So zákazom vjazdu starších dieselových áut musia od apríla budúceho roka počítať aj vodiči v štvrtom najľudnatejšom meste Nemecka, teda Kolíne nad Rýnom, a v neďalekom bývalom hlavnom meste spolkovej republiky Bonn.
Rozhodol o tom vo štvrtok správny súd v Kolíne. Počet nemeckých miest, ktoré sa kvôli znečistenému ovzdušiu musia pripraviť na podobné zákazy, sa tak naďalej rozrastá.
Kolínsky súd vyhovel žalobe organizácie na ochranu životného prostredia Deutsche Umwelthilfe, ktorá rovnakým spôsobom - a zatiaľ úspešne - postupuje aj proti ďalším nemeckým mestám, v ktorých je prekračovaná hodnota 40 mikrogramov oxidu dusičitého (NO2) na meter kubický v ročnom priemere.
Viac ako 60 "previnilcov"
Ako 9. novembra pripomenul sudca Michael Huschens, tento limit platí už od roku 2010. Napriek tomu ho v Nemecku stále nedodržiava viac než 60 miest, vrátane Kolína (až 62 mikrogramov) a mesta Bonn (až 47 mikrogramov).
V Kolíne bude kvôli väčšiemu znečisteniu zákaz prísnejší. Od apríla 2019 bude platiť pre autá emisnej normy Euro 4 a staršie predovšetkým v centre mesta, od septembra toho istého roku aj pre autá normy Euro 5. Pôjde teda o vozidlá schválené do prevádzky pred 1. septembrom 2015. V meste Bonn sa oproti tomu zákaz bude týkať len dvoch ulíc.
Organizácia na ochranu životného prostredia tvrdí, že zákaz vjazdu starších dieselov, ktoré sú za škodlivé emisie z veľkej časti zodpovedné, je najrýchlejšou cestou k zlepšeniu ovzdušia. Súdy jej opakovane dávajú za pravdu, a preto s takým opatrením, ktoré bude však väčšinou obmedzené len na vybrané ulice, musí počítať napríklad Berlín, Stuttgart alebo Frankfurt nad Mohanom.
Výmena komponentov
Situáciu, ktorá vedie okrem iného k strate hodnoty starších naftových vozidiel, sa zatiaľ nedarilo presvedčivo riešiť ani miestnym vládam, ani spolkovému kabinetu v Berlíne. Ten požaduje, aby nemecké automobilky financovali montáž moderných katalyzátorov u časti starších dieselov, firmy s tým však zatiaľ v celom rozsahu nesúhlasili.
Svoj postoj k ministrovi dopravy Andreasovi Scheuerovi (CSU) dala vo štvrtok podľa komentátorov dvojica automobiliek najavo aj tým, že na rokovania s ním nevyslala svojich šéfov, ale len ich zástupcov. Po päťhodinovom rokovaní však Scheuer oznámil, že automobilky Volkswagen, Daimler a BMW sú ochotné majiteľom starších dieselových áut v 15 obzvlášť znečistených nemeckých mestách prispieť sumou až tritisíc eur na "špecifické opatrenia výrobcov".
Volkswagen a Daimler sú pripravení podieľať sa aj na technických úpravách motorov, BMW takéto riešenie podporovať nebude. Práve tritisíc eur by podľa horných odhadov mala výmena katalyzátora stáť. Minister však upozornil, že kvôli časovým nárokom nebude také riešenie čoskoro dostupné. Automobilky aj naďalej vsádzajú predovšetkým na výmenu starších vozidiel za novšie.
Kvôli pribúdajúcim zákazom vjazdu v spolkovej republike je možné, že sa časť starších nemeckých dieselov presunie do krajín východnej Európy. Obáva sa toho napríklad eurokomisárka pre vnútorný trh a priemysel Elžbieta Bienkowski.
Podľa Spolkového úradu pre životné prostredie zomrie v Nemecku ročne asi šesťtisíc ľudí predčasne na choroby srdca a krvného obehu vyvolané emisiami NO2. Už v malých koncentráciách môže totiž oxid dusičitý dlhodobo viesť k vážnym následkom.