Reuters
StoryEditor

Nemecký súd podporil zákaz vjazdu dieselov do miest. Netýka sa to celej krajiny, reaguje Merkelová

27.02.2018, 13:50
Autor:
ČTKČTK
Mestá v Nemecku budú môcť v rámci boja proti znečisťovaniu ovzdušia zakázať autám s naftovým motorom vjazd na ich územie.

Nemecká kancelárka Angela Merkelová (CDU) zdôraznila, že sa dnešný rozsudok Spolkového správneho súdu o možných zákazoch vjazdu dieselových áut týka len jednotlivých miest, a nie celej krajiny. S mestami aj spolkovými krajinami chce rokovať.

Z veľkej časti politického spektra však čelí kritike, že jej laxná politika, pokiaľ ide o ochranu ovzdušia, umožnila, aby situácia došla až tak ďaleko. Tlak rastie aj na samotný automobilový priemysel.

Nemecký najvyšší správny súd v Lipsku dnes rozhodol o tom, že nemecké mestá majú kvôli ochrane čistoty ovzdušia možnosť zakázať vjazd naftových vozidiel. Musia pritom však zohľadniť zásadu primeranosti. Konkrétne rozsudok sa zameral na Düsseldorf a Stuttgart.

"Ide o jednotlivé mestá, v ktorých je ešte potrebné urobiť viac, ale nejde skutočne o celé územie a všetkých majiteľov áut v Nemecku," povedala dnes Merkelová k rozhodnutiu súdu na tlačovej konferencii po rokovaní so srbským prezidentom Aleksandarom Vučičom.

V rade ďalších miest podľa nej bude možné maximálne hodnoty oxidu dusičitého (NO2) splniť pomerne rýchlo. "A potom sú niektoré mestá, ktoré majú zvláštne problémy, a tu sa pozrieme, ako máme konať," poznamenala s tým, že ju verdikt utvrdil v tom, že aktuálne opatrenia nemeckej vlády sú cestou správnym smerom.

Opozícia však rolu jej kabinetu vidí výrazne odlišne. Merkelová a jej vláda podľa nej nedôslednou politikou ochrany životného prostredia a prílišnou blízkosťou k automobilovému priemyslu vznik súčasných problémov umožnili.

Šéfka strany Levice Katja Kippingová na sociálnej sieti Twitter uviedla, že rozsudok dokladá, ako ľahkovážne vláda postupovala. Obce a občania podľa nej nesmú niesť následky zlej priemyselnej politiky. "Automobilový priemysel musí platiť," uviedla. Technické úpravy starších dieselov na náklady automobiliek požaduje aj Simone Peterová zo strany Zelených. A rovnako to vidia aj slobodní demokrati (FDP), podľa ktorých softvérové ​​a tiež hardvérové ​​úpravy automobilov nesmú platiť ich majitelia, ani daňoví poplatníci.

01 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 02 - Modified: 2024-11-04 13:28:55 - Feat.: - Title: Nemecké firmy sa obávajú výsledku prezidentských volieb v Spojených štátoch, čakajú s investíciami 03 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 04 - Modified: 2024-11-04 10:25:23 - Feat.: - Title: Nemecký výrobný sektor zrejme prekonal ekonomické dno. Zmiernil sa pokles, situácia je lepšia 05 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
04. november 2024 15:20