Funkcie týchto ťažkých strojov sú minimálne dve - pluhovanie a odhŕňanie snehu v prednej časti, pričom v zadnej časti dochádza k posýpaniu vozovky.
Okrem toho, Národná diaľničná spoločnosť ich v niektorých prípadoch využíva aj ako upozornenia pred nebezpečím na ceste a ako "informátorov" pre vodičov, ako majú určitú prekážku na komunikácii obchádzať.
Ako informuje NDS, ak majú svoju prácu vykonávať dôkladne, je dôležité, aby sa dodržiavali jednoduché pravidlá a aby im motoristi nesťažovali prácu.
Takzvané sypače môžu pracovať samostatne, prípadne v tandeme (dve či tri vozidlá podľa počtu pruhov na diaľnici). Jazdia za sebou vo vzdialenosti približne 50 až 100 metrov každé v samostatnom pruhu.
Pomocou takéhoto systému dokážu efektívne ošetriť celú šírku napríklad diaľnice. Ich rýchlosť je pritom len 40 až 50 kilometrov za hodinu.
Je však bezpečné obiehať ich, či radšej zostať za nimi? Národná diaľničná spoločnosť sa prikláňa k druhej možnosti.
Tri dôvody, prečo nie
Ak pluhujeme vozovku, nemali by ste predchádzať sypače z troch dôvodov:
- môžete dostať šmyk na bočnej vrstve odpluhovaného snehu,
- vaše auto môže poškodiť posypový materiál zo sypača,
- dostanete sa na zatiaľ neošetrenú vozovku.
Zároveň však informuje, že ak sypač jazdí sám a odhŕňa len jeden pruh diaľnice, pomôckou pre vodičov bude svetelná signalizácia, ktorú majú sypače na svojej zadnej časti.
Sypače môžu zobrazovať nasledujúce symboly:
ŠÍPKA – ukazuje, že predbiehanie sypača je možné v smere šípky
KRÍŽ – znamená, že je zakázané predchádzať pluhujúci sypač