StoryEditor

Blackoutom za udržateľnosť: Holandský Utrecht nemá elektrinu, pre autá bude na prídel

14.02.2024, 11:40
  • Chválne preslávené zelené mesto Európy sa honbou za udržateľnosťou dostalo do úzkych.
  • Kapacita miestnej siete už nepostačuje ani na chod bežných inštitúcií.
  • Elektrifikované automobily by mohli potrebnú elektrinu dostávať na prídel, inak nebude.

Hľadáte názornú ukážku metropoly, kde už všetky hlavné body európskej zelenej politiky došli k svojmu naplneniu? Ťažko pohľadať lepší príklad ako holandský Utrecht. Prekrásne historické mesto s 370-tisíc obyvateľmi – v širšej aglomerácii ich žije ešte raz toľko – splnilo väčšinu ambicióznych cieľov ešte pred tým, ako boli nejako centrálne celoeurópsky vytýčené.

Povinné ozelenené strechy na všetkých novostavbách, vyrovnaný pomer medzi novou zástavbou a modro-zelenou architektúrou, princípy udržateľného staviteľstva, navýšenie podielu obnoviteľných zdrojov energie. To všetko si tu už môžu odškrtnúť za takmer splnené. Emisie tu za 10 rokov stiahli o tretinu, píše iDNES.cz.

K úspechu patrí aj revolúcia v preprave osôb. S obmedzením a zákazmi vjazdu osobných automobilov do centra tu začali medzi prvými v Európe. Programovo tu vznikajú celé štvrte, kde miesta nepatria cestám a vozidlám, ale peším, stromom a cyklistom. Bicyklov tu majú registrovaných dvakrát viac, než predstavuje počet obyvateľov. Infraštruktúra cyklotrás tomu však aj zodpovedá. Majú ich 245 kilometrov, a v priemere každý rok sieť o 18 kilometrov rozširujú.

image

Elektromobil vypálil rybník spaľovákom: Toto sú najpredávanejšie autá Európy v roku 2023

Hoci je dnes štvrté najväčšie holandské mesto titulované Hlavným mestom európskej cyklistiky – k veľkej nevôli žiarlivých konkurentov z Amsterdamu alebo dánskej Kodane – mysleli tu aj na elektromobily. Mesto prevádzkuje 1 729 dobíjacích staníc, čo je napríklad tretina počtu z celého Česka. Utrecht je skrátka všestranným lídrom udržateľnosti, nositeľom moderných hodnôt a veľkou inšpiráciou pre ostatných.

Nakoľko je však príkladom hodným nasledovania, to už tak úplne isté nie je. Ťažia ho totiž vlastné nepopierateľné úspechy. V porovnaní s ostatnými európskymi mestami síce Utrecht už stojí „v budúcnosti“, ale jeho elektrická rozvodná sieť stále zostáva „v minulosti“.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 67% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-02-13 14:22:08 - Feat.: 1 - Title: Prekonáva aj Rolls-Royce: Kontroverzná Tesla je v Európe za astronomickú sumu 02 - Modified: 2024-02-08 10:15:00 - Feat.: 1 - Title: Paríž ide bojovať proti veľkým a tučným SUV. Za hodinu parkovania bude účtovať 18 eur​ 03 - Modified: 2024-02-03 01:26:23 - Feat.: 1 - Title: Elektromobily sú čierne diery na peniaze. Volvo prestane financovať značku Polestar 04 - Modified: 2024-02-02 14:24:32 - Feat.: 1 - Title: Elektromobil vypálil rybník spaľovákom: Toto sú najpredávanejšie autá Európy v roku 2023 05 - Modified: 2024-01-29 10:35:00 - Feat.: 1 - Title: Európska únia by ešte mohla odložiť zákaz spaľovacích áut, tvrdí finančný šéf Porsche
01 - Modified: 2024-10-23 08:35:00 - Feat.: - Title: Autopilot Tesly opäť na pretrase. Americké úrady vyšetrujú štyri nehody, jednu fatálnu 02 - Modified: 2024-10-22 12:00:00 - Feat.: - Title: Najvýkonnejšia „civilná“ Fabia: Vznikne sto exkluzívnych kusov, poznáme už aj cenu 03 - Modified: 2024-10-22 09:00:00 - Feat.: - Title: Slovenská polícia môže závidieť. V Kalifornii slúži monštruózna Tesla, no schytala kritiku 04 - Modified: 2024-10-21 10:00:00 - Feat.: - Title: Tieto autá zabojujú o titul Svetové auto roka 2025. Toľko čínskych modelov tu ešte nebolo 05 - Modified: 2024-10-19 22:21:55 - Feat.: - Title: Špičková legenda od Mercedesu: Schopnosti berú dych, no mnohí ich nikdy nevyužijú
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
23. október 2024 10:37