Opatrenia tak podľa organizácie na ochranu životného prostredia Deutsche Umwelthilfe nezabránia zákazom jazdy časti dieselových áut v týchto oblastiach. Zástupcovia MVO to včera povedali na tlačovej konferencii v Berlíne.
Na takzvanom dieselovom summite sa nemecké automobilky zaviazali, že upravia softvér 2,8 miliónom dieselovým autám tak, aby v priemere o 25 až 30 percent znížili ich emisie oxidov dusíka. Ďalších 2,5 milióna vozidiel musí už na základe predchádzajúcich rozhodnutí upraviť koncern Volkswagen. Dohoda počíta tiež s príspevkami automobilového priemyslu do fondu vlády na udržateľnú mobilitu v mestách alebo so stimulmi, ktoré povedú k tomu, že užívatelia staršie diesele vymenia za nové.
Podľa Deutsche Umwelthilfe budú mať ale dohodnuté opatrenia len minimálne dopady. Organizácia počíta s tým, že vďaka nim v letných mesiacoch množstvo emisií oxidov dusíka v mestách klesne maximálne o päť percent, v tých zimných potom dokonca vôbec. Dôvodom je jednak to, že sa úpravy softvéru týkajú len menšej časti z celkovo viac ako 15 miliónov v Nemecku registrovaných dieselových áut, a jednak to, že bude naďalej možné pri nízkych vonkajších teplotách čistenie výfukových plynov utlmiť. To sa pritom dnes týka aj celkom bežných teplôt pod desiatimi stupňami Celzia.
Deutsche Umwelthilfe preto naďalej požaduje, aby nemecké automobilky na vlastné náklady pristúpili aj k technickým úpravám áut, napríklad k namontovaniu modernejších katalyzátorov. Takéto kroky podľa organizácie môžu viesť k zníženiu emisií oxidov dusíka pri jednotlivých autách až o 95 percent.
Mimovládne organizácie tiež požadujú primerané finančné tresty a prísnejší postup politikov voči automobilkám, ktoré podvádzali. To, že nemeckí politici v minulosti pochybili, pripustila nedávno aj nemecká kancelárka Angela Merkelová. Nemecká vláda podľa nej automobilkám možno príliš verila a nenaliehala dosť dôsledne na prísnejšie emisné testy. Podľa Deutsche Umwelthilfe to ale bola práve Merkelová, kto v Bruseli za miernejšie emisné normy lobovala.