Škoda Vision X sa štartuje tajným tlačidlom, ale sľúbili sme, že neprezradíme, kde je. Stlačíte tlačidlo a razom ožije benzínový štvorvalec 1,5 TSI pod kapotou. Iným trikom, ktorý už nám však neukázali, sa oživí elektromotor poháňajúci zadnú nápravu. Potom ten zelený koncept potichu odsviští.
Najvyššie jazdiaci koncept
Už sme niekoľko konceptov šoférovali, vždy maximálne dvadsiatkou, tridsiatkou, pod bojazlivým dohľadom, obrie kolesá sa v podbehoch pri väčšom vytočení šúchali, niekedy dokonca dreli o podbehy. Vision X je úplne iná liga, lepším konceptom sme nejazdili.
Postavili ho v Nemecku a samotná stavba trvala tri mesiace, avšak dizajnéri na ňom pracovali ešte o tri mesiace dlhšie. Stále je to však ručná práca, a tak so Stanislavom Švarcom z dizajnového štúdia Škody máme dohodu: dvere otvoriť môžeme, ale zatvárať ich bude on. Predsa len to chce jemnosť a cvik zatlačiť dvere pevne a citlivo.
Vonkajšia kľučka je zapustená, stačí ľahko stlačiť a sama sa vysunie. Keď chceme vystúpiť, prejdeme prstom po chrómovej páčke, ktorá vyzerá, že by sa už pri ceste konceptu do sériovej výroby meniť nemusela, a dvere sa otvoria.
Je to koncept, udávaná maximálna rýchlosť 200 kilometrov za hodinu je len teoretická, autosalónový fešáci, ktorí sú tu hlavne na pózovanie a fotenie, jazdia pomaly a sprevádzkované majú len niektoré funkcie. Okná sa teda nesťahujú, na displejoch, ktorými hrá prístrojovka, beží videoukážka.
Niektoré funkcie Staniclav Švarc ovláda len diaľkovo cez telefón. Žiarivo zelené bezpečnostné pásy si nezapíname, rýchlosť z prístrojovky nevyčítame. Volant konceptu nie je nastaviteľný, pekné a výrazne športovo tvarované sedadlo sa posúva elektromotorčekmi.
Ale zvezenie je to parádne. Stanislav Švarc nám ukazuje, ako sa radia režimy automatickej prevodovky: malý kúsok krištáľu tvoriaci volič (za ten by si určite veľa ľudí rado priplatilo), stačí zľahka stlačiť a ideme.
Motor prototypu nemá katalyzátor, nie je pridusený emisnými a hlukovými normami. Jeho hrubší hlas po pár desiatkach metrov utíchne a s automatickou prevodovkou si rozumie dobre, takže keď dupneme na plyn, vyrazí pekne ostro. Brzdy tiež fungujú tak, ako majú.
Nová škodovka
V čom je to čaro, že Vison X tak dobre funguje? Pod tou peknou karosériou nalakovanou neprehliadnuteľnou zelenou s nádychom žltej je totiž vlastne auto, ktoré sa bude vyrábať. Budúci rok príde nový najmenší crossover so znakom Škoda, a tento vyšperkovaný frajer ukazuje, ako bude vyzerať, stačí si odmyslieť ozdoby a odviazaný interiér.
Tvary výplní dverí sú podľa náznakov dizajnérov veľmi blízke sériovému autu. Prístrojovka reálnej škodovky bude mať viac tlačidiel a menej nóbl materiálov. Ale subtílne horizontálne členenie a veľký displej uprostred mať bude tiež. Vďaka veľkým preskleným plochám a sklenenej streche je interiér veľmi vzdušný. Vnútro zdobia prepracované detaily, za pozornosť stojí napríklad čierne čalúnenie stropu a stĺpikov, ktoré je jemne "strihnuté" zelenou.
Zvyčajne takéto štúdie stoja na nejakej upravenej technike, ktorá je k dispozicii a je koncepciou blízka a vhodná. Napríklad jeden z predchádzajúcich konceptov Škody, väčší crossover Vision S, z ktorého potom vzišiel KodiaQ, postavili na základoch Audi Q5.
To najnovší koncept je prekabátené sériové auto stojace na modulárnej platforme MQB koncernu Volkswgaen. Takže zatáča, ako má, brzdí a rozbieha sa plynulo. Pôvodne sme mali jazdiť dvadsiatkou, ale nakoniec nás nechali uháňať po hale v pražských Letňanoch o dosť rýchlejšie.
Predná náprava si musí poradiť s veľkými 20-palcovými diskami, na pokyny volantu teda pri nízkych rýchlostiach auto reaguje trochu pomalšie. Aby vyzeralo dobre na pódiu, má nízky a tuhý podvozok, v oblúku sa teda veľmi nenakloní.
Do série
Z vision X bude teda čoskoro sériová škodovka. Automobilka jej naplánovala autosalónovú premiéru v Ženeve na budúci marec, ale prvé fotografie by sa mali ukázať ešte tento rok. Zachované zostanú určite tvary, proporcie, linky interiéru.
Dĺžka 4 255 a rázvor 2 645 milimetrov sa budú meniť v ráde milimetrov. Škoda Vision X bude v sériovej podobe dvojčaťom Seatu Arona a Volkswagenu T-Roc, ktoré sa predávajú od vlaňajška, avšak z tohto tria by mala byť nová Škoda najväčšia.
Na sériovom aute určite nenájdeme tú parádnu krištáľovú masku chladiča, ale šesť svetiel vpredu a dva páry vzadu mať určite bude. Dvadsaťpalcové disky dostávajú autá o dve kategórie vyššie ako malý crossover, rovnako tak bezrámové okná dverí.
V interiéri zostane voľne stojaci tablet infotainmentu na prístrojovke. Sériové auto bude bezpochyby päťmiestne, štyri miesta a úchyty v kufri pre skateboardy a dron zostanú špecialitou výhradne štúdie.