Podľa magazínu Spiegel s tým počítajú vládni úradníci, aj keď navonok vyjadruje kabinet presvedčenie, že sa zákazu vjazdu naftových áut bude prakticky úplne možné vyhnúť.
Cestu k zákazom jazdy predovšetkým starších dieselov otvoril koncom februára Spolkový správny súd v Lipsku, ktorý rozhodol, že nemecké mestá majú kvôli ochrane ovzdušia možnosť urobiť takéto opatrenia. Musia pritom však zohľadniť zásadu primeranosti. Rozsudokbol konkrétne pre Düsseldorf a Stuttgart, so zákazmi už však počíta aj Hamburg a uvažuje o nich aj Mníchov či Berlín.
Väčšina mestských zákazov, ktoré nebudú plošné, by nemala postihnúť autá spĺňajúce emisnú normu Euro 6, teda také, ktoré mohli začať jazdiť po 1. septembri 2014.
Odborníci aj vládni úradníci očakávajú, že aj na tieto vozidlá môže dôjsť v prípade, že sa na súd obrátia majitelia áut spĺňajúcich staršiu normu Euro 5 alebo Euro 4. Novšie autá totiž v prevádzke často produkujú viac emisií oxidu dusičitého (NO2) ako tieto staršie vozidlá.
"Majiteľ dieselu normy Euro 5, ktorého postihne zákaz jazdy, by sa potom s odkazom na rovnako tak škodlivý automobil normy Euro 6 mohol súdiť, aby mu bolo umožnené ďalej jazdiť do uzavretých oblastí," hovorí hlavný právnik najväčšieho európskeho automotoklubu ADAC Markus Schäpe. Takáto žaloba by podľa niektorých vládnych úradníkov mala aj solídne šancu na úspech.
Istotu, že sa vyhnú zákazom jazdy, tak podľa Spiegelu majú v podstate len majitelia dieselových áut najnovšej normy Euro 6d, ktorých je však v porovnaní s ostatnými stále veľmi málo.
V Nemecku je celkom asi 15 miliónov osobných áut s naftovým motorom. Normu Euro 4, ktorá u osobných dieselových vozidiel počíta s maximálne 250 miligramami oxidov dusíka na kilometer jazdy, musia nové autá spĺňať od roku 2005.
Novšia norma Euro 5 platí od septembra 2009 a počíta s maximálne 180 miligramami oxidov dusíka na kilometer. Od 1. septembra 2014 potom musia nové diesely spĺňať normu Euro 6 a držať emisie pod 80 miligramami oxidov dusíka na kilometer.
Problémom týchto noriem, ktoré platia v celej Európskej únii, je podľa mnohých pozorovateľov to, že ich výrobcovia až do minulej jesene museli dodržiavať len pri testoch v laboratóriu, nie v skutočnej prevádzke, kde autá často produkujú mnohonásobne viac škodlivých emisií.
Benzínové vozidlá vypúšťajú spalín oxidov dusíka výrazne menej, produkujú však viac emisií oxidu uhličitého (CO2), ktorý je jedným zo skleníkových plynov.