Snaha urobiť z elektromobilu e-tron jedno z ďalších luxusných Audi, ktoré z modelového radu nijako zásadne nevybočuje, je očividná, ale možno trochu prekvapujúca.
Ako by totiž e-tron hlásal do sveta: "Ja nie som žiadny výstrelok, som úplne normálne auto." Túto vetu podporilo aj samotné predstavenie
modelu e-tron v San Franciscu, neďaleko továrne automobilky Tesla, ktorej autá naopak dávajú elektrickú podstatu jasne najavo, píše iDnes.cz.
Proti Muskovi
Tesla pritom bude pre e-tron veľkým súperom, nemecké SUV bude chcieť zobrať zákazníkov predovšetkým typu Model X, ktorý dizajnom a použitím netradičných krídlových dverí do okolia doslova kričí, že je "iný". Nedávno sa do skupiny konkurentov pre americkú Teslu pridal aj elektrický športovo-úžitkový model od Mercedesu s označením EQC.
Áno, kto túži po technickej Tesle, možno nebude typickým záujemcom o Audi. Na druhú stranu, veľkých priestranných elektrických SUV na trhu veľa nie je a nahnevaným zákazníkom Tesly, ktorých trápi spracovanie vozidiel značky, by mohlo Audi byť zaujímavou alternatívou.
Model | Cena | Dojazd | Výkon |
AUDI e-tron | od 80-tisíc eur | 400 km | 300 kW |
TESLA X 75D | od 80 680 eur bez dane | 417 km | 245 kW |
Ako inak si napokon vysvetliť, že automobilka pôvodne plánovanú premiéru auta presunula. Model e-tron sa mal ukázať už v závere augusta v Bruseli, ale namiesto toho sa premiéra odohrala už 18. septembra o šiestej ráno nášho času doslova pod nosom Elona Muska. Môže to byť určitá provokácia voči nemu, ale v Audi sú si iste vedomí aj toho, že Kalifornia bude pre e-tron nesmierne dôležitým trhom a skúšobným kameňom. Keď vozidlo uspeje tu, má polovične vyhraté.
Že chce byť e-tron v rámci svojej kategórie takým normálnym autom, ukazuje aj jeho cena. V Nemecku by novinka mala stáť od zhruba 80-tisíc eur. Je to veľa peňazí a Audi neuvádza, či je to cena s daňou a s rôznymi dotáciami alebo bez nich. Ale aj tak to nevyzerá, že by mal byť príplatok oproti iným veľkým SUV ktovieako obrovský. Aj Tesla Model X začína s podobným dojazdom aj jazdnými výkonmi ako e-tron na sume 80 680 eur, a to bez dane.
A napríklad veľké SUV Audi nie sú oveľa lacnejšie. Práve niekde na pomedzí Q7 a Q8 by sa e-tron mal svojimi vlastnosťami nachádzať a rovnať by sa im mal aj predajne. Neoficiálny plán znie 600-tisíc predaných e-tron modelov za aktívny modelový cyklus, čo je zhruba rovnako, ako Audi plánuje pri type Q7. Model e-tron zároveň bude prvým Audi z chystanej elektrickej ofenzívy, v rámci ktorej chce automobilka pokryť najdôležitejšie automobilové segmenty.
K modelu e-tron budúci rok pribudne SUV súrodenec e-tron Sportback. Do roku 2025 má mať Audi 12 elektrifikovaných modelov, od vozidiel segmentu A na koncernovej platforme MEB po autá s platformou PPE (Premium Platform Electric), ktorú Audi vyvíjalo v spolupráci s Porsche a je určená pre luxusné sedany, kupé a kombi. Náznakom prvého produktu Audi na tejto platforme bude štúdia e-tron GT, ktorú Audi predstaví na autosalóne v Los Angeles.
Audi design
Ale späť k e-tronu. Vzhľad auta je koncipovaný tak, aby zapadal do modelového radu veľkých SUV Audi. V mnohom môže e-tron pripomínať nový typ Q8, ktorý vstúpil pred nedávnom na slovenský trh. Oproti nemu stojí auto na samostatnom technickom základe. Dôkazom sú aj rozmery, e-tron je o trochu menší ako Q8, ktorý je zase menšou a dynamickejšou alternatívou k typu Q7.
Dĺžka e-tron je 4 901 milimetrov, u Q8 je to 4 986 milimetrov a u Q7 5 052 milimetrov. V "tajnej" hale v Ingolstadte na nás e-tron pôsobil vcelku kompaktným dojmom, čo bolo dané aj tým, že sme k vozidlu nemali žiadne iné meradlo.
Hlavne oproti typu Q7 je dizajn auta zaguľatenejší a uhladenejší. Jednak je to trend, ktorý ukázal už dynamickejší model Q8, predovšetkým však ide o to, že pri elektromobile sa snažili maximálne vycibriť jeho aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu má totiž hodnotu 0,28. E-tron dáva zároveň na obdiv svoje dynamické schopnosti: elektromotory vozidla (jeden na prednej a jeden na zadnej náprave) majú spolu výkon 300 kW, stovku zvládne za menej ako šesť sekúnd a maximálka dosahuje za dvestovku. Preto tu sú aj výrazne svalnaté blatníky alebo linka spájajúca zadné svetlomety, ktorá auto opticky znižuje a rozširuje.
Jedným z výrazných aerodynamických prvkov sú vonkajšie spätné zrkadlá: za príplatok namiesto nich môže mať e-tron prvýkrát v histórii značky kamery. Tie sú umiestnené na "tykadlách" a pomôžu znížiť odpor vzduchu, navyše dodajú spätným zrkadlám nové funkcie.
Obraz z kamier sa ukazuje na obrazovkách vo dverách a samozrejme sa môže tiež spojiť spoločne so záznamom zo zadnej kamery do jedného veľkého pohľadu za vozidlo na hlavnom displeji. Displeje vo dverách sú nezvyčajná vec, ale naše prvé dojmy hovoria, že bude ľahké si na ne zvyknúť. Múdra elektronika by mala vďaka nim zmierniť oslneniu autami idúcimi za vami, obraz možno tiež v zrkadle mierne nastaviť z hľadiska uhla pohľadu a priblíženia.
Interiér je klasika
Okrem oných displejov vo dverách je interiér e-tron ďalšou klasikou aktuálnej ponuky Audi, čím sa potvrdzuje snaha vytvoriť z modelu e-tron normálne auto. Dizajn sa nesie v štýle aktuálnych modelov A8, A7, A6 a práve Q8, ktoré majú minimalistickú palubnú dosku s veľkými dotykovými displejmi, radom lesklých plôch a bohatým využitím hliníka. Podobne ako u zovňajšku aj tu stavili dizajnéri v porovnaní s Q8 na trochu "útulnejšie" poňatie.
Priestoru je tu viac než dosť, e-tron má špičkové sedadlá a predovšetkým vpredu posádku naozaj rozmaznáva. Ako sa v priestrannosti líši od svojich mierne väčších súrodencov budeme musieť porovnať až neskôr, ale napríklad podľa batožinového priestoru sa zdá, že e-tron nijako nezaostáva. Do "kufra" sa zmestí 600 litrov batožiny, ďalších 60 litrov drobností sa zmestí do menšieho priestoru pod prednou kapotou. So sklopenými zadnými sedadlami pojme e-tron 1 725 litrov nákladu. Pre porovnanie, Q8 pojme štandardne 605 litrov nákladu a po sklopení zadných sedadiel 1 755 litrov.
Skrytá technika
Všetka pokroková elektrická technika sa teda pri modeli e-tron schováva až pod prekvapivo konvenčným kabátom. Bol to cieľ, záujemcovia o elektromobil Audi sa vraj nechcú za každú cenu týmto faktom chváliť, ale očakávajú automobil, ktorý splní kvalitatívny nárok kladený na túto značku. Bláznivý dizajn teda od začiatku nepripadal do úvahy, e-tron má proste byť tým pravým Audi.
A to aj keď je pre automobilku prelomovým modelom. Technika začína pri batériách, ktoré majú celkovú kapacitu 95 kWh a pracujú s nominálnym napätím 396 voltov. Celý batériový systém má aj s chladením a nárazovou štruktúrou hmotnosť asi 700 kilogramov a schováva sa v podlahe vozidla, kde zaberá miesto s rozmermi 2,28 x 1,63 x 0,34 metra. Celé auto mimochodom vykazuje pohotovostnú hmotnosť asi 2,5 tony. To opäť znamená, že v danej triede sa rozdiely medzi elektromobilmi a klasickými vozidlami minimalizujú, pohotovostná hmotnosť Q8 je 2 220 kilogramov.
Batérie Audi e-tron bude možné nabíjať hneď niekoľkými spôsobmi. Tým prvým je už počas jazdy rekuperácia, u ktorej sa Audi chváli špičkovou efektivitou: vraj je v tomto e-tron aktuálne najlepší zo všetkých elektromobilov. Auto je schopné rekuperovať energiu pri brzdení až so spomalením v intenzite 0,3 g, čo pokryje aj viac ako 90 percent bežných prípadov spomaľovania auta. Až v 10 či menej percentách tak prídu k slovu klasické mechanické brzdy, ktoré opäť ovláda elektronika. Tá určuje, nakoľko sa zapoja elektromotory a nakoľko prídu k slovu doštičky a kotúče.
Úroveň rekuperácie a spomaľovania môže vodič určovať pádlami na volante: voliť tu možno tri úrovne, pri prvej auto po pustení plynového pedála len plachtí, využíva svoju kinetickú energiu k pohybu vpred, v tretej naopak začne po pustení pedála výrazne brzdiť. Tento režim sa bude hodiť predovšetkým v meste, zatiaľ čo plachtenie príde vhod mimo neho. Čo sa práce s energiou týka, Audi sa chváli, že sa zhruba o 15 percent podarilo dojazd predĺžiť vďaka prepracovanému termálnemu managementu a využitiu odpadového tepla a tepelného čerpadla, ktoré má na starosti vykurovanie interiéru.
Späť k nabíjaniu. Doma je možné e-tron dobíjať z bežnej 230 V zásuvky výkonom až 2,3 kW, z trojfázovej potom výkonom 11 kW. Príplatkový wallbox zvýši domáci výkon na slušných 22 kW, čo už znamená možnosť dobiť auto za zhruba 4,5 hodiny. A pri verejných nabíjačkách to pôjde ešte rýchlejšie, Audi e-tron podporuje dobíjací výkon až na úrovni 150 kW, čo privedie auto na 80 percent kapacity batérií len za pol hodinu.
Audi aktívne pracuje na rozvoji tejto výkonnej dobíjacej infraštruktúry, s partnermi chce stavať stanice a po Európe ich má byť do roku 2020 cez 400. Firma tiež sľubuje, že za dobíjanie u drvivej väčšiny verejných dobíjacích staníc (vraj vyše 80 percent) bude možné platiť pomocou jednotnej "Audi karty". V priebehu roka 2019 by mala automobilka spustiť aj dobíjanie bez nutnosti autorizácie kartou: pri nabíjačke sa autorizuje samotné auto a ním odobrané množstvo bude pripísané na účet vodiča.
Predaj modelu e-tron by mal odštartovať ešte do konca tohto roka, výroba už však beží.