Pod záplavou mnohých elektrifikovaných alebo plne elektrických batériových áut sa tak trochu odsunuli na druhú koľaj iné alternatívne pohony, ktoré by v budúcnosti mohli byť taktiež možnosťou pre dosiahnutie efektívnejšieho a najmä k prírode šetrnejšieho spôsobu dopravy.
Nezameriava sa pritom len čisto na osobné vozidlá, priniesť chce totiž kompletné zázemie naprieč rôznymi oblasťami - od úžitkových a ťažkých nákladných vozidiel, po pretekárske modely či vozidlá verejnej dopravy alebo poľnohospodárske a stavebné stroje.
"Víziou skupiny Hyundai Motor Group je aplikovať vodíkovú energiu vo všetkých oblastiach života a priemyslu, ako sú naše domy, pracoviská a továrne. Cieľom je, aby bol vodík ľahko použiteľný pre každého, všetko a kdekoľvek. Chceme ponúkať praktické riešenia pre udržateľný rozvoj ľudstva a pomocou týchto prielomov sa snažíme do roku 2040 pomôcť posilniť celosvetovú vodíkovú spoločnosť," povedal Euisun Chung, predseda skupiny Hyundai Motor Group.
Ústredným cieľom skupiny do roku 2028 je v plnej miere poskytnúť vodíkovú alebo batériovú alternatívu pre každé komerčné vozidlo a taktiež uplatniť rad úžitkových vozidiel s palivovými článkami, čo z automobilky urobí prvého globálneho výrobcu automobilov, ktorý realizuje tieto ambície v oblasti úžitkových vozidiel a ďalej pomôže uľahčiť prechod na skutočnú udržateľnú mobilitu.
Športiak i autonómny prepravný systém
Od vývoja svojho prvého FCEV v roku 1998 sa skupina v oblasti využívania vodíka výrazne posunula. V roku 2013 bol predstavený Tucson FCEV (ix35 Fuel Cell), ktorý otvoril dvere k sériovej výrobe vozidiel FCEV. Potom, v roku 2018, spoločnosť uviedla na trh SUV novej generácie s palivovými článkami a označením NEXO, prvé nákladné vozidlo s ťažkými palivovými článkami na svete, XCIENT Fuel Cell, sa ukázal v roku 2020.
Aktuálne výrobca predstavil maskovaný prototyp modelu s označením Vision FK, ktorým chce svetu ukázať, že technológia palivových článkov je rovnako použiteľná aj pre vysokovýkonné vozidlá. S maximálnym výkonom nad 500 kW (680 koní) dokáže koncept Vision FK zrýchliť z nuly na stovku za menej ako štyri sekundy.
Vision FK kombinuje prevodník energie palivových článkov (zlučovanie vodíka so vzdušným kyslíkom) s vysoko výkonným pohonom zadnej nápravy a do systému pripojená i sústavu dobíjacích akumulátorových článkov, vyvíjanú v kooperácii s chorvátskou spoločnosťou Rimac Automobili. Dojazd má byť viac ako 600 kilometrov.
Okrem športiaku značka ukázala i koncept Trailer Drone, ide o akýsi kontajnerový dopravný systém na vodíkový pohon, ktorý môže fungovať dokonca úplne autonómne. Vďaka množstvu inteligentne zabalených vodíkových nádrží prispôsobených profilu cesty zaručuje flexibilný a efektívny Trailer Drone dojazd viac ako tisíc kilometrov. Teda porovnateľne s existujúcimi kontajnerovými prepravnými systémami.
Autonómne schopnosti konceptu Trailer Drone neboli dosiahnuté jednoduchým prepracovaním technológie vyvinutej pre aplikácie v osobných automobiloch. Jedinečné požiadavky na aplikácie v kontajnerovej doprave a odlišný spôsob prevádzky kontajnerových terminálov znamenali, že inžinierske tímy zo skupiny potrebovali úplne nanovo definovať spôsob manévrovania s kontajnerom. Výsledkom bol vývoj technického riešenia „Fuel Cell e-Bogie“.
Vychádza zo železničného priemyslu, kde sú podvozkom kolesové pomocné rámy, ktoré sedia pod každým vagónom vlaku. Fuel Cell e-Bogie sedí pod kontajnerom rovnako ako železničný podvozok a je úplne uzavretým systémom s pohonom na palivové články a plne nezávislým riadením všetkých štyroch kolies. Koncept Trailer Drone tak vyžaduje dva e-Bogie podvozky s palivovými článkami, ktoré umožňujú ohromnú manévrovateľnosť pohybom do strán.
Vodíková pomoc má rôzne podoby
Efektivitu zvyšuje i „Cluster Mode“, ktorý umožňuje viacerým kontajnerovým prívesom cestovať spoločne v takmer vlakovej konfigurácii.
Riešenie Fuel Cell e-Bogie nie je exkluzívne vytvorené len pre koncept Trailer Drone, poslúži pre široký reťazec ako pozemná logistika, stavebníctvo, hasenie požiarov a pomocné misie pri katastrofách - napríklad v podobe ďalšieho konceptu "Rescue Drone" kombinujúceho autonómne vozidlo s dojazdom 450-500 kilometrov a možnosťou hasenia požiaru i pristávacou dráhou pre prieskumný dron.
Ďalšou konceptom poskytujúcim možnú pomoc je takzvaný "H Moving Station" koncept. Predstavuje ťažký nákladný ťahač s prívesom, v ktorom je "zabalená" technika pojazdnej čerpacej stanice pre vodíkové modely. Hyundai hovorí, že takéto riešenie môže byť vhodné pre dopravu paliva do území s príliš slabým pokrytím vodíkových staníc.
"Stupeň a frekvencia ekologických katastrof rýchlo stúpa a my teraz čelíme kódovo červenému varovaniu pre ľudstvo. Skupina Hyundai Motor Group sa preto snaží ponúknuť účinné a pragmatické riešenia v boji proti zmene klímy prostredníctvom obrovského potenciálu, ktorý vidíme vo vodíkovej energii," dodáva Euisun Chung, predseda skupiny.
V súčasnej dobe sa vyvíja stoh palivových článkov tretej generácie, ktorý nahradí súčasný zásobník vo vodíkovom modeli NEXO. Na tomto podujatí skupina predstavila dve výkonové verzie sústavy palivových článkov tretej generácie: 100 kW a 200 kW. Slabší zásobník sa zmenšil o ohromujúcich 30 percent, aby sa dal jednoduchšie aplikovať do rôznych typov vozidiel a riešení mobility.
Verzia s výkonom 200 kW má byť navrhnutá pre aplikovanie v úžitkových vozidlách a veľkosťou sa síce podobá súčasnému systému v modeli NEXO, ale výkon sa zdvojnásobil. Pri vývoji palivových článkov tretej generácie je zároveň cieľom zlepšiť životnosť o 50 až sto percent a okrem toho sa má dramaticky znížiť cena zostavy palivových článkov - prognózy hovoria o vyše 50 percentách.
Hyundai Motor Group teda bude uplatňovať systémy palivových článkov na všetky druhy mobility a podporovať technológiu vo všetkých ostatných aspektoch spoločnosti vrátane domovov, budov a elektrární ako energetických riešení. Novinky z dielne skupiny sa v týchto dňoch predstavia aj na výstave „Hydrogen Village“ (HydroVILLE) v kórejskom Goyangu.