Hľadáte názornú ukážku metropoly, kde už všetky hlavné body európskej zelenej politiky došli k svojmu naplneniu? Ťažko pohľadať lepší príklad ako holandský Utrecht. Prekrásne historické mesto s 370-tisíc obyvateľmi – v širšej aglomerácii ich žije ešte raz toľko – splnilo väčšinu ambicióznych cieľov ešte pred tým, ako boli nejako centrálne celoeurópsky vytýčené.
Povinné ozelenené strechy na všetkých novostavbách, vyrovnaný pomer medzi novou zástavbou a modro-zelenou architektúrou, princípy udržateľného staviteľstva, navýšenie podielu obnoviteľných zdrojov energie. To všetko si tu už môžu odškrtnúť za takmer splnené. Emisie tu za 10 rokov stiahli o tretinu, píše iDNES.cz.
K úspechu patrí aj revolúcia v preprave osôb. S obmedzením a zákazmi vjazdu osobných automobilov do centra tu začali medzi prvými v Európe. Programovo tu vznikajú celé štvrte, kde miesta nepatria cestám a vozidlám, ale peším, stromom a cyklistom. Bicyklov tu majú registrovaných dvakrát viac, než predstavuje počet obyvateľov. Infraštruktúra cyklotrás tomu však aj zodpovedá. Majú ich 245 kilometrov, a v priemere každý rok sieť o 18 kilometrov rozširujú.
Hoci je dnes štvrté najväčšie holandské mesto titulované Hlavným mestom európskej cyklistiky – k veľkej nevôli žiarlivých konkurentov z Amsterdamu alebo dánskej Kodane – mysleli tu aj na elektromobily. Mesto prevádzkuje 1 729 dobíjacích staníc, čo je napríklad tretina počtu z celého Česka. Utrecht je skrátka všestranným lídrom udržateľnosti, nositeľom moderných hodnôt a veľkou inšpiráciou pre ostatných.
Nakoľko je však príkladom hodným nasledovania, to už tak úplne isté nie je. Ťažia ho totiž vlastné nepopierateľné úspechy. V porovnaní s ostatnými európskymi mestami síce Utrecht už stojí „v budúcnosti“, ale jeho elektrická rozvodná sieť stále zostáva „v minulosti“.
Zostáva vám 67% na dočítanie.