Ministerstvo dopravy, v ktorého čele stojí Norbert Hofer zo Slobodnej strany Rakúska (FPÖ), chce v rámci pilotného projektu rok testovať, či by bolo prínosné zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť na diaľnici zo súčasných 130 na 140 kilometrov za hodinu
Testovať sa bude maximálna povolená rýchlosť vyššia o 10 kilometrov za hodinu v oboch jazdných pruhoch na dvoch úsekoch západnej diaľnice v celkovej dĺžke 120 kilometrov: na úseku medzi Haid a Sattledt južne od hornorakúskej metropoly Linzu (v každom smere 16 kilometrov) a na úseku medzi Melkom a Oedom v Dolnom Rakúsku (v každom smere 44 kilometrov).
Diaľnica z metropoly na západ krajiny má prevažne šesť prúdov. Začiatok a koniec zvýšenia maximálnej povolenej rýchlosti budú označovať klasické dopravné značky.
Vyššia rýchlosť sa bude testovať celkom 12 mesiacov. Sledovať chce ministerstvo dopravy pomocou štátnej diaľničnej spoločnosti Asfinag zmeny znečistenia ovzdušia a hluku, ale aj priemernú rýchlosť automobilov a počet vzniknutých nehôd. V auguste 2019 potom ministerstvo plánuje rozhodnúť, či sa maximálna povolená rýchlosť 140 kilometrov za hodinu na skúšobných úsekoch zachová a tiež rozšíri na ďalšie úseky diaľnice.
Podľa ministra Hofera by však aj v prípade pozitívnych výsledkov testovania nemohol nový vyšší limit platiť na všetkých rakúskych diaľniciach. Do úvahy by podľa neho pripadala zhruba polovica z celkového počtu.
Verejnoprávna stanica ORF pripomenula, že rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu sa smie jazdiť na diaľniciach len v niekoľkých európskych krajinách, napríklad v Poľsku či v Bulharsku. V Nemecku na diaľniciach žiadny limit neplatí, odporúčaná je však rýchlosť 130 kilometrov za hodinu. Maximálne 130 kilometrov za hodinu môžu automobily jazdiť na diaľnici tiež v Česku a na Slovensku.
Testovanie vyššej maximálnej povolenej rýchlosti má aj rad kritikov, ktorí sa obávajú predovšetkým o bezpečnosť na rakúskych diaľniciach. Podľa ministerstva dopravy pochádza však limit 130 kilometrov za hodinu zo 70. rokov minulého storočia a automobily sú v porovnaní s vtedajšou dobou výrazne bezpečnejšie.
Podľa šéfa ASFINAG Josefa Fialu navyše už teraz jazdí "v treťom jazdnom pruhu viac ako 50 percent (vodičov) rýchlosťou vyššou ako 130 kilometrov za hodinu". Rýchlosť 150 kilometrov za hodinu z nich podľa neho prekročí menej ako päť percent.
"Maximálna povolená rýchlosť 140 kilometrov za hodinu škodí životnému prostrediu a je nebezpečenstvom pre účastníkov cestnej premávky," kritizoval Hoferov plán jeho predchodca vo funkcii ministra, sociálny demokrat Jörg Leichtfried. Podľa neho hrozí okrem iného aj vyššie riziko dopravných nehôd.
Tento argument podporila tiež aktuálna štúdia, ktorú v pondelok zverejnil jeden z rakúskych autoklubov VCO. Na nemeckých diaľniciach podľa neho v súčasnosti hrozí oveľa vyššie riziko dopravnej nehody ako v Rakúsku, a to práve kvôli tamojšej možnej vyššej rýchlosti. V uplynulých troch rokoch v priemere na tisíc diaľničných kilometrov v Nemecku zahynulo o 35 percent viac ľudí ako v alpskej republike.
Vyšší je v pomere k Nemecku tiež počet nehôd (o 51 percent) a zranených (o 65 percent). VCO sa stavia proti zvýšeniu rýchlosti na rakúskych diaľniciach, ako ju plánuje minister Hofer, a aktuálna štúdia je podľa neho dôkazom správnosti jeho postoja.
Zvýšenie rýchlosti na rakúskych diaľniciach nechal pritom už v roku 2006 testovať jeden z Hoferových predchodcov vo funkcii Hubert Gorbach, ktorý vtedy vo vláde takisto zastupoval FPÖ. Na časti diaľnice A10 v južnej spolkovej krajine Korutánsko vtedy motoristi mohli jazdiť dokonca 160 kilometrov za hodinu.
Na konci testovania sa však ukázalo, že pribudlo o štvrtinu viac emisií, riziko dopravných nehôd sa zvýšilo o 30 percent a hluku dokonca namerali toľko, ako keby sa doprava zvýšila dvojnásobne. S koncom Gorbacha vo funkcii ministra v roku 2007 potom na dlhé roky utíchli aj snahy o zvýšenie maximálnej rýchlosti na rakúskych diaľniciach.