Najväčšia nemecká automobilka Volkswagen prestáva od stredy prijímať zákazky na niektoré plug-in hybridné modely svojej produkcie. Koncern to zdôvodňuje problémami s čipmi a dodávkami, ktoré súvisia s ruskou inváziou na Ukrajinu. Firma to uviedla vo svojom utorkovom oznámení, a potvrdila tak informácie denníka Handelsblatt.
Objednávky na plug-in hybridné verzie modelov Volkswagen Golf, Tiguan, Passat, Arteon a Touareg sa do odvolania pozastavujú. Dodávky už zadaných objednávok sa tento rok nemusia uskutočniť, dodal podľa agentúry Reuters najväčší výrobca áut v Európe.
Koncern, ktorého súčasťou je aj mladoboleslavská Škoda Auto, sa rozhodol zastaviť výrobu v Rusku a dočasne pozastaviť výrobu v niekoľkých továrňach v Nemecku. Pozastavenie všetkých aktivít v Rusku sa týka aj výroby v tamojších dvoch závodoch v Kaluge a Nižnom Novgorode.
Hlavné fabriky automobilky vo Wolfsburgu budú taktiež od 14. do 18. marca zatvorené a továreň vo Cvikove (Zwickau), ktorá vyrába elektromobily, tiež nebude mať až do 18. marca otvorené. Zasiahnuté budú aj závody Volkswagenu v Hannoveri a v Drážďanoch a tiež dve továrne v Poľsku, oznámila firma.
Ukrajina a Rusko predstavujú menšie predajné trhy. Problémy s dodávkami komponentov vyrábaných okrem iného aj na Ukrajine, rovnako ako rastúce ceny surovín, ale brzdia produkciu automobiliek po celej Európe.
Plug-in hybridná flotila VW, ktorá je dodávkami káblov výrazne postihnutá
Podobne ako Volkswagenu, aj Škode Auto hrozí, že bude musieť zastaviť výrobu niektorých svojich modelov. Reč je primárne o vozidlách Scala a Kamiq. Tak ako pri elektromobile Enyaq a modeloch materského VW je dôvodom výpadok dodávok elektrických zväzkov od dodávateľa z vojnou zmietanej Ukrajiny. ČTK to v stredu povedal vedúci komunikácie českej Škody Tomáš Kotera.
Problémy už aj u českého obľúbenca
Firma podľa neho v súčasnosti hľadá riešenie, ako si káblové zväzky do áut zaistiť aj napriek pretrvávajúcemu vojnovému stavu na Ukrajine. Modely Scala aj Kamiq sa v Mladej Boleslavi stále vyrábajú, ale zastavenie produkcie je podľa informácií ČTK otázkou pár dní, keď sa minú už vyrobené diely. Vlani automobilka vyrobila 48 200 vozidiel Scala a 120 700 vozidiel Kamiq. Zároveň dodala zákazníkom 44 700 elektromobilov Enyaq.
"Jedným zo scenárov je prípadná realokácia postihnutého ukrajinského dodávateľa do ČR," povedal Kotera. To by podľa neho v praxi znamenalo presťahovať z Ukrajiny technológiu aj zamestnancov, ktorí zväzky vyrábajú. U nich by bolo potrebné zaistiť pracovné povolenie a ďalšie formality, vrátane ubytovania ich rodín v Českej republike.
Ruská vojenská invázia na Ukrajinu doľahla na celkom 13 dodávateľov Škody. Kvôli chýbajúcim zväzkom automobilka musela v tuzemsku zastaviť výrobu elektromobilu Enyaq, u ktorého tento rok predpokladala produkciu cez 80-tisíc vozidiel. Počas roka ho mala doplniť aj štýlovejšia karosárska verzia Coupé, ktorú Škoda v súčasnosti prezentuje novinárom a na jej odhalení v Bratislave sa zúčastnili aj HN.
Model kupé je rovnako ako klasický Enyaq iV postavený na modulárnej platforme pre elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Športové línie vozidla zároveň zabezpečujú skvelú aerodynamiku s hodnotou súčiniteľa odporu vzduchu iba cx 0,234.
V útrobách sa môžu ukrývať podobné motorizácie ako u doterajšieho klasického Enyaqu, avšak len s kapacitnejšou 82 kWh (77 kWh netto) batériou. Túto batériu mimochodom u Enyaqu volilo doteraz až 73 percent zákazníkov, 62 kWh si vybralo 26 percent a najnižšiu 55 kWh iba jedno percento Slovákov.
Na výber má byť u Enyaqu Coupé z výkonov 150 alebo 195 kW, kedy silnejší variant dostanete aj s pohonom oboch náprav a dvojicou elektromotorov, slabšie kupéčko sa spolieha len na pohon výhradne zadných kolies a jeden motor. Zrýchlenie na stovku potom zvláda novinka za 8,7 sekundy, respektíve 7,0 sekundy. Najvyššia rýchlosť je v oboch prípadoch 160 kilometrov za hodinu.
Absolútnou špičkou ponuky a historicky najvýkonnejším vozidlom značky Škoda bude Enyaq Coupé RS iV, ktorý sa spolieha na najväčšiu 82 kWh batériu, pohon oboch náprav a z dvojice elektromotorov produkuje systémový výkon na úrovni až 220 kW.
Vďaka tomu dosahuje krútiaci moment 460 Nm a na stovku akceleruje už za 6,5 sekundy. Okrem toho, Enyaq Coupé RS iV je prvý model s odznakom RS, ktorý je poháňaný výlučne elektrinou a druhým SUV v tejto rodine.
Záujem je, produkcia však viazne
Na Enyaq, v podstate prvý plne elektrický a od základu takto vyvíjaný automobil značky, už dostala automobilka od predstavenia vozidla viac ako 115-tisíc objednávok. Auto sa vyrába na rovnakej linke ako populárna Octavia, jej produkciu ale brzdia chýbajúce výplne dverí po požiari dodávateľskej firmy v Mladej Boleslavi.
České zastúpenie Škody tento rok plánuje predaj zhruba 1 400 elektromobilov Enyaq, bude však významne záležať na termíne obnovenia výroby, ktorý firma nateraz zatiaľ nepozná. Coupé variant modelu Enyaq má tvoriť asi tretinu predaja a Coupé RS asi desatinu.
Do nových elektromobilov bude Škoda po znovuobnovení výroby montovať nový softvér pod označením ME3, ktorý umožní vozidlám byť nepretržite on-line, priebežne získavať aktualizácie a využívať aj prevádzkové dáta ostatných vozidiel. Zároveň posunie hranicu nabíjacieho výkonu až na 135 kW, čo zníži dobu nabíjania batérií z desiatich na 80 percent o sedem minút na finálnych 29 minút.
Od polovice roka nový softvér "vzduchom" nahrá aj do predtým predaných vozidiel. Do roku 2030 plánuje Škoda ponúknuť tri ďalšie elektrické modely menšie ako spomínaný Enyaq, spadajúci do segmentu športovo-úžitkových vozidiel. Autá na elektrinu by v roku 2030 mali mať podiel až 70 percent.