude musieť naučiť žiť v akejsi ekonomickej izolácii. „Znamenalo by to nepochybne rozsiahlu ekonomickú devastáciu krajiny, pretože by sa do nej máločo dovážalo a niektoré moderné veci by si Rusi vlastnými silami hneď tak nevyrobili. A medzi také patria aj autá,“ komentuje magazín Autoforum.
Aj napriek tomu, že je veľká časť Ruskej produkcie väčšiny automobiliek lokalizovaná, nezaobíde sa bez niektorých dovážaných komponentov. Ak dodávatelia zo zahraničia diely nedovezú, Rusko výrobu áut nerozbehne, aj keby „opustené“ fabriky automobiliek obsadilo.
„Výroba cudzích áut v Rusku bude zrejme nereálna, zložité to ale bude mať aj domáca Lada. Tá je začlenená pomerne hlboko do štruktúr Renaultu a bez dodávok niektorých moderných komponentov zo ‚zakázaných krajín' sa v prípade modelov, ako je Vesta, nezaobíde,“ píše Autoforum.
Nemenovaný zástupca AvtoVAZu uviedol, že jediné, čo by bola automobilka schopná vyrábať v takejto situácii, by bola Niva. Nesmrteľný húževnatý terénny stroj, ktorý tento rok oslavuje 45 rokov vo výrobe.
„Všetky ostatné modely značky používajú dovážané komponenty, a tak ich dlhodobo nie je možné za súčasných sankcií vyrábať,“ uzatvára magazín Autoforum.