Automobilky prichádzajú s mnohými nápadmi a najradšej by vždy našli akúsi dieru na trhu, ktorú by mohli následne zaplniť ihneď novými modelmi. Je tu však ešte priestor na úplne nové kategórie automobilov? To je veľmi otázne, no koncept zvýšeného sedanu s označením Nissan IMs to chce skúsiť dokázať.
Japonská automobilka ho teraz prezentuje na detroitskom autosalóne ako športový zvýšený sedan, teda auto s lepšou priechodnosťou terénom a zároveň budú k dispozícii športovejšie ladené vlastnosti.
Zvýšený sedan a športové jazdné vlastnosti? Že to veľmi nejde dokopy? Ale iste, že sa to dá, pozrite sa, koľko SUV sa profiluje a dokonca aj skutočne jazdí športovo.
Kráľovská priestrannosť
Rôzne športovo-úžitkové vozidlá a crossovery majú rôzne zaoblené karosérie smerom dozadu. Sedan je voči tomu dosť špecifický. Potom tu máme napríklad zdvihnuté modely kombi na štýl Volva Cross Country alebo Audi Allroad. Iste, Volvo už vyrábalo S60 Cross Country, ale nešpecifikovalo ho do roly športového auta.
Keďže ide v prípade konceptu Nissan IMs o elektromobil, akumulátor umiestnili pod podlahu a interiér tak ponúka zaujímavú variabilitu sedenia. K dispozícii je štýl sedenia 2 + 1 + 2. Predné dve sedadlá sú otočné a tie tri zadné budú buď samostatné alebo spojením dvoch krajných dokážete vytvoriť jedno centrálne luxusné sedadlo Premier.
Proporcie konceptu sa však nepodobajú ani tak príliš na bežný sedan, ako ich poznáme dnes. Stále by sme ho teda zaradili do triedy, ako napríklad Audi A5 Sportback, teda niečo na štýl päťdverového kupé. Predná časť je prekvapivo kolmá, bez čelnej masky chladiča, zadná s koncovým svetlom cez celú šírku auta zas pripomína modely od luxusnej značky Porsche.
Tomu štýlu s koncovým svetlom cez celú šírku auta však veľmi nerozumieme, prečo s ním v poslednom čase prichádza čoraz viac výrobcov áut?
Dojazd viac než 600 kilometrov
Zadné dvere sa otvárajú proti smeru jazdy, rovnako ako na špičkových modeloch Rolls-Royce, a tak je prístup do priestranného interiéru ešte podstatne lepší. Kľučky dverí sú skryté a spolu s bočnými kamerami namiesto spätných zrkadiel tak výrazne znižujú aerodynamický odpor.
V interiéri máte na výber medzi autonómnym režimom a režimom, keď má zodpovednosť za jazdu samotný vodič. Viacúčelové informačné displeje umožňujú ovládať každú funkciu vozidla, no tu sa už pozeráme do ďalekej technologickej budúcnosti.
Žiadna stredová konzola, to zlepšuje koncepciu interiéru v prípade autonómneho režimu. Vtedy sa volant úplne skryje a predné sedadlá sa otočia smerom do interiéru. Nedávno opisovaná technológia I2V (Invisible to Visible) zdokonaľuje prepojenie konceptu s virtuálnym svetom budúcnosti. Dvojica elektromotorov má spoločný výkon na úrovni až 360 kW (483 koní) a krútiaci moment dosahuje 800 Nm.
Kapacita akumulátora je 115 kWh, odhadovaný dojazd je podľa automobilky na úrovni 611 kilometrov, no aký bude v reálnom svete, je otázne. Ak by tieto parametre dokázal výrobca preniesť do sériovej výroby, bolo by to naozaj konkurencieschopné auto proti rôznym športovým modelom so spaľovacími motormi a na trhu by nemal „priameho konkurenta“. Aspoň zatiaľ, no príchod sériovej verzie je zatiaľ v nedohľadne.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.