Podľa predbežných zistení polície sa nehode nedalo zabrániť. Vyšetrovací tím amerického úradu pre dopravu NHTSA zisťuje bližšie okolnosti tragédie.
Žena prechádzala v nedeľu (18. marca) večer cez cestu, na ktorej práve spoločnosť Uber testovala robotické auto. Polícia zistila, že išlo rýchlosťou 64 kilometrov za hodinu a nenašli sa ani žiadne stopy, že brzdilo. Povolená maximálna rýchlosť na tomto úseku ulice bola mimochodom 56 kilometrov za hodinu.
Autonómne autá majú znížiť nehodovosť
Na autonómne vozidlo bol upravený model XC90 švédskej automobilky Volvo. Žena však prechádzala cez cestu mimo prechodu pre chodcov, pričom tlačila vedľa seba aj bicykel.
Šéfka miestnej polície Sylvia Moirová povedala, že záznam z jednej kamery zachytil ženu, ktorá vstúpila na vozovku z tieňa. Podľa nej bolo jasné, že nešťastiu sa nedalo zabrániť.
Uber po kolízii s chodkyňou dočasne zastavil všetky ďalšie testy svojich autonómnych automobilov. Firma testovala robotické vozidlá aj v San Franciscu, Pittsburghu a Toronte. Uber patrí medzi desiatky amerických firiem, ktoré vyvíjajú vlastný program v tejto oblasti "budúcnosti".
NHTSA uviedol, že v roku 2016 zomrelo na amerických cestách viac ako 37-tisíc ľudí. Počet usmrtených chodcov vzrástol medziročne o deväť percent. Experti zistili, že 90 percent dopravných havárií spôsobujú vodiči a teda ľudský faktor. Práve spoľahlivé robotické autá by ich mali v budúcnosti výrazne znížiť.
Prvý prípad svojho druhu
Hoci ide o prvý prípad, kedy autonómne auto spôsobilo smrteľnú nehodu, nedávno riešila haváriu s tragickým koncom aj americká automobilka Tesla. V roku 2016 totiž jej luxusný elektromobil Model S narazil na Floride do zadnej časti nákladného auta a vodič túto zrážku neprežil.
Ako neskôr vyšetrovatelia zistili, 40-ročného vodiča Tesly vtedy systém upozorňoval, aby prevzal riadenie - položil ruky na volant. To však neurobil. Automobilka sa ohradila tým, že systém Tesla Autopilot nákladné auto neidentifikoval kvôli jeho bielej farbe a aj silnému slnku oproti.
V tomto prípade však nemôžeme hovoriť o zavinení nehody autonómnym autom ako v prípade Uberu, keďže výrobca poukazuje na fakt, že Tesla Model S nie je plne samojazdiace (autonómne) vozidlo.
Systém Tesla Autopilot je určený najmä na diaľnice a rýchlostné cesty, avšak vodič musí aj napriek tomu neustále sledovať premávku a tiež držať volant. Podobne fungujú asistenčné systémy "aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu" nachádzajúce sa v mnohých moderných automobiloch.