"Začína doba elektrická," povedal na autosalóne v Šanghaji vlani na jar šéf predstavenstva Škody Auto Bernhard Maier, ktorý už v marci 2016 oznámil, že firma predstaví svoj prvý elektrifikovaný automobil v roku 2019. Značka poodhaľuje podrobnosti o Škode Superb PHEV, prvom sériovo vyrábanom elektrifikovanom modeli značky.
Automobilky k vývoju a výrobe a zákazníkov k nákupu áut s elektrickým pohonom núti stále prísnejšia legislatíva. V Európe bude po roku 2020 pre automobilky na splnenie emisných limitov nevyhnutné elektrifikovať svoju ponuku a v Číne, ktorá je pre Škodu najväčším trhom, to je rovnaké.
"Elektromobilita momentálne zažíva veľmi razantný nástup a je úplne nevyhnutná," vyhlásil Maier v exkluzívnom rozhovore pre iDNES.cz.
"Škoda ponúkne do roku 2025 päť elektrických áut," oznámil predseda predstavenstva Škody Auto. Úplne prvým autom na batérie bude hybridný Superb, ktorý dorazí už v roku 2019. Vozidlo kombinujúce spaľovací motor s elektromotorom živeným batériami, bude postavené na aktuálnom prevedení Superbu.
Ten dostane budúci rok obmenenú tvár v polovici životného cyklu. Pri predstavení faceliftovaného prevedenia sa však predstaví aj Superb PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), u ktorého bude možné trakčnú batériu dobiť zo zásuvky.
Hybridný pohon Škoda ukázala už v roku 2016 v koncepte Vision S, ktorý predznamenal podobu veľkého SUV značky, modelu Kodiaq. Automobilka vtedy oznámila, že Superb z konceptu hybridný systém prevezme.
"Koncept je vybavený plug-in hybridným pohonom, ktorý bude neskôr v rovnakej podobe prenesený do sériového vozidla," uviedla Škoda.
Základom pohonu je benzínový štvorvalec, ktorý v štúdii Vision S spolupracoval s dvoma elektromotormi. Prvý je integrovaný do automatickej prevodovky a poháňa tak predné kolesá. Pri zadnej náprave má Vision S umiestnený druhý elektromotor, ktorý pracuje nezávisle na pohone prednej nápravy.
Štúdia tak predstavila inteligentný pohon všetkých kolies, ktorý sa zaobíde bez mechanického prepojenia predných a zadných kolies. Spoluprácu motorov riadi múdra elektronika. Vodič má možnosť voliť medzi niekoľkými prevádzkovými režimami - od čisto elektrického pohonu až po nabíjací mód.
Pokiaľ je treba rekuperáciu energie (dobíjanie trakčných batérií), funguje elektromotor v prevodovke ako generátor. Kvapalinou chladené Li-Ion akumulátory sú uložené pred zadnou nápravou v mieste, kde sú chránené aj pred nárazom.
Architektúra hybridného pohonu zostala zachovaná, či zostane pohon všetkých kolies tiež benzínovo-elektrickému Superbu, nie je potvrdené. Zmeny sa však udiali pod kapotou. V pôvodnom riešení použitom v štúdii Vision S bol benzínový štvorvalec 1,4 TSI s výkonom 115 kW (156 koní) a krútiaci momentom dosahoval hodnotu 250 Nm. Predný elektromotor pridal 40 kW výkonu a maximálny krútiaci moment 220 Nm.
Zadný elektromotor potom 85 kW a 270 Nm. Systémový výkon celého hybridného systému udávala Škoda na 225 koní, kombinovaný dojazd až tisíc kilometrov a spotrebu 1,9 litra benzínu na sto kilometrov, pretože prvých 50 z toho má auto prejsť v elektrickom režime.
Superb PHEV však budúci rok dorazí s iným motorom. Pôvodný agregát 1,4 TSI totiž v rámci koncernu Volkswagen nahrádza nová jednotka 1,5 TSI, ktorú má už napríklad Karoq s Octaviou a dostane ho aj Octavia G-TEC, pretože motor konštruktéri VW "naučili" spaľovať taktiež zemný plyn.
Preplňovaný štvorvalec bude spojený s automatickou šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DQ400E, schopnou prenášať vysoký krútiaci moment, ktorý je veľkým benefitom elektromotorov (dodávajú vysoký krútiaci moment od najnižších otáčok).
Do prevodovky je integrovaný elektromotor. Spaľovací motor má výkon 115 kW, elektromotor potom 85 kW. Systémový výkon agregátov je 160 kW, to je 217 koní. Vysokonapäťový akumulátor s kapacitou 13 kWh zostane pri zadnej náprave.
Škoda počíta so 70 kilometrovým dojazdom čisto na elektrický pohon. Veľkou výhodou elektrifikovaných áut je nízka úroveň emisií CO2 vypúšťaných v testovacom cykle. Superb na batérie sa má dostať na 31 gramov CO2 na kilometer.
Po Superbe s hybridným pohonom dorazí koncom roka 2020 prvá plne elektrická Škoda. Auto, u ktorého Škoda sľubuje dojazd na jedno nabitie až 550 kilometrov, sa bude montovať v Kvasinách.
V mladoboleslavskom závode Škody sa už od roku 2019 budú vyrábať aj elektrické komponenty pre plug-in-hybridné vozidlá niekoľkých značiek koncernu Volkswagen.