Pamätáte si pomery vo Volkswagen Group z prelomu milénia? Podľa mnohých to boli kvalitatívne ich najlepšie časy, na niektorých miestach však nepochopiteľne šetrili. Alebo je to inak?
Chybička krásy, ktorú tu budeme rozoberať, pôsobila ako päsť na oko a aj kvôli nej vyzerala prvá novodobá Octavia trošku ako Quasimodo, len v inom ponímaní. Čo to v koncerne spravili? Používali menšie pravé spätné zrkadlo.
70. a 80. roky boli akýmsi prechodným obdobím. Mnohé autá dovtedy pravé spätné zrkadlo nepotrebovali, alebo len výrobcovia usúdili, že ich vodiči nepotrebujú. Čas plynul, značky začali vo veľkom nasadzovať aj pravý "späťák". Aj Volkswagen, Škoda a Audi.
Avšak tí akoby sa riadili heslom „dva kroky vpred, jeden krok vzad“. Autám z 90. rokov až do prelomu milénia nasadili zakrpatené pravé spätné zrkadlo. Z niektorých uhlov tak auto vyzeralo mimoriadne zvláštne až žartovne. Aká bola príčina tohto kroku?
Pre objektivitu treba priznať, že sa s tým zahrával aj Mercedes. Pamätáte si na kockaté zrkadlá hranatých, ale veľkolepých „medveďov“? Pravdepodobne nie, vedzte však, že ich mali. A mali ich vraj aj v BMW.
Chlap z portálu Jalopnik, Bradley, vlastní Audi S6 z roku 1995. Aj jemu v hlave vŕtalo, čo to tí nemeckí inžinieri vydumali. S odstupom dvoch dekád sa začal pýtať oficiálnou cestou. Odpoveď je nečakaná. Vraj kvôli mimoriadnemu nárastu automobilov v meste menšie pravé spätné zrkadlo znižuje riziko jeho poškodenia.
Či už pri parkovaní pravou časťou auta na chodníku alebo aj pri jazde úzkymi uličkami s horším „odhadom“ vzdialenosti spolujazdcovej strany auta. Navyše, chodci, prechádzajúci okolo vášho auta, majú menšiu šancu, že si spätné zrakdlo nevšimnú a poškodia ho.
Je otázne, či súčasní vodiči majú lepší odhad, alebo pokleslo množstvo áut v mestách, ale túto "úchylku" už nevídať. Pravdepodobne išlo len o spôsob, ako ušetriť pár desiatok centov alebo jedno euro na každom aute a výhovorka s uličkami je len oficiálna verzia. Stačí použiť sedliacky rozum.
50 centov vo výrobných nákladoch robí pri milióne vyrobených áut 500-tisíc eur „vo vrecku“. Dnes je asi výhodnejšie predať zákazníkovi nový diel pri „nedbalom“ poškodení v preplnených uličkách miest, ako šetriť pri výrobe. Zaujímavosťou však je, že krpatý "späťák" mal aj vrcholný Passat s označením W8.
O žiadnu veľkú kauzu v tej dobe rozhodne nešlo. A aj keď šetrili, Volkswagen vyrábal mimoriadne kvalitné autá. Pozrite sa napríklad na Golf štvrtej generácie, ich karosérie a laky sú často v lepšom stave ako na šesťročných módnych ikonách súčasnosti. Toto ale nie je témou článku.
Automobilky našťastie od malých, nie príliš estetických spätných zrkadlách upustili. Či už kvôli estetike, alebo len tichým výčitkám majiteľom. Predstavte si dnešné príťažlivé dizajny s touto chybou krásy. Alebo, to asi radšej nie.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.