V automobilovom priemysle bude vedľa seba existovať v najbližších 10 až 30 rokoch viac alternatívnych pohonov automobilov a až samotní zákazníci rozhodnú, aké pre nich budú tie najvhodnejšie.
Na brnianskej konferencii o budúcnosti automobilového priemyslu to v stredu povedali Michal Velička z Toyota Central Europe - Czech a Branislav Hadar z KIA Motors Slovakia. Myslia si tiež, že klasické elektrické auto s batériami a externým dobíjaním môže byť len prechodná fáza k elektromobilite budúcnosti.
Toyota pripravuje novú, podstatne dizajnovo atraktívnejšiu generáciu modelu Mirai na vodíkové články:
"Technológií je dnes oveľa viac," poznamenal Velička. Ide o hybridy, ktoré kombinujú klasický spaľovací motor a batérie, plug-in hybridy, ktoré možno dobíjať z externého zdroja, ale dnes má Toyota aj modely, ktoré si vyrábajú elektrinu samé, napríklad z vodíkových článkov.
"Záleží na tom, čo bude zákazník potrebovať. Či bude jazdiť po meste alebo dlhé trasy, či bude jazdiť sám alebo voziť rodinu a náklad. Za päť rokov tiež uvedieme na trh auto, ktoré bude mať päť typov pohonu a zákazník si sám vyberie vyhovujúcu technológiu," povedal Velička.
Rýchly vývoj alternatívnych pohonov nastal v minulých rokoch kvôli tomu, že v Európskej únii bude možné predávať autá, ktoré budú vypúšťať od budúceho roka najviac 95 gramov oxidu uhličitého na kilometer. Ďalšie zníženie emisií bude platiť od roku 2025 a za ďalších päť rokov sa emisný limit ešte sprísni.
Za každé auto a tiež gram nad limit bude konkrétna automobilka platiť pokutu vo výške 95 eur a to je skutočne veľa. Podľa Veličku to zároveň môže znamenať odchod niektorých automobiliek z európskeho trhu alebo taktiež zdražovanie modelov áut.
Napríklad KIA chystá do roku 2025 uviesť na trh 44 nových modelov, z toho 23 bude čisto elektrických a ďalšie s inými alternatívnymi pohonmi. Toyota chystá budúci rok pri olympiáde v Tokiu masívne nasadiť autobusy s vodíkovými článkami, pričom už v Paríži jazdia jej taxíky na vodík. Napríklad v Londýne tieto autá využívajú aj policajti. "Emisie sú nulové, z potrubia vyteká iba destilovaná voda," povedal Velička.
Podľa neho je vodík veľmi sľubným a perspektívnym palivom budúcnosti aj preto, že dokáže nahradiť konvenčné palivá plnohodnotne. Model automobilky na vodík má dojazd 500 kilometrov, tankovanie trvá tri až päť minút a na sto kilometrov je potrebný jeden kilogram vodíka. Problémom, ktorý brzdí presadenie vodíkových áut aj na Slovensku, je chýbajúca infraštruktúra čerpacích staníc vodíka a tiež jeho distribúcia.
Hadar očakáva, že práve až s platnosťou nových emisných limitov v budúcom roku ešte len výrazne vzrastie výroba a predaj áut s alternatívnymi pohonmi. "Tento rok sa všetci ešte zameriavajú na to, že nemusia platiť žiadne emisné poplatky," uviedol Hadar.