Auto dostanete s plnou nádržou a také ho zase vracajte. Natankovanie na čerpacej stanici vás totiž vyjde lacnejšie, ako keď doveziete auto s poloprázdnou nádržou a požičovňa zvyšok pohonných hmôt doúčtuje. Ak po vás požičovňa chce vopred zaplatiť plnú nádrž s tým, že budete môcť vrátiť prázdnu, veľmi výhodné to nie je, zvlášť pri krátkych pôžičkách. Benzín, ktorý v nádrži necháte, už vám totiž späť nepreplatia. Štandardná je tiež kaucia na pohonné hmoty. Býva to okolo 200 eur. Už pri požičiavaní je potom vhodné zaujímať sa, ako ďaleko od požičovne je čerpacia stanica. „To platí najmä v prípade malých skútrov, kedy môže byť aj najazdenie menšej vzdialenosti predsa len v nádrži poznať. Prípadne je dobré si ponechať potvrdenku o čerpaní paliva, kde je označené jeho množstvo a tiež čas, kedy bolo čerpané,“ radí autoklub ÚAMK.HN/Peter Mayer
StoryEditor

Syntetické palivá majú zachrániť bežné spaľovacie motory, ekoaktivisti sú proti

24.01.2022, 11:15
Elektromobily by podľa ekológov a európskych zákonodarcov mali úplne nahradiť autá na benzín a naftu. Napokon to tak však nemusí byť.

Niektorí výrobcovia propagujú syntetické palivá s nízkym obsahom oxidu uhličitého, ktoré by mohli predĺžiť život spaľovacím motorom. Vplyvná ekologická organizácia však tvrdí, že spaľovanie takzvaných e-palív je v mnohom horšie ako pri bežnom benzíne.

Znamenalo by to však, že automobilom by mohli zostať aj do budúcnosti benzínové motory bez toho, aby to bolo v rozpore s plánovaným plnením emisných cieľov. Aspoň to si myslí spoločenstvo „eFuel Alliance“, ktoré propaguje používanie syntetických e-palív s nízkym obsahom CO2, píše iDNES.cz.

Nedávno sa zaň postavil aj nemecký autoklub ADAC. Technický prezident ADAC Karsten Schulze k tomu uviedol: „Pre dosiahnutie cieľov v oblasti ochrany klímy v doprave bude okrem nárastu elektromobility zásadný, aby k tomu prispel aj súčasný vozový park osobných automobilov.”

Syntetické e-palivo plánuje vyrábať napríklad Porsche na základe technológie od ExxonMobil v spolupráci so spoločnosťami Siemens Energy a Enel. Zo začiatku skúšobne na použitie v motoristickom športe.

Vyrábať sa budú v továrni Haru Oni ​​v Čile. Syntetické palivo vznikne zjednodušene chemickým procesom z vodíka vyrobeného za pomoci energie zo slnečných a veterných elektrární. Má menej zložiek ako klasický benzín alebo nafta a pri jeho spaľovaní sa produkuje výrazne menej emisií CO2.

Proti e-palivám však razantne vystúpila ekologická organizácia Transport & Environment. Proti emisiám CO2 pri výrobe a spaľovaní nič nemá, ale podľa najnovších testov emisií, ktoré si objednala, vypúšťajú automobily poháňané syntetickým palivom rovnaké množstvo jedovatých oxidov dusíka (NOx) ako motory na benzín E10. A nielen to.

​Podľa testov, ktoré pre T&E uskutočnila organizácia IFP Energies Nouvelles, vypúšťa automobil na e-palivo oveľa viac oxidu uhoľnatého a amoniaku. Hoci sa emisie pevných častíc pri prechode na e-benzín výrazne znížia, na každý najazdený kilometer vozidla sa stále uvoľnia viac ako dve miliardy častíc.

​Julia Poliscanova, vrchná riaditeľka pre vozidlá a e-mobilitu v spoločnosti T&E, uviedla: „Žiadne slová nemôžu prekonať vedecké poznatky o spaľovaní uhľovodíkov. Kým sa bude palivo spaľovať v motoroch, bude v našich mestách pretrvávať toxický vzduch. Zákonodarcovia, ktorí v emisných cieľoch ponechávajú medzery pre e-palivá, odsudzujú verejnosť k ďalším desaťročiam znečistenia ovzdušia, ktorému sa možno vyhnúť.“

Výskum T&E tiež upozorňuje, že syntetické palivo bude veľmi drahé. Podľa analýzy bude prevádzka automobilu na e-palivo počas piatich rokov stáť vodiča o desaťtisíc eur viac ako prevádzka batériového elektromobilu. Vysoké náklady na syntetické palivo tiež zdražia prevádzku ojazdených automobilov o rovnakú sumu.

01 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 03 - Modified: 2024-04-24 07:23:20 - Feat.: - Title: Automobilke Tesla prudko padol zisk. Musk oznámil, že urýchli výrobu lacnejšieho elektromobilu 04 - Modified: 2024-04-24 11:07:07 - Feat.: - Title: Tí, ktorí mu verili, dnes plačú. Ako nesadnúť Muskovi na lep 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
24. apríl 2024 20:32