Nemecká kancelárka Angela Merkelová (CDU) zdôraznila, že sa dnešný rozsudok Spolkového správneho súdu o možných zákazoch vjazdu dieselových áut týka len jednotlivých miest, a nie celej krajiny. S mestami aj spolkovými krajinami chce rokovať.
Z veľkej časti politického spektra však čelí kritike, že jej laxná politika, pokiaľ ide o ochranu ovzdušia, umožnila, aby situácia došla až tak ďaleko. Tlak rastie aj na samotný automobilový priemysel.
Nemecký najvyšší správny súd v Lipsku dnes rozhodol o tom, že nemecké mestá majú kvôli ochrane čistoty ovzdušia možnosť zakázať vjazd naftových vozidiel. Musia pritom však zohľadniť zásadu primeranosti. Konkrétne rozsudok sa zameral na Düsseldorf a Stuttgart.
"Ide o jednotlivé mestá, v ktorých je ešte potrebné urobiť viac, ale nejde skutočne o celé územie a všetkých majiteľov áut v Nemecku," povedala dnes Merkelová k rozhodnutiu súdu na tlačovej konferencii po rokovaní so srbským prezidentom Aleksandarom Vučičom.
V rade ďalších miest podľa nej bude možné maximálne hodnoty oxidu dusičitého (NO2) splniť pomerne rýchlo. "A potom sú niektoré mestá, ktoré majú zvláštne problémy, a tu sa pozrieme, ako máme konať," poznamenala s tým, že ju verdikt utvrdil v tom, že aktuálne opatrenia nemeckej vlády sú cestou správnym smerom.
Opozícia však rolu jej kabinetu vidí výrazne odlišne. Merkelová a jej vláda podľa nej nedôslednou politikou ochrany životného prostredia a prílišnou blízkosťou k automobilovému priemyslu vznik súčasných problémov umožnili.
Šéfka strany Levice Katja Kippingová na sociálnej sieti Twitter uviedla, že rozsudok dokladá, ako ľahkovážne vláda postupovala. Obce a občania podľa nej nesmú niesť následky zlej priemyselnej politiky. "Automobilový priemysel musí platiť," uviedla. Technické úpravy starších dieselov na náklady automobiliek požaduje aj Simone Peterová zo strany Zelených. A rovnako to vidia aj slobodní demokrati (FDP), podľa ktorých softvérové a tiež hardvérové úpravy automobilov nesmú platiť ich majitelia, ani daňoví poplatníci.