Po krachu jeho predchádzajúcej automobilky Fisker a projekte Karma sa teraz vracia s novým vozidlom Emotion. Je to dramatický a tiež revolučný elektromobil. Teda, bude, ak vyjde.
Fisker na svoj nový automobil láka publikum už dlhšie ako rok, ukázal aj niekoľko renderových obrázkov, ako by auto mohlo vyzerať. Teraz sa prvýkrát mohla s prototypom oboznámiť verejnosť. Stalo sa tak na veľtrhu CES v Las Vegas, kde napríklad uplynulé dva roky udivovala účastníkov svojimi ambicióznymi zámermi automobilka Faraday Future. Po tej sa v podstate zľahla zem, ale sú tu iní, ktorí chcú zaujať jej miesto, ako najväčšieho vyzývateľa kalifornskej Tesly.
A okrem novej čínskej značky Byton by sa rád k týmto "teslabojovníkov" pripojil aj Fisker. Jeho Emotion vyzerá naozaj úchvatne, päť metrový sedan má dramatické tvary, neobvyklé "motýlie" krídla a rad nezvyčajných riešení. Už pred rokom v rozhovore pre Index LN sám Henrik Fisker naznačoval, že nové auto bude vyzerať skvele a pritom nemusí nutne tažiť na tradičných tvaroch. Na prvý pohľad síce Emotion vyzerá ako vcelku normálne (hoci naozaj podarené) auto, ale tak trochu klame telom.
Emotion totiž pôsobí veľmi kompaktným dojmom, pritom je to päť metrový obor, ktorý má "obuté" 24-palcové pneumatiky. Proporcie sú naozaj vcelku nezvyčajné, kabína je veľmi veľká a priestranná, previsy minimálne a kapota relatívne krátka. Emotion tak na prvý pohľad pôsobí ako taký kompaktný športový liftback, v skutočnosti je to však poriadny a priestranný kus auta. Ak má byť taká koncepcia elektromobilov liekom na módu SUV, tak to berieme všetkými desiatimi.
Fisker sľuboval, že pri návrhu auta využije niektoré prvky a možnosti, ktoré mu elektrická koncepcia dáva. A ako je vidieť, tak to splnil. Okrem netradičných proporcií sa dizajnér pohral napríklad aj s využitím čelného LIDARu, ako prvku v maske vozidla. Zariadenie, ktoré má modelu Emotion dodať určité schopnosti autonómneho riadenia, tak hrá zároveň funkčnú aj estetickú úlohu.
Parádne pôsobí aj interiér, ktorý je určený pre štyroch (alebo voliteľne piatich) cestujúcich. Je kráľovsky priestranný a nesmú tu samozrejme chýbať špičkové materiály a perfektné spracovanie. Špecialitou na pomedzí interiéru a exteriéru sú elektrochromatické sklenené strešné panely, ktoré sa vedia zatmavovať podľa potreby a tým interiéru dodať vzdušnosť a kontakt s okolím, či naopak útulnosť a súkromie.
To najzaujímavejšie sa ale nakoniec ukrýva v útrobách vozidla. Jeho elektrický pohon má totiž byť popravde revolučný. Fisker Emotion totiž nebude len tak hocijaký elektromobil, má ísť o prvý automobil, ktorý dostane takzvané solid-state batérie. To je však zároveň aj najväčšie riziko celého projektu - hoci vraj inžinieri Fisker Inc. urobili vo vývoji týchto batérií veľký pokrok, stále je to technológia vo vývoji s veľmi neistou budúcnosťou. Na batériách už pritom Fisker raz pohorel - doslova a do písmena. Projekt Fisker Karma skrachoval práve preto, že mal problémy s batériami od dodávateľa A123 - tie sa často vznietili.
Fisker začne Emotion vyrábať s konvenčnými batériami, to znamená, že spočiatku nebude auto tak revolučné. Emotion má mať v prvej verzii dojazd na jedno nabitie cez 640 kilometrov a dobitie na vzdialenosť 200 kilometrov má trvať iba deväť minút. Solid-state batérie však sľubujú oveľa viac. EMOTION by s nimi mohol mať dojazd vyše 800 kilometrov na jedno nabitie a doplna by sa mali dobiť rýchlejšie, ako dnes vodič natankuje plnú nádrž. To znie ako skutočná revolúcia, ale otázkou je, či to nie sú príliš dobré hodnoty na to, aby to bola pravda.
Každopádne Emotion so svojimi batériami bude disponovať pohonom všetkých kolies a celkovým výkonom elektromotorov 575 kW (780 koní). Z nuly na 96 kilometrov za hodinu tak zrýchli za menej ako 3 sekundy a maximálka je 256 kilometrov za hodinu.
Za celú túto krásu si v základe bude Fisker pýtať 129 900 dolárov (asi 105-tisíc eur), auto teraz možno predobjednávať s vratnou zálohou dvetisíc dolárov. Kedy však majú začať dodania, automobilka neuvádza. Ak sa projekt uchytí, má Fisker v pláne aj menší a cenovo dostupnejší automobil. A firma tiež pracuje na autonómnych minibusoch a dodávkach Orbit, ktoré by sa mali verejnosti predstaviť na jeseň tohto roku.