Úrady vo Francúzsku obvinili automobilku Renault z podvodu v súvislosti s vyšetrovaním manipulácie emisných testov pri naftových autách. Potvrdila to v utorok automobilka, dodala však, že sa žiadnych nelegálnych aktivít nedopustila.
"Renault odmieta, že by sa dopustil akýchkoľvek nezákonných aktivít a v jeho autách sa nenachádza nelegálny softvér na manipulovanie emisných testov," citovala automobilku agentúra AFP. Firma dodala, že sa vždy riadila francúzskymi a európskymi predpismi. Zopakovala tak to, čo tvrdí už od začatia vyšetrovania pred štyrmi rokmi.
Francúzska prokuratúra tvrdí, že vyšetrovania z roku 2019 ukázali, že pri niektorých autách boli vysoko prekročené limity na emisie oxidov dusíka. Ako uviedla, počas reálnej premávky prekračovali emisie oxidov dusíka pri niektorých modeloch viac než 10-násobok povolených limitov.
Renault uviedol, že v rámci vyšetrovania musí zložiť zálohu v hodnote 20 miliónov eur. Okrem toho bude musieť poskytnúť bankové záruky v hodnote 60 miliónov eur na krytie prípadných kompenzácií. Informovala o tom agentúra Reuters. Vyšetrovanie Renaultu spustili vo Francúzsku ešte v roku 2017 v reakcii na škandál nemeckej automobilky Volkswagen, ktorý vypukol v septembri 2015.
Vtedy Americký úrad na ochranu životného prostredia oznámil, že Volkswagen do státisícov naftových áut v USA nainštaloval softvér, ktorý umožňoval maskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka.
Nemecká spoločnosť neskôr priznala, že vo svete jazdí približne 11 miliónov áut s nelegálnym softvérom, z toho zhruba 8,5 milióna v Európe. Škandál stál Volkswagen už viac než 32 miliárd eur.
Koncern Stellantis však informoval, že v súvislosti s vyšetrovaním manipulácie emisných testov pri naftových autách súd v Paríži obvinil aj Peugeot, z podvodu na spotrebiteľoch. Zároveň nariadil spoločnosti poskytnúť garancie v hodnote 30 miliónov eur pre prípadné kompenzácie.
V rámci toho istého vyšetrovania súd nariadil Citroënu a FCA Italy, ktoré sú ďalšími divíziami Stellantisu, aby sa do niekoľkých týždňov dostavili na súd, dodala firma Stellantis, ktorej informácie zverejnila agentúra Reuters.
Vyšetrovanie Peugeotu sa zameriava na staršie naftové vozidlá predané vo Francúzsku v rokoch 2009 až 2015 a rovnako ako v prípade Renaultu vychádza z rozsiahlejšieho vyšetrovania francúzskych úradov, spustených v roku 2017.
Stellantis, ktorý vznikol fúziou firiem PSA Group a Fiat Chrysler, uviedol, že zvažuje svoje možnosti obhajoby v tomto prípade. Zároveň dodal, že je presvedčený o tom, že jeho systémy emisných kontrol spĺňajú všetky požiadavky platné v danom čase a je pripravený to prezentovať aj na súde.