StoryEditor

Fabia Combi má stále šancu. Škodovka ju ešte neodpísala

22.02.2018, 12:51
Správy zo zákulisia automobilky ukazujú, že by populárny model Škody Fabia predsalen mal vzniknúť.

Fabie Combi to nemá úplne spočítané. O tom, či dostane malá škodovka aj v budúcej generácii túto predĺženú verziu, ešte stále nie je podľa informácií iDNES.cz rozhodnuté. Momentálne to podľa správ zo zákulisia skôr vyzerá, že by doraziť mala.

Ponuka malých kombíkov je stále menšia. Tento veľmi žiadaný typ auta dnes ponúka len Škoda a Renault. K Fabii Combi a Renaultu Clio Grandtour ešte môžeme pripočítať Daciu Logan MCV, zvyšok značiek (napríklad Seat alebo Peugeot) v tejto kategórii postupne vypratalo pole a miesto malých kombíkov radšej vyrába malé crossovery.

Po týchto malých SUV (napospol s pohonom výlučne predných kolies) je teraz hlad, výrobcovia na nich navyše viac utŕžia. Za kombiverziu Fabie sa oproti hatchbacku pripláca desaťtisíc. Za módne auto na veľkých kolesách s robustným dizajnom, ktoré vyzerá ako SUV, sú totiž zákazníci ochotní priplatiť viac.

Škoda Fabia Combi bola vo všetkých generáciách hlavne na menej bohatých trhoch veľmi žiadaným modelom, ktorý dokázal so cťou uhrať aj úlohu rodinného vozidla.

Aktuálne Fabia predstavila svoju faceliftovanú tvár, do predaja dorazí v priebehu leta a jej výroba má odštartovať po škodováckej celozávodnej dovolenke v júli. K najrýchlejším zákazníkom tak dorazí malá škodovka s novou uhladenejšou tvárou približne v auguste.

Automobilka zatiaľ zverejnila prvé fotky, redaktorovi magazínu auto-mania.cz sa podarilo natočiť prototyp Fabie s novou tvárou priamo v prevádzke:

Nová generácia jedného z hlavných modelov značky dorazí približne o tri roky, ale o tom, či Škoda ponúkne aj verziu kombi, sa stále nerozhodlo.

"Musíme sa rozhodnúť, či si kúpime jedno, alebo druhé," okomentoval rozhodovanie medzi malým SUV a novou Fabiou Combi pred necelým rokom pre iDNES.cz Christian Strube, člen predstavenstva a šéf vývoja českej značky. Teraz to teda vyzerá, že Škoda, ktorá skoro každý kvartál prepisuje historické tabuľky predaja (a výnosov), by si mohla dovoliť oboje.

Škoda dlhodobo bojuje s nedostatkom výrobných kapacít. Ako veľmi pravdepodobný sa v posledných mesiacoch javil variant, že kombíkovú Fabiu vytlačí nový chystaný model.

netcarshow (ilustračná snímka)

Budúci rok má totiž do ponuky značky pribudnúť malý crossover. Jeho podobu naznačí koncept, ktorý Škoda ukáže na autosalóne v Ženeve o tri týždne. Auto sa bude vyrábať v Mladej Boleslavi, kde mu uvoľní miesto Škoda Rapid litfback.

Model Rapid totiž v budúcom roku dostane novú generáciu. Auto, ktoré sa má podľa informácií iDNES.cz ukázať verejnosti ešte koncom tohto roka, sa bude vyrábať iba v kratšej hatchbackovej variante, ktorá sa dnes volá Spaceback. Auto bude o dosť širšie ako aktuálny Rapid a tiež sa pretiahne. Škoda chce totiž tento model s novou generáciou posunúť o kúsok vyššie v ponuke značky. A možno ho premenuje, už to nebude Rapid, ale len Spaceback.

Práve uvoľnenú kapacitu po druhej karosárskej verzii Rapidu má tretie SUV Škody využiť. Spaceback Crossover, ako mu zatiaľ v škodovke neoficiálne hovoria, zostane u platformy MQB A0 určenej pre malé vozidlá koncernu Volkswagen, čo tiež znamená pohon výhradne prednej nápravy.

Fabiu značka vyrába v Boleslavi v oboch karosárskych prevedeniach. Že Rapid s Fabiou definitívne prídu tento rok o dieselové motory kvôli novej ekonorme, už je isté.

Okrem predajného potenciálu (Fabia Combi je veľmi populárna hlavne v Česku a na východoeurópskych trhoch) hrá úlohu tiež ekonomika. Malé autá koncernu Volkswagen budú väčšinou využívať modulárnu platformu MQB (prevedenie A0 pre malé vozidlá). Na tej stojí Volkswagen Polo aj Seat Ibiza a v Boleslavi na nej vyvíjajú aj budúcu generáciu Fabie. MQB A0 však dáva základ aj pre Seat Arona a Volkswagen T-ROC, čo sú malé SUV, ktoré doplní škodovácky crossover.

HN/Drahomír Piok

V oboch prípadoch ide o trojicu technicky príbuzných modelov (SUV od Škody má byť najväčší z nich). Malý kombík vška Seat ani Volkswagen nemajú ani nechystajú.

Na jednej strane je to teda lákavé. U Škody ako značky stavajúcej na racionalite a s veľmi silnou kombíkovou zákazníckou základňou by takéto auto v ponuke určite dávalo zmysel.

Okrem toho by bolo jedinečné v ponuke celého koncernu Volkswagen a malo by málo súperov v celoeurópskom kontexte. Lenže vývoj predĺženej varianty tiež niečo stojí a vzhľadom na to, že by škodovácki konštruktéri museli vyvíjať jedinečné riešenie, bol by vývoj predĺženej karosérie (ako jediné na MQB A0) len na nich nielen z pohľadu techniky, ale aj nákladov.

menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 09:33