Pre výrobcov je ďalšie drastické sprísňovanie podmienok nerealistické a navyše nezodpovedá päť až sedemročnému cyklu uvádzania nových vozidiel na trh. Uviedli to zástupcovia českého Združenia automobilového priemyslu.
Hoci začiatkom apríla došlo podľa neoficiálnych informácií k zmierneniu pôvodných návrhov, požiadavky zostávajú podľa výkonného riaditeľa združenia Zdeňka Petzla naďalej veľmi prísne.
Návrhy predpokladajú veľmi nízke emisné limity, ktoré by mali byť zároveň dosiahnuté za oveľa prísnejších podmienok merania v reálnej prevádzke. České Združenie automobilového priemyslu vidí v návrhoch stále veľké riziká.
Apeluje preto na to, aby Európska komisia rozhodovala na základe naozaj starostlivého vyhodnotenia prínosov tejto novej legislatívy pre kvalitu ovzdušia, reálnej situácie v odvetví s ohľadom na technologické možnosti, uskutočniteľnosť zmien a aj na dôležitosť automobilového priemyslu pre celé európske hospodárstvo.
Spomalenie obmeny
Podstatné výsledky by tak mohlo byť dosiahnuté podporou obmeny vozového parku bez drastických zásahov idúcich proti reálnym možnostiam jednotlivých firiem i spotrebiteľov.
"Ak by EÚ svojím nariadením od roku 2025 de facto zakázala predaj nových automobilov so spaľovacími motormi, možno očakávať, že trh sa zachová presne opačne, než je želaný efekt. Najväčšie riziko existuje pre malé vozidlá v triede A0, kde reálne hrozí ukončenie ich predaja v EÚ, čo spôsobí, že sa vozidlá stanú nedostupné pre určitú skupinu ľudí," podotkol Petzl.
Rad používateľov tak skôr predĺži používanie svojich existujúcich vozidiel so spaľovacím motorom, než aby vydali vysoké čiastky za technológie, ktoré nemusia vnímať ako plnohodnotnú náhradu, píše iDNES.cz.
"Musíme si uvedomiť, že napríklad pre elektromobilitu zatiaľ nebude v mnohých krajinách vybudovaná dostatočne robustná infraštruktúra. Elektromobily sú navyše zatiaľ v porovnaní s klasickými autami drahšie a pre väčšinu ľudí nedostupné. V dôsledku toho by tak po európskych cestách mohli dlhšie jazdiť stále staršie - a teda menej ekologické - vozidlá," uviedol Petzl.
"Automobilový priemysel je pod obrovským tlakom regulácií a technologického vývoja, zároveň sú firmy vplyvom pandémie koronavírusu výrazne oslabené, či už prepadom dopytu či výpadkami v dodávateľskom reťazci. Akokoľvek autopriemysel berie svoju zodpovednosť voči životnému prostrediu vážne, prípadné drastické sprísňovanie podmienok v tak krátkej dobe je pre európske chrbticové priemyselné odvetvie nerealistické," hovorí Zdeněk Petzl.
Súčasné limity v rámci Euro 6 pre spotrebu paliva, respektíve emisie CO2, už dnes podľa neho výrazne zasahujú do ponuky automobiliek a znamenali ukončenie výroby niektorých modelov. Podstatné výsledky by podľa výrobcov mohli byť dosiahnuté podporou obmeny vozového parku bez drastických zásahov idúcich proti reálnym možnostiam jednotlivých firiem i spotrebiteľov.
Ďalšie cesty
"Na dosiahnutie klimaticky neutrálnej mobility je potrebné vziať do úvahy aj ostatné možné riešenia. Okrem elektromobility tiež syntetické palivá pre existujúce spaľovacie motory a ďalej pracovať na ich vylepšovaní. Nevytlačovať ich nepriamo novou normou z trhu," dodal reprezentant Bosch v ČR Milan Šlachta.
Pripravované normy Euro 7 nielenže sprísňujú súčasné limity a rozširujú zoznam sledovaných škodlivín, ale do hry vstupujú aj prísnejšie metódy či dokonca zjednotenie limitov pre meranie v laboratóriách aj v reálnej prevádzke.
Prvé návrhy tiež napríklad počítali so zaradením extrémnych hraničných podmienok testovania v rámci mnohých jazdných podmienok, teda aj pri takzvanom studenom štarte, jazde do kopca s prívesom, za veľmi nízkych teplôt a podobne. Všetky tieto aspekty by potom prakticky vylučovali spaľovacie motory z ďalšieho možného využitia.
"Pre výrobcov to všetko pochopiteľne znamená nutnosť ďalšieho vývoja spaľovacieho motora. (...) Zároveň s tým existuje potreba v čo najširšej miere využívať rekuperáciu energie pre zlepšenie energetickej bilancie dopravného prostriedku," dodal Ľuboš Trnka zo spoločnosti TÜV SÜD.
"V praxi to prinesie ďalšiu elektrifikáciu pohonov pre všetky kategórie vozidiel, nemožno však opomenúť ani využitie nových perspektívnych a relatívne čistých palív, napríklad rozšírenie využitia LNG alebo iných, synteticky vyrábaných uhľovodíkových palív," vraví Trnka.
Celý proces implementácie nových noriem nakoniec nemusí podľa českého združenia autopriemyslu nutne priniesť výrazné pozitívne prínosy pre životné prostredie.
Podľa výstupov štúdie AERIS Europe zverejnených na webe Európskeho združenia výrobcov automobilov ACEA by prínos nových noriem bol obmedzený. Veľa výrazných pozitív pre kvalitu ovzdušia, napríklad v rovine zníženia emisií oxidov dusíka, prinesú už nové vozidlá podľa noriem Euro 6 / VI, a pripočítať sa musí tiež vplyv samostatnej regulácie emisií CO2.