StoryEditor

Vojnový konflikt na Ukrajine pošle ceny automobilov ešte vyššie, predpovedá štúdia

05.04.2022, 11:18
Autor:
ČTKČTKrperpe
Globálny automobilový priemysel už dlhšie ako rok zápasí s katastrofálnym nedostatkom čipov a ďalších dôležitých súčiastok, čo obmedzuje výrobu, spomaľuje dodávky a zvyšuje ceny nových aj ojazdených áut.

Nedostupnými sa kvôli ruskej agresii na Ukrajine náhle stávajú kľúčové káblové zväzky vyrábané v tamojších fabrikách. Vzhľadom na vysoký dopyt, nedostatok materiálov a nové výpadky spôsobené vojnou sa očakáva, že automobily budú aj ďalej pokračovať v trende zdražovania, píše agentúra AP.

Negatívne dopady vojny na automobilový priemysel sa najprv prejavili v Európe. Časom však pravdepodobne bude zasiahnutá aj výroba v Spojených štátoch, pokiaľ sa preruší ruský vývoz kovov, napríklad paládia potrebného pre katalyzátory či niklu používaného v batériách pre elektromobily, upozorňuje AP.

"Na to, aby ste nedokázali vyrobiť auto, stačí jedna chýbajúca súčiastka," uviedol odborník na automobilový priemysel Mark Wakefield z poradenskej spoločnosti Alix Partners. "Každá takáto prekážka vedie k narušeniu produkcie či k neplánovanému rastu nákladov," dodal.

Výpadky v dodávateľských reťazcoch trápia automobilky od začiatku pandémie koronavírusu pred dvoma rokmi. Čas od času si vyžiadajú pozastavenie výroby v továrňach a znamenajú nedostatok automobilov. Silné oživenie dopytu po automobiloch z útlmu spôsobeného koronavírusovou krízou spôsobilo, že ponuka za dopytom výrazne zaostáva. To vedie k prudkému zdražovaniu nových, ale taktiež ojazdených vozidiel, píše AP. 

Na slovenskom trhu autá do troch rokov veku medziročne zdraželi už v priebehu prvých mesiacov roka 2022 o 13,4 percent a podobný trend je viditeľný aj v susednom Poľsku, kde zánovné autá medziročne zdraželi o 22,2 percenta.

​V Českej republike je zdraženie dokonca ešte vyššie, a to až na úrovni o 25,7 percenta. Na trhu ojazdených áut sú napokon i modely, ktoré v kategórii do troch rokov veku počas posledných dvoch rokov zdraželi takmer o 60 percent. Vyplýva to z analýzy trhu ojazdených áut, ktorú realizovala spoločnosť Aures Holdings a informovala o nej ešte vo februári. 

Ceny pôjdu hore

V Spojených štátoch sa podľa údajov spoločnosti Edmunds.com priemerná cena nového automobilu za posledný rok zvýšila o 13 percent na 45 596 dolárov. Ešte výraznejším tempom zdraželi ojazdené vozidlá, ktorých priemerná cena stúpla o 29 percent na 29 646 dolárov.

Pred začiatkom vojny na Ukrajine spoločnosť S&P Global Mobility predpovedala, že globálne automobilky tento rok vyrobia 84 miliónov vozidiel a budúci rok to bude až 91 miliónov vozidiel. Teraz však predpokladá, že produkcia v roku 2022 dosiahne iba necelých 82 miliónov vozidiel a v budúcom roku by to mohol byť počet 88 miliónov vozidiel.

AAA Auto (ilustračná snímka)

​Mark Fulthorpe zo spoločnosti S&P patrí medzi analytikov, ktorí sa domnievajú, že ponuka nových áut v Severnej Amerike a v Európe zostane aj po značnú časť budúceho roka výrazne obmedzená a ceny vysoké. Mnohí potenciálni kupci si už nový automobil nebudú môcť dovoliť, čo posilní dopyt po ojazdených vozidlách, ktorých ceny taktiež zostanú na zvýšenej úrovni, napísala agentúra AP.

Celkovo vysoká inflácia, vrátane vysokých cien potravín, benzínu či bývania, nakoniec pravdepodobne povedie k tomu, že si veľká časť zvyčajných zákazníkov už nebude môcť dovoliť nové ani ojazdené vozidlo. To bude znamenať pokles dopytu a následne aj cien, predpovedá AP. K nepriaznivému výhľadu na výrobu prispieva uzatváranie automobilových tovární v Rusku a premena Ukrajiny na vojnovú zónu.

Výrobcovia automobilov, ktorí sa spoliehali na Ukrajinu, budú musieť konať rýchlo, konštatoval ešte začiatkom marca Nick Klein z logistickej spoločnosti OEC Group. „Budú musieť objednávať s veľkým predstihom, pretože budú čeliť oneskoreniam. Výrobcovia automobilov navyše budú medzi sebou súťažiť o rovnaké zdroje,“ dodal. 

​Na Ukrajine káblové zväzky vyrába okrem iného japonská Fujikura a francúzsky Nexans. Niektorí producenti, napríklad Fujikura, po invázii na Ukrajinu výrobu úplne pozastavili, iní pracujú s obmedzenou kapacitou. Presun výroby do závodov na iných lacných trhoch s rozvinutým priemyslom káblových zväzkov, ako je Rumunsko, Srbsko alebo Tunisko, si vyžaduje nákup nového zariadenia na zvýšenie kapacity, ktorého inštalácia môže trvať i mesiace.

Automobilky a ich dodávatelia podľa zdrojov z odvetvia debatujú o tom, kto by tieto náklady uhradil. Banka Wells Fargo odhaduje, že na Ukrajine sa vyrába 10 až 15 percent káblových zväzkov na produkciu automobilov v Európskej únii. Automobilky a dodávatelia automobilových súčiastok v poslednom desaťročí investovali do ukrajinských tovární, aby využili nižšie výrobné náklady a ich blízkosti k závodom na montáž áut v Európe.

Nedostatok káblových zväzkov spomalil výrobu v automobilových továrňach v Nemecku, Poľsku, Českej republike aj ďalších krajinách. Káblové zväzky sú pre každý model špecifické, takže je pre automobilky ťažké prejsť k novému dodávateľovi, upozornila AP. 

Rozhodovať budú suroviny

Výrobca káblových zväzkov Aptiv sa teraz snaží presunúť produkciu z Ukrajiny do Poľska, Rumunska, Srbska a prípadne aj Maroka. To však zaberie niekoľko týždňov, počas ktorých sa budú niektoré automobilky stretávať s nedostatočnými dodávkami. "V dlhodobom horizonte musíme posúdiť, či a kedy bude mať zmysel vrátiť sa na Ukrajinu," uviedol finančný riaditeľ Aptivu Joseph Massaro, podľa ktorého teraz Ukrajina nie je vhodná "pre akúkoľvek bežnú obchodnú činnosť".

Nájdenie alternatívnych dodávateľov môže byť teraz pre automobilky takmer nemožné. Väčšina tovární na káblové zväzky mimo Ukrajiny v súčasnosti pracuje na plný výkon, takže by bolo potrebné postaviť nové výrobné priestory. Problém predstavuje aj zabezpečenie kvalifikovaných pracovníkov.

Fulthorpe navyše predpovedá ďalšie obmedzovanie dodávok surovín z Ukrajiny a Ruska. Ukrajina je najväčším svetovým producentom neónu, ktorý sa používa pri výrobe dôležitých čipov. Väčšina výrobcov má zásoby tohto plynu na šesť mesiacov, takže by sa koncom roka mohla stretávať s jeho nedostatkom.

Dreamstime

​To by ešte viac prehĺbilo výpadky v dodávkach kľúčových čipov, ktoré už pred vojnou na Ukrajine brzdili produkciu áut výraznejšie, než automobilky v úvode očakávali, píše AP.

Rusko je kľúčovým dodávateľom platiny a paládia, teda kovov používaných v automobilových katalyzátoroch. Podieľa sa tiež 10 percentami na globálnej produkcii niklu, ktorý je základnou súčasťou batérií pre elektromobily. Je tiež veľkým výrobcom hliníkov a dodávateľom surového železa na výrobu ocele, ktorej cena v posledných týždňoch taktiež prudko vzrástla.

Mierové rokovania medzi Ruskom a Ukrajinou zatiaľ nepriniesli dohodu o prímerí a boje naďalej pokračujú. Dodávky automobilových súčiastok by navyše mohol ešte viac skomplikovať terajší vzostup počtu prípadov nákazy koronavírusom v Číne. Podľa odborníkov z automobilového priemyslu je tak v súčasnosti ťažké odhadnúť, kedy sa dodávky súčiastok i surovín a výroba automobilov vráti do normálu, napísala agentúra AP.

01 - Modified: 2022-06-30 19:02:20 - Feat.: - Title: Stoltenberg: Rusko a Čína presadzujú svoje záujmy v Afrike a na Blízkom východe. Situáciu monitorujeme 02 - Modified: 2022-06-30 15:19:54 - Feat.: - Title: Medzi Ruskom a Západom sa spúšťa železná opona. Európa sa nestará o naše záujmy, vyhlásil Lavrov 03 - Modified: 2022-06-30 14:24:49 - Feat.: - Title: Zo strategického partnera hlavná hrozba. NATO poslalo Putinovi jasný odkaz: Nevyhráš 04 - Modified: 2022-06-30 12:56:44 - Feat.: - Title: Nemecko má podozrenie, že Rusko neobnoví dodávky cez Nord Stream 1 05 - Modified: 2022-06-30 11:33:49 - Feat.: - Title: Gazprom prvýkrát za 24 rokov nevyplatí dividendy, akcie prudko klesli
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
01. júl 2022 05:41