Niektorí výrobcovia propagujú syntetické palivá s nízkym obsahom oxidu uhličitého, ktoré by mohli predĺžiť život spaľovacím motorom. Vplyvná ekologická organizácia však tvrdí, že spaľovanie takzvaných e-palív je v mnohom horšie ako pri bežnom benzíne.
Znamenalo by to však, že automobilom by mohli zostať aj do budúcnosti benzínové motory bez toho, aby to bolo v rozpore s plánovaným plnením emisných cieľov. Aspoň to si myslí spoločenstvo „eFuel Alliance“, ktoré propaguje používanie syntetických e-palív s nízkym obsahom CO2, píše iDNES.cz.
Nedávno sa zaň postavil aj nemecký autoklub ADAC. Technický prezident ADAC Karsten Schulze k tomu uviedol: „Pre dosiahnutie cieľov v oblasti ochrany klímy v doprave bude okrem nárastu elektromobility zásadný, aby k tomu prispel aj súčasný vozový park osobných automobilov.”
Syntetické e-palivo plánuje vyrábať napríklad Porsche na základe technológie od ExxonMobil v spolupráci so spoločnosťami Siemens Energy a Enel. Zo začiatku skúšobne na použitie v motoristickom športe.
Vyrábať sa budú v továrni Haru Oni v Čile. Syntetické palivo vznikne zjednodušene chemickým procesom z vodíka vyrobeného za pomoci energie zo slnečných a veterných elektrární. Má menej zložiek ako klasický benzín alebo nafta a pri jeho spaľovaní sa produkuje výrazne menej emisií CO2.
Proti e-palivám však razantne vystúpila ekologická organizácia Transport & Environment. Proti emisiám CO2 pri výrobe a spaľovaní nič nemá, ale podľa najnovších testov emisií, ktoré si objednala, vypúšťajú automobily poháňané syntetickým palivom rovnaké množstvo jedovatých oxidov dusíka (NOx) ako motory na benzín E10. A nielen to.
Podľa testov, ktoré pre T&E uskutočnila organizácia IFP Energies Nouvelles, vypúšťa automobil na e-palivo oveľa viac oxidu uhoľnatého a amoniaku. Hoci sa emisie pevných častíc pri prechode na e-benzín výrazne znížia, na každý najazdený kilometer vozidla sa stále uvoľnia viac ako dve miliardy častíc.
Julia Poliscanova, vrchná riaditeľka pre vozidlá a e-mobilitu v spoločnosti T&E, uviedla: „Žiadne slová nemôžu prekonať vedecké poznatky o spaľovaní uhľovodíkov. Kým sa bude palivo spaľovať v motoroch, bude v našich mestách pretrvávať toxický vzduch. Zákonodarcovia, ktorí v emisných cieľoch ponechávajú medzery pre e-palivá, odsudzujú verejnosť k ďalším desaťročiam znečistenia ovzdušia, ktorému sa možno vyhnúť.“
Výskum T&E tiež upozorňuje, že syntetické palivo bude veľmi drahé. Podľa analýzy bude prevádzka automobilu na e-palivo počas piatich rokov stáť vodiča o desaťtisíc eur viac ako prevádzka batériového elektromobilu. Vysoké náklady na syntetické palivo tiež zdražia prevádzku ojazdených automobilov o rovnakú sumu.